ایجاد ۲۸۰ میلیارد ریال صرفه اقتصادی به وسیله ی تولید تجهیزات نفتی/ به زودی گازسوزی در منطقه آغاجاری متوقف خواهد شد/ ۹۰ درصد تجهیزات نفتی در داخل کشور تولید می شوند/ توقفی در تولید و عملیات نفت و گاز نداریم
ایجاد ۲۸۰ میلیارد ریال صرفه اقتصادی به وسیله ی تولید تجهیزات نفتی/ به زودی گازسوزی در منطقه آغاجاری متوقف خواهد شد/ ۹۰ درصد تجهیزات نفتی در داخل کشور تولید می شوند/ توقفی در تولید و عملیات نفت و گاز نداریم

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در خصوص عملکرد شرکت نفت و گاز آغاجاری در بحث قطعه سازی گفت: در سال جاری ۶۴ نوع قطعه توسط شرکت های داخلی بومی سازی و در مجموع ۲ هزار و ۱۵۰ قلم قطعه  ساخته شد که از این طریق ۲۸ میلیارد تومان صرفه اقتصادی ایجاد شد.

به گزارش کاوش، ابراهیم پیرامون در نشست خبری که امروز ( ۲۴ آذرماه) در حاشیه سومین روز از نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت و حفاری در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه اگر قطعات در داخل تولید شوند سود و صرفه اقتصادی بیشتر نسبت به تهیه ی آن از خارج نصیب کشور می شود،  افزود: از طریق ساخت این تعداد  قطعه ۲۸ میلیارد تومان صرفه اقتصادی ایجاد شد و این نشان دهنده ی نقش و اهمیت تولید داخلی است که افزون بر اشتغالزایی در شرایط تحریم نیز نمی توان قطعات را به راحتی تامین کرد.

وی اظهار کرد: شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری یکی از شرکت های پنجگانه ی بهره برداری مناطق نفتخیز است که نقش مهمی در تولید نفت، میعانات و گاز در منطقه ی شرق استان خوزستان، بخشی از استان کهگیلویه و بویر احمد و قسمت کوچکی از بوشهر دارد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری با اشاره به اینکه سهم تولید نفت این شرکت در مناطق نفتخیز حدود ۲۵ درصد و مایعات گازی یا خوراک پتروشیمی حدود ۳۰ درصد است، تصریح کرد: بزرگترین تاسیسات تزریق گاز کشور به میادین نفتخیز در شرکت آغاجاری واقع است که ظرفیتی حدود ۴ میلیارد فوت مکعب روزانه دارد.

پیرامون ادامه داد: شاهراه عبور نفت از مناطق نفتخیز به سمت صادرات و پالایشگاه های اصفهان و آبادان است، همچنین خوراک پتروشیمی ها از جمله پتروشیمی های واقع در ماهشهر منطقه آغاجاری تامین می شود که بخشی از آن بطور مستقیم توسط شرکت بهره برداری آغاجاری و قسمتی دیگر از تولید مناطق نفتخیز که توسط این شرکت پشتیبانی شده تامین می شود.

وی  با عنوان اینکه بالاترین تاسیسات نفتی و گازی مناطق نفتخیز در منطقه ی آغاجاری واقع است، اذعان کرد: با توجه به ویژگی های خاص منطقه و میادینی که در آنجا وجود دارد و همچنین فعالیت های قابل توجهی که توسط این شرکت انجام می شود ظرفیت بالایی در قسمت های مختلف ایجاد شده که می توان گفت این شرکت یک رکن اساسی در تولید و عملیات مناطق نفتخیز را به عهده دارد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری با بیان اینکه خدمات رسانی به مناطق همجوار و سه استانی که در آنها فعالیت داریم، انجام می شود، اضافه کرد: یکی از محورهای اصلی ما خدمات رسانی است که تحت عنوان مسئولیت های اجتماعی از آن یاد می شود که باتوجه به محرومیت ها و انتظاراتی که در آن مناطق وجود دارد تقریبا در تمام زمینه ها از جمله فرهنگی، ورزشی، خدماتی، راهسازی و آبرسانی فعال هستیم.

پیرامون در رابطه با بحث محیط زیست  گفت: ما نفت سوزی را در منطقه آغاجاری به صفر رسانده ایم و در بسیاری از شاخص های محیط زیست به درستی عمل می کنیم و از آن جایی که گازسوزی یک مساله ی ملی است که دنبال می شود در آینده ی نزدیک نیز بحث گاز سوزی دراین منطقه را به حداقل یا به صفر می رسانیم.

وی در خصوص طرح ۲۸ خاطرنشان کرد: این طرح برای افزایش و نگهداشت تولید نفت در ۲۸ میدان نفتی موجود کشور اجرا شده و کشف میدان جدیدی نیست و بیشتر محوریت این طرح برای افزایش تولید این تعداد میادین است که ۲ میدان( میدان رامشیر و پازنان) از این تعداد در حوزه ی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری واقع است که در میدان رامشیر انتخاب پیمانکار انجام شد و با احداث کارگاه درمحل آغاز به کار کرده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری عنوان کرد: باتوجه به مشکلاتی که در بحث تامین قطعات از خارج به وجود آمد و همینطور رویکرد خودکفایی و اشتغالزایی تولید قطعات و تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور مورد توجه قرار گرفت و این امر منافع بسیاری دارد چراکه صنعت نفت رکن اصلی اقتصاد کشور است و صنعتی بزرگتر از این به لحاظ درآمدی نداریم.

ابراهیم پیرامون بیان کرد: در گذشته در بحث قطعات و تجهیزات این صنعت کاملا وابسته بودیم اما برای رسیدن به خودکفایی و همچنین ایجاد اشتغال گام بزرگی برداشته شد، این کار از چندین سال گذشته با چنین نمایشگاه هایی آغاز شد و همانطور که در نمایشگاه امسال دیده شد رشد زیادی در این زمینه داشته ایم.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد تجهیزات به خصوص قطعات مورد نیاز ما توسط سازندگان داخلی بومی سازی و ساخته می شود و امروز کمتر قطعه ای را می توان نام برد که توان ساخت آن را در داخل نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری تصریح کرد: اگر مشکلی در این خصوص وجود داشته باشد به متریال و مواد اولیه ساخت آن تجهیز یا قطعه برمی گردد که در شرایط فعلی شاید تامین آن ها سخت باشد اما توانایی طراحی، فنی و مهندسی در کشور در تمام قسمت ها به وجود آمده است.

پیرامون با اشاره به اینکه علی رغم وجود برخی مشکلات اما دچار توقف در تولید و عملیات نفت و گاز نشدیم و چرخ صنعت نفت توسط صنعتگران داخل به خوبی می چرخد و روز به روز نیز بهتر خواهد شد، یادآور شد: سعی می کنیم اگر قطعه ای در خوزستان ساخته می شود که مشابه آن در جای دیگر کشور با مزیت بیشتر تولید نمی شود از منابع استانی استفاده کنیم و در حال حاضر حدود ۵۰ درصد خرید ما درون استانی است که با توانمندی هایی که به وجود آمده این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: از گذشته تا کنون در منطقه آغاجاری گاز سوزی به دلیل ضعف در تاسیسات و قدمت آنها وجود دارد، برای بعضی از گازها برنامه ریزی شده است به طورمثال امسال در جمع آوری گازهای همراه نفت که تحت عنوان گازهایی که تبدیل به فلر می شوند از آن ها یاد می شود با هلدینگ خلیج فارس برای واحدهای منطقه ی آغاجاری عقد قرارداد شد که کار طراحی و مهندسی آن روبه پایان است و به زودی کار اجرایی این طرح بزرگ ملی انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری با بیان اینکه حجم گاز سوزی در منطقه آغاجاری در حالت نرمال روزانه حدود ۳۵۰ میلیون فوت مکعب است، ادامه داد: این گازها جمع آوری و توسط خطوط لوله ای که ایجاد می شود خوراک پالایشگاهی می شود که در بهمن ماه سال جاری راه اندازی خواهد شد که از عظیم ترین پالایشگاه های گاز مایع کشور است.