چرا انتخابات الکترونیک تنها در اهواز باید به مشکل بربخورد؟
چرا انتخابات الکترونیک تنها در اهواز باید به مشکل بربخورد؟

وقتی از ماه ها قبل صحبت از انتخابات الکترونیک به میان آمده بود ساده انگارانه است که بخواهیم توپ را تنها در زمین وزارت کشور بیاندازیم و خود را تبرئه کنیم و نگوییم در این مدت چرا پیش بینی های لازم را نداشته ایم و باعث به وجود آمدن عدم هماهنگی و سوء مدیریت در برگزاری انتخابات  شده ایم.

چهار روز از انتخابات 28 خرداد می گذرد اما بر خلاف سایر نقاط کشور، نتایج نهایی انتخابات شورای شهر اهواز اعلام نشده تا یکبار دیگر خاطره تخلف و تقلب در انتخابات شورای اهواز همانند سال 96 تکرار شود و این شائبه پیش بیاید دستانی در کار هستند که نام کسانی را از صندوق رای بیرون بیاورند که از مردم آری نگرفته اند.

به گزارش کاوش اخبار، در چرایی تاخیر اعلام نهایی نتایج انتخابات شورای شهر اهواز گفته شده که به دلیل دیر رسیدن تعدادی از کارت های ویژه برگزاری انتخابات الکتروینک از وزرات کشور، انتخابات در برخی از شعب به صورت الکتریکی، برخی دیگر دستی و برخی دیگر ترکیبی از دو روش برگزار شده و حالا برای تجمیع این روش ها مشکلاتی پیش آمده و زمان بر شده است.

در حالی مقصر را وزرات کشور معرفی می کنند و می گویند که در ارسال کارت ها تعلل کرده است که به گفته رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور بنا بود انتخابات تمام الکترونیک شورا‌ها در ۲۴ مرکز استان و ۳۳ شهر کشور برگزار شود و این تنها اهواز نبود که وزارت بخواهد برای آن برنامه ریزی کند و دچار قصور شود. سوال این است؛ چرا در سایر شهرها چنین مشکلی پیش نیامده و تاخیر در ارسال کارت ها تنها در اهواز رخ داده است و چطور پیش از شروع انتخابات این هماهنگی ها به عمل نیامده که چنین مشکلی رخ ندهد.

در ثانی اگر تعدادی از کارت های ویژه برگزاری انتخابات الکترونیک در ساعت مقرر به شعب اخذ رای نرسید و فرایند بارگزاری آنها تا بعد ظهر روز انتخابات طول کشید، چرا انتخابات در ساعت های باقیمانده نیز کاملا به صورت دستی برگزار نشد یا چرا همان ساعت های اولیه رای گیری که چنین مشکلی پیش آمد با ارائه گزارش به مرکز و گرفتن مجوز، انتخابات به روش سنتی برگزار نشده آن هم در شرایطی که ظاهرا تعرفه کاغذی در شعب پیش بینی شده بود و از این لحاظ مشکلی وجود نداشت.

وقتی از ماه ها قبل صحبت از انتخابات الکترونیک به میان آمده بود ساده انگارانه است که بخواهیم توپ را تنها در زمین وزارت کشور بیاندازیم و خود را تبرئه کنیم و نگوییم در این مدت چرا پیش بینی های لازم را نداشته ایم و باعث به وجود آمدن عدم هماهنگی و سوء مدیریت در برگزاری انتخابات  شده ایم. در این زمینه اگر شعبی که در آنها انتخابات الکترونیک و دستی برگزار شد اعلام شود راحت تر می توان پی برد که زیرساخت ها در اهواز فراهم نشده بود یا مشکل از وزرات بوده است.

نکته قابل تامل دیگر اشاره به این مورد است که چرا آموزش های لازم در چگونگی دادن رای الکترونیکی به مردم داده نشد آن هم در شرایطی که می دانستیم رای الکترونیک پیچیدگی های خاص خود را دارد و اهواز با جمعیت حاشیه ای قابل توجهی که دارد ممکن است با ساز و کار رای الکترونیکی به مشکل بربخورند و نتوانند که رای دهند یا دیگرانی که در شعب بودند و کم هم نبودند از آرای آنها سواستفاده کنند و کد انتخاباتی دیگری را وارد کنند.

آنچه مسلم است زمان بر شدن اعلام نتایج اعتماد مردم را به خروجی این انتخابات کم رنگ کرده  و هر کاندیدی که شاید به تعداد انگشتان دست هم رای نداشت می تواند مدعی باشد که در روند تجمیع آرا و یا به دلیل تفاوت در نوع رای گیری در مناطق اهواز تخلف صورت گرفته و حق آنها خورده شده است به ویژه اینکه پیش زمینه تخلف و تقلب در انتخابات شورای شهر اهواز در سال 96 وجود دارد و این شورا هم می رود که مانند آن شورا مقبولیت نداشته باشد.

مهم تر از نتیجه انتخابات فعلی مقابله با روشی است که در انتخابات شورای شهر اهواز در حال نهادینه شدن است و برای دومین بار سلامت انتخابات را با اما و اگرها و تردیدهایی رو به رو کرده است و اگر فکر چاره ای برای آن نشود و از کنار آن به سادگی گذشته شود این لابی های قدرت و ثروت هستند که سرگذشت کلانشهر اهواز را به دست می گیرند و این خرابه را خرابه تر خواهد کرد.

این نگرانی وقتی بیشتر می شود که بدانیم استاندار خوزستان با انتقاد از برخی رفت و آمدها توسط اشخاص بی ارتباط به ستاد انتخابات اهواز گفته است: باید توجه داشت که فقط افراد مسوول که در قانون به آنها اشاره شده حق تردد به این ستاد را دارند.