ماجرای صف‌های شلوغ نان در خوزستان چیست؟
ماجرای صف‌های شلوغ نان در خوزستان چیست؟
مشاهدات میدانی خبرنگاران فارس نشان می‌دهد در بیشتر شهرهای خوزستان نانوایی‌ها کم‌کار شده‌اند و ساعات پخت‌ نان کاهش یافته است.

فارس: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در بیشتر شهرهای خوزستان نانوایی‌ها کم‌کار شده‌اند و ساعات پخت‌ نان کاهش یافته است.

 این روزها در نانوایی‌های محلات اهواز و بیشتر شهرستان‌های استان خوزستان شاهد صف‌هایی طولانی برای خرید نان هستیم. این روزها که اکثر واحدهای نان‌فانتزی به دلیل گرانی آرد تعطیل هستند، باید ساعت‌ها در خیابان‌ها پرسه بزنی تا موفق به خرید چند قرص نان از نانوایی‌های سنتی شوی.

نانوایی‌ها کم‌کار شدند

یکی از شهروندان اهوازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در روزهای گذشته متاسفانه  صف‌های خرید نان شلوغ بود و حتی در برخی از نانوایی‌ها که به دلیل عدم کیفیت نانِ‌شان مورد اقبال مردم نبودند، ۲۰ تا ۳۰ نفر برای خرید نان در صف می‌ایستادند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات این است که وزن نانی که به دست مشتری داده می‌شود نیز آنقدر کم شده که وزن سه نان حتی هم اندازه یک قرص نانِ سابق هم نیست. امیدوارم که مسئولان مربوطه به این مشکلات رسیدگی کنند.

شهروند اهوازی دیگری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از کم‌کار شدن نانوایی‌های سطح شهر گلایه داشت. او گفت: قیمت نان افزایشی نداشته است اما نانوایی‌ها کم‌کار شده‌اند و میزان ساعت پخت‌ در آنها کاهش یافته است و اغلب مشاهده شده در ساعات موظف پخت، تعطیل هستند.

شهروندان آبادانی نیز از وضعیت نانوایی‌های شهرشان شکایت دارند. یکی از شهروندان شهرستان آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در آبادان بیشتر نانوایی‌هایی که اقدام به عرضه نان سنتی می‌کردند، تعطیل هستند و این تعطیلی‌ها  باعث تجمع مردم و شلوغ شدن صف در دیگر نانوایی‌ها می‌شود.البته شرایط نانوایی‌ها در سطح شهر آبادان بسته به نوع منطقه، متفاوت است.

وی افزود: فانتزی‌پزها نیز پخت نان را متوقف کرده‌ یا به حداقل رسانده‌اند و در حدی که فقط نیاز چند ساندویچ‌فروشی را تامین کنند، نان باگت می‌پزند.

نانواها می‌گویند آرد گران است

یکی از شهروندان ایذه نیز با بیان اینکه نانوایی‌های این شهرستان اقدام به فروش آرد می‌کنند، به خبرنگار فارس گفت: برخی از نانوایی‌ها در این شهرستان عادت به فروش آرد دارند و هیچ  برخوردی هم با آنها صورت نمی‌گیرد.

او گفت: وقتی نانواها سهمیه آرد روزانه‌ خود را در بازار آزاد می‌فروشند دیگر آرد چندانی برای پخت باقی نمی‌ماند برای همین زودتر تعطیل می‌کنند و این امر موجب شلوغی صف‌های خرید نان در دیگر مناطق شهر شده است.

او همچنین از پایین آمدن کیفیت نان در شهرستان ایذه گلایه کرد و گفت: در ایذه کیفیت نان نسبت به هفته‌های گذشته بسیار پایین آمده و نانواها گرانی آرد را دلیل این بی‌کیفیتی اعلام می‌کنند.

پایین آمدن کیفیت نان

یکی از شهروندان شهرستان شوشتر معتقد است که شوشتر رکورددار بی‌نظم‌ترین نانوایی‌هاست. وی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: در شهرستان شوشتر حتی قبل از اجرای این طرح ساعات پخت رعایت نمی‌شد.

وی افزود: نانوایی‌ها در شوشتر سهمیه آرد دولتی را در بازار آزاد می‌فروشند و کیفیت نان‌هایی که عرضه می‌کنند هم پایین است.

این شهروند گفت: نانوایی‌ها روزهای فعالیت خود را نیز خودسرانه کاهش داده‌اند. البته شورای آرد و نان سهمیه آرد نانواهای متخلف را ۲۰ درصد کاهش داد و این امر سبب شد برخی نانوایی‌ها منظم‌تر عمل کنند.

در شهرستان بهبهان نیز مردم از وضعیت توزیع نان گله دارند. یکی از شهروندان بهبهانی به خبرنگار فارس گفت: صف نانِ تافتون و با کیفیت در شهر شلوغ است و ساعات پخت نانوایی‌ها نسبت به هفته‌های قبل کاهش داشته است.

فروش آرد به جای پخت نان

یک شهروند اندیمشکی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از صف‌های طولانی خرید نان در این شهر خبر داد. وی اظهار کرد:  تایم کاری صنفِ نانوایان در اندیمشک کاهش پیدا کرده و نانوایان  آرد دولتی را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند و خود را راحت می‌کنند. نه هزینه کارگر می‌دهند و نه دستگاه‌هایشان مستهلک می‌شود.

در شهرستان سوسنگرد صف‌های خرید نان نسبت به قبل از اجرای طرح اقتصادی دولت تغییر محسوسی نداشته است. یکی از شهروندان سوسنگرد در این باره گفت: در این شهر همیشه صف خرید نان شلوغ است و قیمت‌های نان سنتی نیز تغییری نداشته است اما به دلیل افزایش قیمت نان فانتزی، مردم از مراکز پخت نان فانتزی خرید نمی‌کنند.

در شهر شادگان هم صف نان وجود ندارد البته ناگفته نماند که شادگانی ها اکثرا نان را در خانه پخت می‌کنند که گران شدن نان آزاد کار را برای آنها هم مشکل و سخت کرده است.

مردم شهرستان باغ‌ملک نیز از نانوایی‌های شهرشان رضایت ندارند. یکی از شهروندان باغ‌ملک به خبرنگار فارس گفت: گویی نانواها شغل عوض کرده‌اند و به فروشنده آرد تبدیل شده‌اند. اندک نانی هم که دست مردم می‌دهند، پخت مناسبی ندارد.

توزیع ناعادلانه آرد بین نانوایان

اما در شهرستان دزفول برخی از نانوایی‌های از توزیع ناعادلانه آرد گله‌مند هستند، یکی از اعضای صنف نانوایان دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بعضی از ما نانوایان به دلیل کم بودن میزان سهمیه آرد خود، پاسخگوی نیاز تمام مشتریان نیستیم و این در حالیست که برخی از نانوایان مازاد سهمیه آرد خود را به‌صورت آزاد به ‌فروش می‌رسانند.

وی افزود: در شهرستان دزفول پس از اجرای طرح اقتصادی دولت صف‌های مردم برای خرید نان اندک افزایشی داشته است اما در این بین گلایه و یا اعتراضی را از سوی مردم نشنیدیم.

ماهشهر مشکلی در توزیع نان ندارد

لطف اله اصلاحیان رییس اتحادیه اصناف بندرماهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: مشکلی از بابت توزیع آرد و فروش نان در سطح شهرستان بندرماهشهر وجود ندارد و هیچ‌واحد صنفی نانوایی نیز در این شهرستان تعطیل نشده است.

وی با بیان اینکه قیمت نان در ماهشهر نیز افزایش نداشته است، افزود: طبق گزارشات رسیده با وجود افزایش قیمت برخی اقلام در بازار، میزان افزایش مصرف نان طبیعی است ولی هیچگونه اخلالی در روند توزیع آرد، فروش و یا کمبود نان در این شهرستان پیش نیامد.

رییس اتحادیه اصناف شهرستان بندرماهشهر با اشاره به  بازرسانی مداوم از نانوایی‌ها گفت: روال کار نانواها همچون گذشته به‌صورت عادی دنبال می‌شود و نان به قیمت مصوب در حال عرضه به مردم است.

فشار کمرشکن تقاضای خرید نان بر نانوایی‌ها

محمد صالح صیوانی رئیس اتحادیه صنف نانوایان اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: پس از اعلام قیمت جدید برخی از اقلام نظیر آرد و افزایش قیمت آن برخی از واحدهای نان‌فانتزی در اهواز بسته شدند و هم‌اکنون شاهد ازدحام مردم برای خرید نان در نانوایی‌های سنتی هستیم.

وی افزود: طی روزهای گذشته تقاضای مردم برای خرید نان بسیار بیشتر از ظرفیت تولید نانوایی‌هاست و این امر فشار مضاعفی را بر آنان ایجاد کرده است.

صیوانی با اشاره به اینکه ساعت کاری در نانوایی‌ها ۸ ساعت است، گفت: به دلیل اینکه این ۸ ساعت کفاف تقاضای مردم را نمی‌دهد صف‌های طولانی برای خرید نان در اهواز ایجاد شده است.

اختصاص ۱۰ کیسه آرد بیشتر برای پاسخگویی به نیاز مردم

رئیس اتحادیه صنف نانوایان اهواز با بیان اینکه ازدحام برای خرید نان بیشتر در مناطق کم‌برخوردار و پرتردد اهواز مشاهده می‌شود، افزود: برای رفع این مشکل شب گذشته جلسه‌ای در فرمانداری اهواز تشکیل شد و مقرر شد که به ۲۰۰ نانوایی در سطح شهر اهواز برای یک هفته ۱۰ کیسه آرد تعلق بگیرد تا از پس تامین تقاضای مردم بربیایند.

وی گفت: شلوغی نانوایی‌ها تا قبل از گرانی آرد به این صورت وجود نداشت. چرا که صاحبان نانوایی‌ها قادر به تامین آرد مورد نیاز برای پخت و ارائه نان به مردم بودند.

صیوانی با بیان اینکه قیمت نان سنتی هیچ تغییری نداشته است، اظهار کرد: در حال حاضر در نانوایی‌های دولتی نان لواش و تافتون با وزن ۱۸۰ گرم به قیمت ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. در عین حال قیمت همین نوع نان با آرد نیمه‌یارانه‌ای که کیسه‌ای ۱۰ هزار گران‌تر است، ۶۰۰ تومان است.

وی افزود: یک نوع نان بربری با وزن ۴۰۰ گرم نیز که با آرد نیمه‌یارانه‌ای پخت می‌شود یکهزار و ۷۰۰ تومان است که اگر مشتری درخواست کنجد کند، قیمت آن به صورت توافقی بین فروشنده و خریدار تعیین می‌شود.

صیوانی با بیان اینکه نان سنگک نیز به قیمت پارسال عرضه می‌شود، گفت:  قیمت نان سنگک با وزن خمیر ۶۰۰ گرم نیز دو هزار و ۴۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نظارت‌ها باید در حوزه آرد و نان افزایش یابد و متخلفین مجازات شوند در برخی موارد شاهد اخباری مبنی بر کم‌فروشی، گران فروشی و توزیع خارج از شبکه آرد هستیم که این موارد نیازمند برخورد جدی است. نظارت و بازرسی بر نانوایی در قانون از وظایف اتحادیه‌ها و اصناف است که این موضوع بسیار کمرنگ است  باید تقویت شود و نقش اتاق اصناف در این بازرسی‌ها باید پررنگ‌تر از گذشته باشد.