زلزله‌زدگان اندیکا هنوز اسکان ندارند/ روستاهایی وجود دارند که از وضعیت آن‌ها بی‌اطلاعیم/ 20 درصد آب قابل تنظیم کشور، در این منطقه است، اما آب خوردن ندارند/ مردم در زلزله اخیر تمام سرمایه خود را از دست داده‌اند
زلزله‌زدگان اندیکا هنوز اسکان ندارند/ روستاهایی وجود دارند که از وضعیت آن‌ها بی‌اطلاعیم/ 20 درصد آب قابل تنظیم کشور، در این منطقه است، اما آب خوردن ندارند/ مردم در زلزله اخیر تمام سرمایه خود را از دست داده‌اند

علیرضا ورناصری ​نماینده مسجدسلیمان، هفتگل، لالی و اندیکا در مجلس شورای اسلامی به جماران گفت: تاکنون اسکان به معنای واقعی برای زلزله‌زدگان شهرستان اندیکا صورت نگرفته است و چادرهای داده شده مناسب شرایط روستایی نیست و از سرما جلوگیری نمی‌کنند.

جماران: علیرضا ورناصری ​نماینده مسجدسلیمان، هفتگل، لالی و اندیکا در مجلس شورای اسلامی به جماران گفت: تاکنون اسکان به معنای واقعی برای زلزله‌زدگان شهرستان اندیکا صورت نگرفته است و چادرهای داده شده مناسب شرایط روستایی نیست و از سرما جلوگیری نمی‌کنند.

علیرضا ورناصری در حاشیه بازدید جمعی از خبرنگاران از مناطق زلزله‌زده شهرستان اندیکا در شمال شرق خوزستان اظهار کرد:در زلزله اخیر۱۳۰ روستا در شهرستان اندیکا دچار تخریب و آسیب شده‌اند که ۳۰ روستا صد در صد تخریب شده است.

وی افزود: نزدیک به هزار واحد مسکونی نیز تخریب شده است، این در حالی است که از خیلی مناطق بی‌خبر هستیم و هنوز روستاها و مناطقی وجود دارند که از میزان خسارت وارد شده به آن‌ها بی‌اطلاعیم.

نماینده مسجدسلیمان، هفتگل، لالی و اندیکا در مجلس شورای اسلامی گفت: اکثر روستاهای زلزله‌زده تخریب بیش از ۳۰ درصدی داشته‌اند. همچنین ۴۰ درصد مسیرهای روستایی شهرستان اندیکا دچار آسیب و مشکل شده‌اند. البته قبل از زلزله نیز این مسیرهای دچار مشکل جدی بوده‌اند.همچنین ۲ عدد ‌تاسیسات‌ آبرسانی دچار تخریب شده‌اند.

۸۶ مدرسه دچار حادثه شده‌اند

ورناصری با اشاره به آسیب دیدن مدارس روستایی و عشایری بر اثر زلزله اخیر عنوان کرد: ۸۶ مدرسه دچار حادثه شده‌اند. بنابر اعلام سازمان نوسازی مدارس، این مدارس دیگر غیر قابل استفاده هستند. در این مناطق به دلیل فقر اقتصادی آموزش در مدارس مجازی نبوده و به صورت حضوری انجام می‌شد که اکنون این دانش‌آموزان بدون سرپناه هستند.

وی عنوان کرد: هنوز ارزیابی زلزله در اندیکا به پایان نرسیده است.اما تاکنون ۱۶۰ میلیارد تومان خسارت گزارش شده است و پیش‌بینی می‌شود، خسارت وارده از زلزله در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است.

نماینده مسجدسلیمان، هفتگل، لالی و اندیکا در مجلس شورای اسلامی گفت: چادرهای که به مردم زلزله زده اعطا شده است، برای مناطق شهری مناسب است و متناسب با شرایط روستایی و عشایری نیست. در این سکونت‌گاه‌های موقت که برای زلزله‌زدگان در نظر گرفته شده که همان چادر است، سرمای هوا اصلا پیش‌بینی نشده است.

تاکنون اسکان به معنای واقعی برای زلزله‌زدگان انجام نشده است

ورناصری تصریح کرد: تاکنون اسکان به معنای واقعی برای زلزله‌زدگان انجام نشده است. در این مدت چهار بار در مجلس در این خصوص تذکر داده‌ام.اکنون عزمی ایجاد شده است که در طی یک ماه سکونت‌گاه مناسب و‌ محکم ایجاد شده است.

مردم در زلزله اخیر تمام سرمایه خود را از دست داده‌اند

وی خاطرنشان کرد: مردم در زلزله اخیر تمام سرمایه خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر و بر اساس اعلام رسمی دولت، شهرستان اندیکا از جمله ۳۱شهرستان محروم کشور است و مشکلات و محرومیت‌های بسیاری در آن وجود دارد که و این مشکلات به مدت‌های طولانی دیده نشده است.

نماینده مسجدسلیمان، هفتگل، لالی و اندیکا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محرومیت در خوزستان اظهار کرد: حال خوزستان در توسعه حال خوبی نیست و در این شرایط استان، چهارشهرستان مسجدسلیمان، هفتگل، لالی و اندیکا دچار محرومیت بیشتر و مشکلات خاصی هستند.

ورناصری ادامه داد: این منطقه از جمله حوزه‌های پر آب‌، آب شیرین کشور است. ۸ میلیارد متر مکعب در پشت سدهای منطقه قرار دارد، اما در حال حاضر ۱۲۶۵ روستا در شهرستان اندیکا فاقد آب‌رسانی است.

وی عنوان کرد: ۸ درصد روستاهای شهرستان اندیکا فاقد آب هستند که یا با تانکر آب‌رسانی به آن‌ها می‌شود یا اصلا هیچ گونه آب‌رسانی ندارند، این در حالی است که بیش از ۲۰ درصد آب قابل تنظیم کشور، در این منطقه است.