گزارشی از آنچه باران و سیلاب در خوزستان کرد
گزارشی از آنچه باران و سیلاب در خوزستان کرد
شدت و میزان آبگرفتگی‌ها در دزفول و اندیمشک به حدی زیاد شد که منازل هم در امان نماندند و آب وارد خانه شهروندان شد و خساراتی را به وجود آورد.

با بارش باران در خوزستان و وقوع آبگرفتگی‌های سنگین برخی از مسیرها مسدود، برق در برخی از شهرها قطع و پارک و بوستان‌ها در برخی از نقاط این استان به زیر آب رفتند.
به گزارش کاوش اخبار، طبق پیش بینی هواشناسی از روز چهارشنبه هفته گذشته سامانه بارشی بسیار قوی در خوزستان فعال شد و خوشبختانه اکثر شهرهای این استان از نعمت بارش باران برخوردار شدند.
بارش باران حوالی ساعت ۱۱ روز پنجشنبه در شهرهای شمالی خوزستان شدت گرفت به گونه‌ای که تا ساعت ۱۴، دزفول با حدود ۹۹ میلیمتر، رکوردار بیشترین بارش‌ها در خوزستان بود و این میزان بارندگی موجب آبگرفتگی شدید خیابان‌ها و معابر شهر دزفول و گرفتار شدن خودروهای بسیاری شد به طوری که نیروهای تیپ ۲۹۲ زرهی ارتش با نفربرهای خود برای امدادرسانی به خیابان‌های این شهر آمدند.

آبگرفتگی منازل

به نوشته خبرگزاری فارس، شدت و میزان آبگرفتگی‌ها در دزفول و اندیمشک به حدی زیاد شد که منازل هم در امان نماندند و آب وارد خانه شهروندان شد و خساراتی را به وجود آورد.

قطع مسیرهای ارتباطی چند روستا در دزفول
با تداوم بارندگی‌ها دسترسی به روستاهای ماهور برنجی علیا و سفلی و روستای میدان بخش سردشت دزفول بطور کامل قطع شده است و بالا آمدن آب رودخانه فصلی لوره، جاده بلادیه به چغامیش مسدود شد که پس از ورود نیروهای امدادی پس از دو روز تلاش و پس از قطع بارندگی هم اکنون مسیر دسترسی به این روستاها بازگشایی شد.
اهواز، باز هم غرق در آب
سامانه بارشی به اهواز رسید و طبق آنچه که از بارندگی‌های قبل در اذهان تمام کشور ثبت شده است، فقط با چند دقیقه بارندگی این شهر دوباره به ونیز مبدل شد و باز هم چیزی جز خیابان‌های غرق در آب به چشم نمی‌آمد.

سیلابی شدن رودخانه‌ها در لالی
بدنبال بارندگی‌های شدید شهرستان لالی رخ داد آب‌های رودخانه‌های مختلف با حجم فراوان ورود آب‌های کوهستانی، سیلابی شدند.

روز دوم بارش‌ها در خوزستان
هنوز آثار آبگرفتگی نخستین روز بارندگی‌ در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان رفع نشده بود که بارش باران جمعه با شدت بیشتری در خوزستان آغاز شد و دوباره آغاز آبگرفتگی‌ها و ورود آب به منازل مسکونی.

سقوط ۷ دکل فشار قوی در جاده ماهشهر- آبادان

طوفان که همراه باران شده بود خساراتی را در برخی از شهرهای استان به همراه داشت. از جمله آن‌ها سقوط هفت دکل فشار قوی در جاده ماهشهر- آبادان بود.
رییس پلیس راه خوزستان اعلام کرد به علت آبگرفتگی و سقوط پایه‌های برق در محور سربندر به آبادان در محدوده شادگان این مسیر مسدود شد.
به گفته وی پلیس راه از منطقه خوردورق مسیر را یک طرفه کرده اند تا عوامل امدادی نسبت به جمع آوری پایه‌ها و کنترل برق اقدام کنند، به علت بارش شدید باران در چند نقطه در محور ایذه به دهدز ریزش کوه صورت گرفت که توسط عوامل راهداری پاکسازی و مسیر بازگشایی شد.

شبکه اصلی شادگان با آسیب جدی مواجه شد
طوفان که به شادگان رسید، شبکه اصلی برق این شهر بر اثر شکستگی درختان و شکستگی پایه‌ها و بریدگی سیم‌های برق به طور جدی آسیب دید به طوری که تمام برق شهر بر دوش یک ایستگاه بود و فرماندار شادگان اعلام کرد که با اتمام ظرفیت ترانس این ایستگاه تمام شهر با خاموشی همراه خواهد شد و مردم تا رفع مشکل باید در مصرف برق صرفه جویی کنند.

خسارت به مزارع گندم خوزستان
️بر اساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، بارندگی و تگرگ اخیر در این استان موجب خسارت ۱۰ تا ۷۰ درصدی به ۱۴۵ هزار هکتار از مزارع گندم شده است.
️تگرگ و بارندگی شدید موجب آبگرفتگی و خوابیدگی مزارع برداشت نشده شد.
در برخی مناطق بارندگی موجب شکستن ساقه و دانه گیاه شده است.

تکمیل ظرفیت سد دز/ بوستان‌های ساحلی دزفول به زیر آب رفتند
پس از دو روز بارندگی مدیرکل سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد که ظرفیت سد دز به طور کامل تکمیل شده است.
با اعلام این خبر در شامگاه جمعه، دریچه‌های خروجی سد دز برای تخلیه این سد باز شدند و دبی رودخانه دز به ۸۰۰ مترمکعب رسید. با این اتفاق تمام بوستان‌های ساحلی رودخانه به زیر آب رفتند و نیروهای امدادی با قید فوریت اقدام به تخلیه پارک‌ها و مسدودسازی مسیرهای ورودی آن‌ها کردند.

۸۱درصد سدها آبگیری شد
عباس صدریان‌فر مدیرکل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه با بارش‌های اخیر ظرفیت سد دز بطور ۱۰۰ درصد تکمیل شد، عنوان کرد: با کار کارشناسی و ظرفیتی که در سد ایجاد کردیم موفق شدیم سیلاب ورودی به سد دز که پیک آن بالای ۲هزارو متر مکعب بر ثانیه است در مخزن ذخیره و با خروج از رودخانه‌های فصلی ایجاد ظرفیت شد.
وی گفت: اکنون ورودی سد دز توسط کارشناسان در حال رصد است تا چنانچه نیاز به خروج آب بیشتر باشد آن را افزایش دهیم تا مشکلی برای مردم و کشاورزی آن‌ها به وجود نیاد همچنین هماهنگی لازم را با فرمانداران و شهرداران در این مناطق انجام دادیم.
صدریان فر افزود: چنانچه آورد ما در بالا دست سد دز بیشتر شود جای نگرانی نیست و اوضاع تحت کنترل است.
وی در رابطه با وضعیت آبگیری در دیگر سدهای استان پس از بارندگی دو روز گذشته، بیان کرد: در حال حاضر ۸۱ درصد کل مخازن سدهای استان آبگیری شده است، در زنجیره کارون بالای ۹۱درصد و در سد دز صدرصد آبگیری شد.

اهواز، همچنان درگیر آبگرفتگی
با اینکه از شب گذشته بارندگی تقریبا قطع شده است اما همچنان مردم اهواز با آبگرفتگی‌ها و بی‌تدبیری مسؤولان امر دست و پنجه نرم می‌کنند.
بعد از گذشت یک روز از بارش‌ها خیابان‌های این شهر هنوز شبیه استخری روباز هستند. گرچه این مسئله برای مسؤولان استان و مدیران شهری تازگی ندارد اما مردم همچنان چشم به راه تدبیری برای جلوگیری از این حجم از آبگرفتگی و دفع سریع آن هستند.