سیستم آبیاری زیرسطحی گامی علمی در صنعت نیشکر است/ نیشکر، جایگزینی در خوزستان ندارد
سیستم آبیاری زیرسطحی گامی علمی در صنعت نیشکر است/ نیشکر، جایگزینی در خوزستان ندارد
گیاه نیشکر، جایگزینی در خوزستان ندارد و سایر کشت‌های جایگزین نیز به دلیل ارزش افزوده بالای محصولات نیشکری، قدرت رقابت ندارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اجرای سیستم آبیاری زیرسطحی قطره‌ای در صنعت نیشکر را اقدامی علمی و گامی مهم در مدیریت مصرف آب برشمرد که با اجرای گسترده آن می‌توان راندمان آبیاری مزارع را افزایش داد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دکتر مهدی قمشی در حاشیه برگزاری ششمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان این مطلب گفت، این سیستم آبیاری تجربه‌ای ماندگار در واحدهای نیشکری است که می‌تواند مورد استفاده سایر شرکت‌های مرتبط با کشاورزی نیز قرار گیرد.

سیستم آبیاری زیرسطحی به عنوان طرحی دانش‌بنیان به منظور مدیریت هر چه بیشتر منابع آبی، به صورت پایلوت در کشت و صنعت‌های نیشکری در دست اجراست تا پس از پشت سر گذاشتن آزمایش‌های اولیه در سطحی وسیع به کار گرفته شود.

این استاد دانشگاه معتقد است که گیاه نیشکر، جایگزینی در خوزستان ندارد و سایر کشت‌های جایگزین نیز به دلیل ارزش افزوده بالای محصولات نیشکری، قدرت رقابت ندارند.

اهمیت نیشکر در تامین امنیت غذایی کشور

وی با بیان اینکه کشور به صنعت نیشکر نیازمند است، افزود: خوزستان تنها استانی است که گیاه نیشکر در آن کشت می‌شود و به دلیل تولید بخشی از شکر مورد نیاز کشور، اهمیت زیادی در حوزه امنیت غذایی دارد.

قمشی در پایان بر ضرورت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: وقتی آب به وظیفه محیط‌زیستی خود عمل کند، دیگر شاهد مشکلاتی مثل تشدید وقوع پدیده ریزگردها در خوزستان نخواهیم بود.

«بهره‌برداری پایدار» محور اصلی همایش ششمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی است کهبا حضور چهره‌های ملی و استانی و مشارکت پرشور محققین و پژوهشگران برگزار گردید.