باران‌های اسیدی و ریزگردها ۲ چالش محیط زیستی خوزستان
باران‌های اسیدی و ریزگردها ۲ چالش محیط زیستی خوزستان
معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران باران‌های اسیدی و ریزگردها را ۲ چالش محیط زیستی خوزستان بیان‌کرد.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران باران‌های اسیدی و ریزگردها را ۲ چالش محیط زیستی خوزستان بیان‌کرد و گفت: این ۲ چالش بر منایع آب و کشاورزی خوزستان آثار مخربی برجای گذاشته است.

به گزارش کاوش اخبار علیرضا الماسوندی روز چهارشنبه در دومین روز از ششمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی در تالار دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز اظهارکرد: باران‌های اسیدی در خوزستان در یک دهه اخیر بر پوشش گیاهی و ذخایر منابع طبیعی استان تاثیر منفی گذاشته و هرسال شاهد هستیم تعداد زیادی از شهروندان خوزستانی به علت ریزش باران‌های اسیدی و مسمومیت و آسیب رسیدن به سیستم تنفسی و شش‌ها راهی بیمارستان می‌شوند.

وی گفت: آثار مخرب ریزگردها بر طبیعت خوزستان و جامعه انسانی آن برکسی پوشیده نیست لذا باید در برنامه‌ریزی‌ها، مسایل زیستی محیطی خوزستان در نظر گرفته شود.

الماسوندی تصریح‌کرد: تولید و خیزش ریزگردها از نواحی شمالی افریقا، سوریه، عراق، اردن و عربستان سعودی و بخشی نیز به علت خشکیدگی تالاب‌ها بوده و در این خصوص باید تعامل و دیپلماسی با کشورهای همجوار برای کنترل و کاهش ریزگردها و مرطوب سازی بیابان‌ها در پیش گرفته شود.

به نوشته ایرنا، معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و افزایش دما طی دهه‌های اخیر ضمن تاثیر بر منابع آب ایران باعث بروز سیلاب و ذوب شدن سریع برف در مناطق بالادست شده افزود:سیلاب‌های مخرب و پی درپی ، سرمایه گذاری‌های جدید در خوزستان را متوقف و روند مهاجرت را افزایش خواهد داد.

الماسوندی تاکیدکرد: باید برای چالش‌های زیست محیطی در خوزستان به عنوان قطب اصلی صنعت نفت و گاز ، کشاورزی و اقتصاد کشور چاره جویی کرد تا بیش از این خوزستان آسیب نبیند.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰درصد آبهای سطحی در خوزستان جاری است ولی کمیت و کیفیت آب به علت شرایط اقلیمی دچار تغییرات شده افزود: باید سامانه های تصفیه پساب در خوزستان توسعه یابد و با عوامل آلایندگی آبها برخورد بازدارنده داشت.

ششمین همایش ملی شبکه‌های آبیاری و زهکشی و مباحث نوین در شبکه‌های آبیاری و زهکشی،از ۹ تا ۱۱ اسفندماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برپا خواهد بود.

در این همایش ۶۹ مقاله با موضوع آب ، چالش های پیش روی منابع آب و برنامه ریزی برای استفاده بهتر از منابع آب های کشور ارائه خواهد شد.

دشت خوزستان با ۱.۲میلیون هکتار سطح زیرکشت ، دارای بزرگترین و گسترده‌ترین شبکه‌های آبیاری و زهکشی در کشور است.