کُت بپوشیم یا نپوشیم!
کُت بپوشیم یا نپوشیم!

مرتضی آژند؛ کاوش اخبار: مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با اشاره به بخشنامه های وزارت نیرو در کاهش 50 درصدی مصرف برق در ساختمان های اداری به دلیل کاهش تولید برق، به استاندار خوزستان پیشنهاد کرده در راستای مدیریت بهینه مصرف برق در ساختمان های اداری، پوشیدن کُت برای تمام مدیران و کارکنان […]

مرتضی آژند؛ کاوش اخبار: مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با اشاره به بخشنامه های وزارت نیرو در کاهش 50 درصدی مصرف برق در ساختمان های اداری به دلیل کاهش تولید برق، به استاندار خوزستان پیشنهاد کرده در راستای مدیریت بهینه مصرف برق در ساختمان های اداری، پوشیدن کُت برای تمام مدیران و کارکنان از خرداد تا شهریور در استان ممنوع شود. پیشنهادی که واکنش های متفاوتی از سوی کاربران فضای مجازی داشته و بیشتر به حالت طنز به آن نگاه کرده اند. موضوعی که گویا تنها مختص خوزستان نیست و صرفه‌جويي با شعار “نه كت، نه كراوات” در کشور ژاپن نیز سابقه دارد.

بررسی سطح واکنش ها و دامنه انتشار این نامه در رسانه ها و فضای مجازی نشان می دهد که شرکت برق منطقه ای خوزستان از هیچ راه دیگری غیر از انتشار خواسته یا ناخواسته این نامه نمی توانست بحران کمبود برق را در تابستان برای مشترکین توضیح دهد که بحث کمبود تولید برق و خاموشی های احتمالی در تابستان جدی است و نیازمند رعایت الگوی مصرف برق است و در این زمینهه شاید لازم هم باشد که از پوششی مناسب با این شرایط استفاده شود و کت ها از تن بیرون بیاید.

آمار می گوید به دلیل کم بارشی 35 درصد از حجم سدهای کشور خالی است كه اين موضوع باعث مي‌شود در ساعات پيك حدود 4 هزار مگاوات از توليد نيروگاه‌هاي برق‌آبي در اختيار نباشد و تنها راه جبران این کمبود و فرار از خاموشی ها، مدیریت مصرف برق خواهد بود که بنا است در ادارات دولتی اجرایی شود. در همین خوزستان که در تولید و مصرف برق در کشور رتبه دوم را دارد و در ظرفیت منصوبه نیز قدرت اول است، میزان بارندگی استان از ابتدای فصل بهار تاکنون نسبت به دوره مشابه در دراز مدت حدود 100 درصد کاهش داشته و کاهش آبدهی رودخانه‌ها نیز باعث شده که ۵۸ درصد از حجم مفید سدهای خوزستان خالی باشد که یکی از تبعات این خشکسالی، کاهش تولید برق در نیروگاه های برق آبی است.

همین آمارها می گوید که خوزستان با مصرف 8 تا 9 هزار مگاوات مصرف برق در تابستان در روز، نقش تعیین کننده در پایداری شبکه برق کشور خواهد داشت. از طرف دیگر وجود صنایع بزرگ در خوزستان و نقش آنها در تولید ملی و لزوم تامین انرژی مورد نیاز آنها، از دیگر دلایل حساسیت ها به بحث تامین انرژی و مدیریت مصرف برق در خوزستان است که منجر به دادن پیشنهاد کاهش مصرف برق در ادارات با نپوشیدن کُت از سوی کارمندان، به عنوان یک گزینه تکمیلی در کنار سایر اقدامات در حال انجام، شده است.

آنگونه که خبرگزاری ایسنا گزارش داده است https://www.isna.ir/news/8403-07919/  در سال 84 در کشور ژاپن نیز دولت این کشور تصمیم گرفت به منظور صرفه‌جويي در تابستان دماي هواي داخل ادارات و ساختمان هاي دولتي را از 26 به 28 درجه سانتيگراد افزايش دهد و به كارمندان كليه ادارات دولتي اجازه دادند از پوشيدن كت و زدن كراوات خودداري كنند و فقط پيراهن زير كت را حتي بصورت آستين كوتاه بپوشند.

استدلال دولت ژاپن با شعار “نه كُت، نه كراوات” این بوده که با افزايش دماي ادارات ژاپن در سه ماه تابستان، 17 درصد در انرژي مصرفي دستگاه هاي خنك‌ كننده و حدود يك ميليون و پانصد و پنجاه هزار بشكه نفت صرفه‌جويي خواهد شد و در نتيجه ميزان آلودگي هوا و هزينه‌هاي تابعه نيز كاهش خواهد يافت. طرحی که ظاهرا با استقبال مدیران دولتی نیز رو به رو شده است.

حتی می توان به این موضوع هم اشاره کرد که همانگونه که در زمستان برای کاهش مصرف گاز  و مازوت سوزی پیشنهاد می شود دمای خانه در 24 درجه تنظیم شود و مردم لباس مناسب بپوشند در تابستان هم می توان دمای ساختمان های اداری را کمی افزایش داد و با انتخاب پوشش مناسب در مصرف برق صرفه جویی کرد.

آنچه مسلم است کمبود تولید برق در نیروگاه های برق آبی به واسطه خشکسالی جدی است و عبور از تابستان داغ خوزستان که از حالا شروع شده همراهی مشترکین را طلب می کند. آنچه می تواند در این گرمای طاقت فرسا خنکای وسایل سرمایشی را نگیرد و چرخ صنعت را نخواباند اندیشیدن تمهیدات لازم از سوی مدیران برق در آماده سازی شبکه و مدیریت مصرف برق از سوی مشترکین است چه با کُت باشد چه بدون کُت.