زورگیری در خیابان آذر آسان است
زورگیری در خیابان آذر آسان است

خیابان آذر در محله گلستان اهواز منتهی به مجموعه خوابگاهی شهید علم‌الهدی است و دانشجویان ساکن در مجموعه، برای دسترسی به بازار مجبور به عبور از آن هستند. این چندمین باری‌ست که دانشجویان دانشگاه شهید چمران در این خیابان مورد تعرض زورگیران قرار می‌گیرند.

زورگیران شب گذشته باز هم توانستند با تهدید مسلحانه در خیابان آذر اموال ۲ تَن از دانشجویان را بربایند.

خیابان آذر در محله گلستان اهواز منتهی به مجموعه خوابگاهی شهید علم‌الهدی است و دانشجویان ساکن در مجموعه، برای دسترسی به بازار مجبور به عبور از آن هستند. این چندمین باری‌ست که دانشجویان دانشگاه شهید چمران در این خیابان مورد تعرض زورگیران قرار می‌گیرند. اتفاقی که به نظر مصداق یکی از مواد ۶۵۲ تا ۶۵۴ کتاب پنجم مجازات اسلامی (تعزیرات) بوده و قانونگذار در مواردی تا ۱۵ سال حبس را برای مرتکبین آن پیش بینی کرده است.

هر چند مبارزه با پدیده مجرمانه به صرف اقدام قضایی امکان پذیر نیست اما انفعال مطلق مسئولان در مبارزه با اینگونه مسائل نیز توجیهی ندارد. چراکه بر اساس قانون راجع به تعیین وظایف و تشکیلات شورای امنیت کشور مصوب ۱۳۶۲/۷/۲ وزارت کشور مسئول امنیت کشور است و استاندار به عنوان نماینده وزارت کشور مسئول برقراری و حفظ نظم و امنیت استان است. از سوی دیگر بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم و تعقیب، مجازات و تعزیر مجرمین و همچنین اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم از وظایف قوه‌قضاییه برشمرده شده است.

با در نظر گرفتن سابقه مکرر اتفاق‌هایی این چنینی در کل سطح شهر اهواز این سوال مطرح می‌شود که آیا نهاد‌های مذکور در این مورد به وظیفه قانونی خود عمل کرده‌اند؟ و اگر پاسخ منفی‌ست نقش نمایندگان مجلس که بر اساس اصل ۸۴ قانون اساسی در برابر تمام ملت مسئول‌اند در این میان چگونه خواهد بود؟

در پایان به نظر می‌رسد چنانچه نهادهای یادشده از انجام وظایف قانونی خود ناتوان‌اند، حق تجمع مسالمت آمیز (موضوع اصل ۲۷ قانون اساسی) برای دانشجویان دانشگاه شهید چمران به منظور ابراز نارضایتی‌شان از وضع موجود محفوظ باشد.