آیا دستور معاون اول در اهواز و آبادان اجرایی می شود؟
آیا دستور معاون اول در اهواز و آبادان اجرایی می شود؟

اجازه دهید یکبار هم که شده از خوزستان صدای قانونمداری بلند شود و کسانی که  با سوءاستفاده از فرصت دیگران واکسن زدند و استان را بدنام کرده اند در مقابل قانون پاسخگو باشند. اهواز چند وقتی است که نه ثبات مدیریت دارد و نه اقدام خاصی در این رفتن و آمدن ها در آن انجام می شود و اگر در این مدت باقیمانده به انتخابات شورا هم با سرپرستی جدید اداره شود هیچ اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

صدای تزریق واکسن خارج از اولویت اولین بار  از اهواز بلند شد آنجا که شهردار نوشادی از فرصت واکسن غسال ها استفاده کرد و به فاصله چند روز در آبادان این اتفاق تکرار شد و شهردار این شهر به همراه چند مدیر شهرداری با سوءاستفاده از موقعیت خود از سهمیه واکسن پاکبانان خود را واکسینه کردند.

به گزارش کاوش اخبار، خوزستان یکبار دیگر در کشور نامش بلند شد و این به واسطه عملکرد مدیرانی بود که در سیاه ترین وضعیت قرمز کرونایی شهرهای خود، در فکر حفظ جان با استفاده از سهمیه واکسن زیردستان خود بوده اند. رسانه ای شدن این موضوع باعث شد تا از سایر نقاط کشور نیز صداهایی مبنی بر تزریق واکسن افراد خارج از اولویت شنیده شود و همین کافی بود که معاون اول رئیس جمهور خواستار برکناری این مدیران در هر سطحی با سرعت شود.

اسحاق جهانگیری پس از دریافت گزارشی در خصوص انتشار اخبار تزریق واکسن به افرادی خارج از اولویت بندی تعیین شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برخی شهرها، طی دستوری به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید کرد: هر مدیری در هر رده ای خارج از روال و برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با سوءاستفاده از فرصت دیگران واکسن بزند، صلاحیت مدیریت ندارد و به اعتماد عمومی خسارت زده است و به سرعت باید از مسئولیت کنار گذاشته شود. این دستور به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ابلاغ شده است.

البته پیش از این نیز در واکنش به واکسن خارج از نوبت در اهواز و آبادان، سخنگوی وزارت بهداشت گفت که درخواست وزارت بهداشت این است که این افراد به مراجع قانونی معرفی شوند.

سرپرست بازرسی و امور حقوقی استانداری خوزستان نیز گفته بود: شهرداران اهواز و آبادان و اعضای شورای شهر آبادان به هیئت تخلفات معرفی خواهند شد و از آنجایی که تخلف آن‌ها جنبه عمومی دارد به دادگاه نیز معرفی می‌شوند.

دادستان آبادان نیز به استفاده از سهمیه واکسن پاکبانان در شهرداری آبادان واکنش نشان داد و گفت: چنانچه برای دستگاه قضایی روشن شود که هر شخص حقیقی یا حقوقی از موقعیت شغلی خود سواستفاده کرده و بجای پاکبان واکسن کرونا دریافت کرده است با برخورد قانونی مواجه خواهد شد و چنانچه افراد دیگری در رابطه با تزریق واکسن کرونا تبانی‌ کرده باشند دستگاه قضایی در راستای حقوق عامه با آن افراد برخورد لازم را انجام می دهد.

مهم تر از همه این واکنش ها نگرانی مردم از روند تزریق واکسن است که آسیب دیده و با این رفتار مدیران به اعتماد عمومی آسیب وارد شده است آن هم مردمی که به دلیل بمیاری کرونا یا عضوی از خانه خود را از دست داده اند یا محدودیت های ایجاد شده باعث آسیب های اقتصادی به آنها شده است.

شواهد و مدارک که می گوید در شهرداری اهواز و آبادان تخلف صورت گرفته و افکار عمومی و مسوولان نیز خواستار برخورد با متخلفین هستند تا از این جنس تخلف ها در ادامه راه مبارزه با کرونا و واکسیناسیون کمتر دیده شود. هرچند که بعید است که شوراییان در اهواز حاضر شوند شهردار تازه بر صندلی نشسته را برکنار کنند و تنها در صورتی حاضر به این اقدام خواهد شد که مانند موسی شاعری از مرکز خاهان برکناری شهردار نوشادی شوند و دستور معاون اول رئیس جمهور جنبه اجرایی پیدا کند.

در این رابطه شاید کسانی باشند که استدلال کنند نوشادی به تازگی شهردار اهواز شده و برکناری وی در این فاصله کوتاه و نزدیک شدن به زمان انتخابات به صلاح نخواهد بود و باید از تخلف رخ داده چشم پوشی کرد. البته کسانی هم هستند که معتقدند تخلفی در واکسن خارج از نوبت رخ نداده و شهرداران کار خلافی نکرده اند که تکلیف آنها مشخص است.

استدلال هایی که چندان قوی نیست و باید گفت که اجازه دهید یکبار هم که شده از خوزستان صدای قانونمداری بلند شود و کسانی که  با سوءاستفاده از فرصت دیگران واکسن زدند و استان را بدنام کرده اند در مقابل قانون پاسخگو باشند. اهواز چند وقتی است که نه ثبات مدیریت دارد و نه اقدام خاصی در این رفتن و آمدن ها در آن انجام می شود و اگر در این مدت باقیمانده به انتخابات شورا هم با سرپرستی جدید اداره شود هیچ اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

این تاوان قانون گریزی کسانی است که به گفته معاون اول، صلاحیت مدیریت ندارند و به اعتماد عمومی خسارت زده اند.