انتخاب رابطین؛ آغاز راه پرسنگلاخ انتخابات!
انتخاب رابطین؛ آغاز راه پرسنگلاخ انتخابات!

فارغ از ماجرای انتخابات و در ترازی بالاتر، نباید از کارکرد فراانتخاباتی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خوزستان غفلت نمود. شایسته است که به شعساخ نه به عنوان گعده‌ای صرفاً انتخاباتی که به عنوان نهادی بلندمدت نگریسته شود که ماموریت اصلی آن ترویج و تحکیم سنت‌های بلندمدت در استان خوزستان است و بی‌شک ادامه حیات فراانتخاباتی آن در درجه اول در گرو نگاه بلندمدت اعضا خواهد بود. امید که شعساخ ماندنی شود!

سه‌شنبه هشتم مرداد ماه، رییس کارگروه استان‌های شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان – شعسا –  در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایرنا از انتخاب رابطین استان‌ها خبر داد. خبری که به سرعت در فضای مجازی پیچید و تحلیل‌های مختلف و گاهاً متضادی را به همراه داشت. در این رابطه می‌توان به نکات زیر اشاره کرد.

برخلاف اخباری که قبل‌تر پیرامون تشتّت در شورای عالی و اعتراض‌های جدی برخی احزاب نسبت به روند تصمیم‌سازی‌های این شورا به ویژه در رابطه با انتخابات مجلس یازدهم شنیده می‌شد، انتخاب رابطین ثابت کرد با وجود برخی اختلاف نظرها اما اعضای شورای عالی هم‌چنان نسبت به حضور حداکثری در انتخابات پیشِ رو و از آن مهم‌تر، ادامه حرکت جریان اصلاحات در مسیر سیاست‌ورزیِ جبهه‌ای که بویژه از سال ۹۲ بدین سو در دستور کار قرار گرفته، اتفاق نظر دارند.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، حضور محمدجواد امام در جایگاه ریاست کارگروه استان‌های شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در همین مدت نسبتاً کوتاه انسجام و پویایی بیش‌تر آن را به همراه داشته و این کارگروه در اولین حرکت و با گزینش رابطین استان‌ها، گام بلندی در راستای سامان دادن به وضعیت جبهه اصلاحات در استان‌ها برداشته است.

در تایید ماموریت دشوار کارگروه استان‌های شعسا در تعیین رابطین استان‌ها همین بس که رابطین از میان کنش‌گران سیاسی پرشماری که در سراسر کشور مدعی بر عهده گرفتن این مهم بوده‌اند، برگزیده شده‌اند. عدم بروز عکس‌العمل‌های چشم‌گیر و نگران‌کننده تا این لحظه که بیش از ۲۴ ساعت از انتشار خبر می‌گذرد، خود گواهی بر این مدعاست که رضایت نسبی امیدوارکننده‌ای نسبت به انتخاب گروه رابطین شکل گرفته است.

روند انتخاب رابطین استان‌ها با توجه به ابزارها و البته محدودیت‌های موجود، دمکراتیک بوده و رابطین با رای و نظر دبیران کل احزاب حاضر در شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاب شده‌اند. مسئله‌ای که می‌تواند مقدمات انسجام هر چه بیش‌تر شعب استانی احزاب عضو شورای عالی و در ترازی بالاتر، یکپارچگی قابل قبول جبهات متنوع اصلاح‌طلبان در استان‌ها را فراهم آورد.

در این میان، بالتبع حساسیت‌ و دقت در انتخاب رابطین استان‌هایی با جمعیت‌ بیش‌تر و شرایط سیاسی اجتماعی پیچیده‌تر، بالاتر بوده و بر همین اساس، در استان‌ خوزستان به دلایلی نظیر تنوع قومی و تکثر سیاسی، گروهی از رابطین با محوریت یک نفر کار را بر عهده گرفته‌اند. حمید کهرام، علی احمدی و سید جابر موسوی به عنوان رابط انتخاب شده‌اند که البته همان‌طور که انتظار می‌رفت، محوریت با کهرام است.

انتخاب حساب‌شده‌ی حمید کهرام به ریاست گروه رابطین استان خوزستان‌ نشان از اهتمام جدی جبهه اصلاحات برای شرکت هدفمند در انتخابات مجلس یازدهم در خوزستان و کسب نتیجه‌ی مطلوب در انتخابات پیشِ رو دارد. بی‌تردید کارنامه‌ی موفق کهرام به عنوان رییس ستاد حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم یکی از مهم‌ترین دلایل این انتخاب است. آن‌جا که این نماینده‌ی اسبق اهواز در مجلس توانست از یک طرف با ایجاد انسجام و اجماعی قابل قبول در میان چهره‌ها و احزاب هوادار دولت در استان و از طرف دیگر با جذب گروه‌های مختلف اجتماعی، زمینه‌ی رشد قریب به ۷۰ درصدی آرا کاندیدای اصلاح‌طلبان را در خوزستان نسبت به انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ فراهم آورد.

بی‌شک مهم‌ترین وظیفه‌ای که از سوی شعسا بر عهده‌ی گروه رابطین استان نهاده شده، شکل دادن شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خوزستان – شعساخ – است. در این میان البته اعضای حقوقی شورای عالی که نمایندگان احزاب هستند، از پیش انتخاب شده‌اند. هنر کهرام و تیم وی فراهم آوردن زمینه انتخاب چهره‌های اصیل، مجرّب و امتحان پس داده‌‌ی جریان اصلاحات استان تحت عنوان اعضای حقیقی شورای عالی خواهد بود. انتخاب‌هایی که البته علاوه بر پارامترهای فردی، می‌بایست شعساخ را به نهادی فراگیر و نماینده‌ی اقشار مختلف مردم بدل کند.

مسوولیت تیم کام – کهرام، احمدی و موسوی – البته با آغاز فعالیت شعساخ نه تنها پایان نمی‌پذیرد که اتفاقاً سنگین‌تر از پیش ادامه خواهد یافت. نظارت مستمر بر فعالیت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان، شناسایی اعضای جمع مشورتی استان در پای‌تخت و ارائه گزارش به کارگروه استان‌های شعسا از مهم‌ترین وظایفی است که کهرام و تیم وی پس از تعیین هیئات رییسه شعساخ بر عهده خواهند داشت.

فارغ از ماجرای انتخابات و در ترازی بالاتر، نباید از کارکرد فراانتخاباتی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خوزستان غفلت نمود. شایسته است که به شعساخ نه به عنوان گعده‌ای صرفاً انتخاباتی که به عنوان نهادی بلندمدت نگریسته شود که ماموریت اصلی آن ترویج و تحکیم سنت‌های بلندمدت در استان خوزستان است و بی‌شک ادامه حیات فراانتخاباتی آن در درجه اول در گرو نگاه بلندمدت اعضا خواهد بود. امید که شعساخ ماندنی شود!