پرسش بزرگ و مطالبه مهم خوزستانی ها در سال ۱۳۹۸چه باشد؟
پرسش بزرگ و مطالبه مهم خوزستانی ها در سال ۱۳۹۸چه باشد؟

پرسش استراتژیک سال ۱۳۹۸ برای مردم و مدیران ارشد استان خوزستان اهمیت دارد. زیرا استان خوزستان برای بهرهگیری از فرصت هایش و درمان زخم هایش نیازمند خانه تکانی است. بدون شک بررسی عملکرد استان خوزستان در سال ۹۷ و چشم انداز آن در سال ۹۸ نمی تواند جدای از عملکرد سه قوه و بویژه مجموعه […]

پرسش استراتژیک سال ۱۳۹۸ برای مردم و مدیران ارشد استان خوزستان اهمیت دارد. زیرا استان خوزستان برای بهرهگیری از فرصت هایش و درمان زخم هایش نیازمند خانه تکانی است.

بدون شک بررسی عملکرد استان خوزستان در سال ۹۷ و چشم انداز آن در سال ۹۸ نمی تواند جدای از عملکرد سه قوه و بویژه مجموعه هیئت دولت و بخش های خصوصی باشد. چالش های مهم مدیریتی، مالی و بودجه ای و فرهنگی و اجتماعی کشور یعنی سوء مدیریت، قطع ارتباطات بین المللی، پروژه های ناتمام عمرانی، بدهکاری عظیم دولت به شرکت های خصوصی و بانک ها، بحران مدیریت آب، آلودگی هوا، بیکاری و بحران صندوق‌های بازنشستگی، تضعیف سرمایه اجتماعی و فرهنگی کشور و استان و مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه در سال ۹۷ همچنان ادامه یافته است.

این چالش ها در سال ۹۷ در سطح ملی و استانی نه تنها برطرف نشده بلکه به دلیل ناهماهنگی های استراتژیک متاسفانه در مواردی عمیق تر نیز شده اند. لذا بررسی شاخص های کلیدی برنامه ششم توسعه در حوزه های مختلف یعنی ” تولید ناخالص داخلی ، بهره وری کل عوامل تولید ، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ، نقدینکی ، نرخ تورم ، نرخ بیکاری، حجم واردات و صادرات کل کشور و استان خوزستان مانند حلقه های زنجیری بهم پیوسته نشان از ابهام و سردرگمی و بحران است. اما بدون داشتن یک چشم انداز استراتژیک و یا پرسش و مطالبه اساسی ادامه حرکت در سال پیش رو را دشوارتر می سازد.

به نظر شما پرسش بزرگ و مطالبه مهم خوزستانی¬ها در سال ۱۳۹۸چه باشد؟

۱ – آیا همان گونه که دسوتو اقتصاددان معروف بیان داشته “تغییر مسیر سیاست‌گذاری و نهادسازی از بازتوزیع ثروت از طریق اقتصاد دستوری و دستکاری مکانیزم‌های اقتصادی دولتی به تمرکز بر خلق ثروت ” باید پرسش اصلی خوزستانی¬ها باشد؟

۲ –  آیا پرسش به سوی بهبود وضعیت شاخص های کیفیت زندگی در استان خوزستان باشد؟

۳ –  آیا پرسش در زمینه حجم سرمایه گذاری کلان در استان و رفتار انواع بازارهای فیزیکی(مانند املاک و مستغلات، اتوموبیل وسایل منزل و …) و بازارهای مالی (بازار پول و بازار سرمایه، بازار بیمه ، بورس و مخاطرات) معطوف گردد؟

۴- آیا پرسش در خصوص اصلاح ماهیت غیرکارشناسی سیاست گذاری های ملی و استانی باشد؟ یعنی مجموعه سیاست گذاری ها و جهت گیری های کشور و استان خوزستان که باعث شده فعالان و نیروهای اقتصادی به جای رقابت برای خلق ثروت، به رقابت برای جذب رانت بروند؟ که در این اقتصاد سازماندهی نیروهای اقتصادی در جهت تولید باکیفیت‌تر با قیمت پایین‌تر نیست، بلکه سازماندهی آنها در جهت رقابت برای نزدیک‌شدن به مدیران ارشد ملی و استانی برای دستیابی بیشتر به رانت شده است؟

۵-  آیا پرسش به اصلاح و بازنگری نظام رانتی عزل و نصب مدیران ارشد و میانی کشوری و استانی خوزستان معطوف شود؟

۶- آیا پرسش به سمت و سوی چگونگی واگذاری اختیارات استانداری از نظام متمرکز مدیریت ملی و وزارت خانه¬ای به سطح استانی برای تصمیم گیری به موقع، کارشناسی و واقعی باشد؟

۷- آیا پرسش و مطالبه مردم در حوزه اشتغال و سرمایه گذاری برای مقابله با بیکاری باشد؟

۸ –  آیا پرسش در حوزه سامان¬دهی نظام منابع و مصارف استانی و اصلاح نظام بودجه¬ای جاری و تملک دارایی های استان و استفاده از ظرفیت های قانون بودجه ۹۸ اعتبارات ملی و ردیف های متمرکز و استانی باشد؟

۹ –  آیا پرسش در مورد تقویت و صیانت از پایداری زیست‌محیطی استان خوزستان باشد؟

۱۰ – آیا پرسش به سمت تقویت مسئولیت اجتماعی شرکت های بزرگ و ملی در استان خوزستان هدایت شود؟

۱۱ –  آیا پرسش و مطالبه مردم توسعه و بهبود کیفیت آموزش و پرورش استان باشد؟

۱۲ – آیا پرسش برای تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مردم استان به نظام و امید به آینده باشد؟

۱۳ – آیا پرسش به سوی وفاق ملی و استانی، ایجاد وحدت در کثرت دیدگاهی بین نخبگان، رسانه_ها، دولت، بخش خصوصی و مردم برای توسعه استان باشد؟

۱۴ –  آیا پرسش در راستای کاهش شاخص های فقر و نابرابری و شاخص های بهداشتی استان باشد؟

۱۵ – آیا پرسش به ساماندهی و تقویت حوزه های زیر بنایی و زیرساخت های استان متمرکز شود؟

۱۶ – آیا پرسش به سوی تقویت مهندسی رودخانه‌های استان بویژه ساماندهی رودخانه کارون از سرچمشه تا اروند با مشارکت وزارت نیرو، استانداری، شهرداری ها و دیگر دستگاههای مسول باشد؟

۱۷ – آیا پرسش از تقویت انگیزه های سرمایه‌‌گذاری اقتصادی داخلی و خارجی و توسعه امور بین المللی استان باشد؟

۱۸ – آیا پرسش در خصوص بسط و توسعه صنایع متوسط و کوچک به عنوان حلقه مکمل صنایع بزرگ و توسعه شهرکهای تخصصی در زمینه نفت ، گاز و پتروشیمی باشد؟

۱۹ – آیا پرسش برای ایجاد منطقه علم و فناوری و تقویت ارتباط علم و فناوری و نوآوری با صنعت و کشاورزی استان باشد؟

۲۰ – ایا تقویت و ساماندهی نظام فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک در استان باشد؟

۲۱ -آیا پرسش به راهبردهای تقویت جایگاه بخش خصوصی در توسعه استان جهت گیری نماید؟

۲۲ – آیا پرسش برای تقویت نظام مدیریت و نظارتی شورای برنامه ریزی استان و کارگروهای تخصصی و ایجاد ساختاری مناسب برنامه ریزی تلفیقی توسعه استان خوزستان باشد؟