در اعتراضات اخیر فقط یک نفر در شادگان کشته شده/ فردی که در شهرستان کارون کشته شده به دلیل اختلاف خانوادگی بوده/به نیروهای نظامی و انتظامی تاکید کردیم با مردم خشن برخورد نکنند، چه برسد به اینکه تیراندازی کنند/ اگر عده‌ای مسلح باشند و کار دیگری داشته باشند، قانون چیز دیگری می‌گوید/ صدای مردم رسیده و آب رها شده دیگر دلیلی ندارد مردم بحث کنند
در اعتراضات اخیر فقط یک نفر در شادگان کشته شده/ فردی که در شهرستان کارون کشته شده به دلیل اختلاف خانوادگی بوده/به نیروهای نظامی و انتظامی تاکید کردیم با مردم خشن برخورد نکنند، چه برسد به اینکه تیراندازی کنند/ اگر عده‌ای مسلح باشند و کار دیگری داشته باشند، قانون چیز دیگری می‌گوید/ صدای مردم رسیده و آب رها شده دیگر دلیلی ندارد مردم بحث کنند

آنچه رسماً به من اطلاع داده‌اند فقط یک کشته در شادگان داشتیم که در کنار مأموران و همراه با مأموران بوده و توسط افرادی کشته شد. یک نفر دیگر نیز در شهرستان کارون به دلیل اختلاف خانوادگی کشته شده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه همه می‌دانیم مردم مشکلاتی دارند و هیچ کس منکر این مسئله نیست، گفت: کشاورزی و دام سنگین لطمه خورده است. همچنین در بحث آب شرب مشکلاتی وجود دارد. از هورالعظیم دو بار با بالگرد بازدید کردیم، به این دلیل که سازمان آب و برق می‌گفت که آب را رها کردیم اما فعالان محیط زیست می‌گفتند آب نرسیده است. دوم اینکه تصاویری از تلف شدن تعداد زیادی ماهی در فضای مجازی منتشر شده و محیط زیست لطمه خورده بود. حوزه شماره یک و شماره پنج هور تقریباً خشک شده بود. البته در بازدید مشخص شد ماهی‌هایی که به وفور و تراکم تلف شده بودند در حوزه عراق بود.

به گزارش کاوش اخبار، قاسم سلیمانی‌دشتکی سه شنبه(۲۹ تیر) در نشست خبری که در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه تلاش بسیار زیادی برای رسیدن آب به هورالعظیم شد، گفت: ورودی آب از حدود ۸۰ مترمکعب به ۱۱۰، ۱۳۰ و اکنون نیز به ۱۶۰ مترمکعب رسیده است. با وجود اینکه در بالادست مشکلاتی وجود داشت اما آب به هورالعظیم رسید و وضعیت بهتر شده است. کار دیگری انجام شد و آن هم برداشت از آب سد سیمره است تا آب کرخه پایدار بماند. با توجه به اینکه حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب کسری آب داشتیم، تا دو روز پیش ذخیره قابل برنامه‌ریزی کل سدها چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بود و اگر این گونه پیش برویم کسری آب در دز، کرخه و کارون جبران‌ناپذیر خواهد بود.

وی با اشاره به جزئیات مصوبات دولت برای حل مشکل آب خوزستان توضیح داد: جمع مصوبات هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان در سفر روز جمعه است. روز جمعه پیشنهادات خود را انتقال دادیم و روز یکشنبه به تصویب هیات دولت رسید. این مصوبات شامل ابلاغ ۵۰ درصد از هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان به صورت نقد است و مابقی حداکثر تا یک ماه دیگر پرداخت خواهد شد. همچنین تأکید شد که از تمام منابع تنش آب، وزارت نیرو و وزارت کشاورزی، ۱۵ درصد اعتبار تخصیص داده شود در حالی که در حالت عادی سهم استان خوزستان حدود ۵ درصد است. همچنین اعتبار ویژه پروژه‌های آبی وزارت نیرو و وزارت کشاورزی در خوزستان به صورت صد درصد تخصیص داده شود. چهارمین مصوبه پرداخت ۹۰ درصد خسارات توسط صندوق بیمه کشاورزی است. از هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای دو سد است. ۲۰۰ میلیارد تومان برای تنش آبی آبفا، ۲۰۰ میلیارد تومان برای تنش آبی خطوط انتقال آب و برق، ۷۰ میلیارد تومان برای عرصه‌های منابع طبیعی و ۵۰ میلیارد تومان برای خسارات کشاورزی و تأمین علوفه و دام است.

استاندار خوزستان علاوه بر مصوبات دولت، با نهادها از جمله بنیاد برکت و بنیاد علوی صحبت کردیم. ماحصل صحبت با ستاد اجرایی فرمان امام، کمک ۴۵ میلیارد تومانی و آب‌رسانی به ۴۷۱ روستا بود. همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر برای رفع تنش آبی ۷۰۲ روستا تصویب شد و ۱۰۰ تانکر و ۱۰۰ مخزن آب تأمین شد. علاوه بر این مقرر شد که ستاد اجرایی فرمان امام، ۶ میلیارد تومان برای جبران خسارت وارده به دامداران کمک کند.

سلیمانی دشتکی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص اقدامات استانداری برای حل تنش آبی گفت: برای ۷۰۲ روستا برنامه‌ریزی کردیم که ظرف یک سال مشکلات حل شوند. البته برخی از مشکلات آنی حل می‌شوند اما منظور از آنی بودن حل مشکل در حال حاضر نیست بلکه ممکن است چند هفته زمان ببرد، زیرا بستگی به مشکلات دارد که شامل سوختن پمپ یا نیاز به تعمیر مخزن و پمپ آب است. منابع این کار شامل ۲۰۰ میلیارد تومان مصوب دولت، ۱۰۰ میلیارد تومان ستاد اجرایی فرمان امام و کمک از منابع تنش آبی وزارت و اعتبارات شهرستانی است و به دنبال کمک گرفتن از بنیاد مستضعفان نیز هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کلیپ‌های منتشر شده در فضای مجازی که نشان دهنده درگیری بین نیروهای امنیتی و مردم در جریان اعتراضات به تنش آبی است، توضیح داد: آنچه رسماً به من اطلاع داده‌اند فقط یک کشته در شادگان داشتیم که در کنار مأموران و همراه با مأموران بوده و توسط افرادی کشته شد. یک نفر دیگر نیز در شهرستان کارون به دلیل اختلاف خانوادگی کشته شده است. وقتی پیگیری کردم گفتند که فقط همان یک نفر است. البته کلیپ‌هایی منتشر شد که چند سرباز و مأمور روی زمین افتاده بودند که مرتبط با عراق بود. با وجود این، رسانه‌ها چشم و گوش ما هستند. ما به شدت تأکید کردیم که نیروهای نظامی و انتظامی با مردم خشن برخورد نکنند، چه برسد به اینکه تیراندازی کنند.

استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به تلاش برای پیگیری مطالبات مردم، عنوان کرد: اگر عده‌ای گروه مسلح باشند و کار دیگری داشته باشند، قانون چیز دیگری می‌گوید، اما مردم روی چشم ما هستند. وقتی مردم می‌بینند که کارهایی انجام شده، صدای آن‌ها رسیده است، ستاد اجرایی فرمان امام حضور پیدا کرده است، دولت مصوباتی داشته و آب نیز رها شده است؛ دیگر معنی ندارد که باز هم بخواهند بحث کنند. بنابراین آن چیزی که در اختیار ما است انجام دادیم. مصوباتی از هیات دولت گرفتیم و خسارت را پرداخت می‌کنیم. مردم عزیز، ما خواسته شما را پیگیری کردیم.

سلیمانی دشتکی بیان کرد: برخی‌ها که صاحب نظام هستند به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار نظام هیچ کاری نکرده است. برخی پشت تریبون که قرار می‌گیرند فراموش می‌کنند مردم خواسته دارند، مشکل دارند، دام‌شان از بین رفته و تشنه هستند. حفظ مردم، کشور و نظام بسیار مهم است ما برای وطن، جوان‌ها دادیم. نظام و کشور مجموعه‌ای به هم پیوسته است و هیچ یک از دیگری جدا نیست، بنابراین باید در صحبت‌هایمان دقت کنیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه ما خدمتگزار مردم عزیز هستیم، گفت: من به فضای رسانه‌ای و فضای مجازی استان اعتماد دارم و معتقدم که خبرها دست رسانه‌های استان باشد. صدای مردم رسیده است و سایر مشکلات‌شان نیز یکی پس از دیگری برطرف می‌شود. جا دارد از همه اقوام در کل استان و اقوام غیور عرب در جنوب استان که به توسعه کشور و حفظ نظام علاقه دارند، تشکر کنم و از رئیس جمهور منتخب نیز به خاطر پیگیری مسائل خوزستان تقدیر کنم. قرار است همه، هم دولت فعلی و هم دست‌اندرکاران دولت بعدی، دست در دست هم دهیم تا مشکلات خوزستان برطرف شوند.