میزان بارش بین ٢٠ و نهایت ۴٠ میلیمتر اعلام شد اما بر خلاف پیش بینی ها حداقل ۱۷۵ یا ۱۸۵ میلیمتر در ٢۴ ساعت باران بارید/ از همان ابتدای بارش تقریبا تمام امکانات شهرستان برای کمک به چمران رفته بود و از حال بندر امام غافل شدند/ تنها دو منطقه دچار آبگرفتگی شدید شد نه همه شهر/ آخرین باری که خطوط فاضلاب این شهر لایروبی شده به دهه قبل بر می گردد
میزان بارش بین ٢٠ و نهایت ۴٠ میلیمتر اعلام شد اما بر خلاف پیش بینی ها حداقل ۱۷۵ یا ۱۸۵ میلیمتر در ٢۴ ساعت باران بارید/ از همان ابتدای بارش تقریبا تمام امکانات شهرستان برای کمک به چمران رفته بود و از حال بندر امام غافل شدند/ تنها دو منطقه دچار آبگرفتگی شدید شد نه همه شهر/ آخرین باری که خطوط فاضلاب این شهر لایروبی شده به دهه قبل بر می گردد

به نحوی اطلاع رسانی شد که همه فکر کردند که کل شهر به زیر آب رفته است درصورتی ‌که همان دو منطقه بلوکیا و نیمی از کوی مقداد بود که دچار آبگرفتگی زیاد شدند و در باقی مناطق مشکلی نداشتیم یا مشکل حاد نبود.

شهردار بندر امام خمینی (ره) با بیان اینکه بندر امام به دلیل این که قبلا جزئی از دریا بوده است، تنها شهری است که شیب آن نسبت به دریا صفر است و گاهی حتی کمتر از صفر، گفت: از سال ١٣٩۶ در خدمت مردم بندر امام بوده‌ام. در ابتدای سال ١٣٩٧ بارندگی هایی در حدود ٧۵ میلیمتری داشتیم و غافل‌گیر شدیم. با دیدن چنین وضعیتی برای اولین بار با برنامه ریزی کارشناسی، تهمیداتی در قالب طرح جداسازی خطوط دفع آب‌های سطحی از شبکه فاضلاب دیده شد و سه خط دفع آب‌های سطحی اجرا کردیم.

به گزارش کاوش اخبار، محمد عبیاوی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به خطوط اجرا شده در سه ایستگاه پمپاژ دفع آب‌های سطحی عنوان کرد: یکی از خطوط اجرا شده در منطقه‌ی بلوکیا بود که مجدد دچار آبگرفتگی شد. این خط از ایستگاه ۷۰۰ دستگاه کوی شهید مطهری شروع، و سپس به سمت جاده سایت هدایت و نهایتاً در خوریات دفع می‌شود.

وی ادامه داد: برای این منظور خط لوله ۳۵۰ اینچ اجرا شد که در بارندگی سال ۹۷ که حدوداً ۷۰ میلیمتر بارش داشتیم در مدت تنها چند ساعت آب دفع و خیابان خشک شد که مورد تحسین و تقدیر شهروندان و مسئولین منطقه و استان قرار گرفت. خط دوم از ایستگاه A١ خیابان بهار روبروی خلیج فارس به سمت پشت ریل راه آهن هدایت می‌شود. خط سوم نیز از تلمبه خانه کوی شهيد مفتح (فاز یک) به طول تقریبی ١۵٠٠ متر (۵ /١ کيلومتر)  به سمت خوریات طراحی و اجرا شد.

شهردار بندر امام خمینی (ره) بیان کرد: یکی از تفاوت‌هایی که در بارندگی سال ۹۷ در مقایسه با آذر ماه ٩٩ داشتیم فواصل بین بارش‌ها بود که فرصت و زمان تخلیه و دفع آب‌های سطحی را براحتی به ما می‌داد که شهروندان محترم نیز خود شاهد و گواه این ماجرا هستند.

عبیاوی در ادامه با اشاره به تقویت و تعمیر پمپ ها و نهایت وارد مدار شدن همه پمپ ها در تلمبه خانه کوی مقداد خاطر نشان کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ که اکثر شهرهای استان دچار آبگرفتگی بودند در بندر امام مشکل آبگرفتگی و دفع آب‌های سطحی نداشتیم. امسال نیز طبق برنامه ریزی ستاد بحران تمام پمپ های تلمبه خانه ها اورهال شدند و خروجی کانال هایمان را نیز همزمان با اجرای بولوار ۴۵ متری با اجرای ١٨ کالورت بتنی به شکل استاندارد با مشخصات فنی دقیق ساماندهی شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در بارندگی اخیر هیچ کدام از پمپ ها همینطور کانال‌های دفع آب‌های سطحی دچار مشکل نشدند اما در خصوص چرایی مشکل آبگرفتگی و تاخیر در جمع آوری مانده آب باید به این مطلب اشاره کنم که میزان بارش بین ٢٠ و نهایت ۴٠ میلیمتر اعلام شد و از آنجایی‌که ما سابقه بارش ۷۰ – ٧۵ میلیمتر را در سال ۹۷ داشتیم، با پیش بینی میزان بارش اعلام شده گفتیم قطعا با این بارش مشکلی نخواهیم داشت. اما آنچه به واقعیت اتفاق افتاد حداقل ۱۷۵ یا ۱۸۵ میلیمتر آن هم فقط در ٢۴ ساعت بارید که یکی از بی سابقه ترین بارش های استان در دهه های گذشته بود.

شهردار بندر امام خمینی (ره) افزود: تقریبا در همان ۵ الی ۶ ساعت اولیه بارش اکثر مناطق از مجموع ٢١ شهرک درگیر آبگرفتگی شدند و اوج بارش در شب بود. با تهمیداتی که قبل از بارش دیده شده بود ساعت حدود ۱۰ صبح خیلی از مناطق تخلیه شد یعنی در ۱۷ الی ۱۸ شهرک تقریبا مشکل حادی برای تردد یا کسب و کار نداشتیم. اما منطقه بلوکیا با قدمت ۵٠ الی ۶٠ سال، ١٢٨ دستگاه و بخشی از فاز ٣ که به کاسه شهر یعنی عمیق ترین نقطه شهر معروف هستند و تقریبا نیمی از کوی مقداد، خیلی درگیر آبگرفتگی شدند و تقریبا بعد از گذشت ۴۸ ساعت از بارش هنوز این مناطق دچار آبگرفتگی بودند.

عبیاوی با اشاره به آبگرفتگی در شهر چمران و شهرستان ماهشهر اضافه کرد: شهر چمران وضعیت بسیار بدتری داشت و به شکل کامل دچار آبگرفتگی شد و به همین دلیل از همان ابتدای بارش تقریبا تمام امکانات شهرستان به دستور مسئولین شهرستان، برای کمک به چمران رفته بودند و از حال بندر امام غافل شدند. یعنی بعد از ۴۸ ساعت از بارندگی که مشکل شهر چمران حل شد، امکانات به بندر امام آمد که باعث شد مانده آب شهر به جای ٢۴ ساعت ۳ الی ۴ روز به طول بکشد.

وی با اشاره به تلاش تمامی دستگاه‌ها، از خدمات سپاه ولیعصر خوزستان، مدیر بنادر و دریانوردی، منطقه ویژه اقتصادی، سازمان هلال احمر و نیروهای مردمی و همین‌طور بخش خصوصی که با تمام توان و امکانات و تجهیزات در شهر و بین مردم بودند و باعث شد در روز چهارم منطقه بلوکیا و کوی مقداد از آب تخلیه شود، تشکر کرد.

شهردار بندر امام خمینی (ره) ادامه داد: در حال حاضر نیز همچنان ۲ روز است که مشغول پاکسازی و شستشوی معابر و به خصوص هسته مرکزی شهر که یکی از مراکز خرید شهر می‌باشد، هستیم و متاسفانه آسیب هایی طی این مدت دیدند و چند روزی به علت آبگرفتگی اکثریت تعطیل بودند.

عبیاوی به برنامه های آینده اشاره کرد و توضیح داد: دو طرح از قبل در دستور کار داشتیم که بارش‌های بالای استاندارد را در برمی‌گیرد، چون دوره‌های بارشی را ۵۰ ساله می‌بینند. ما در جلسات این چند روز گذشته طرح را به مسؤلین اعلام کردیم و امیدواریم ظرف یک هفته امکانات لازم به دست ما برسد و ان شاء الله با اجرای طرح برای بارش های غیر استاندارد بالای ۲۰۰میلی متر هم بتوانیم پاسخگو مشکل آبگرفتگی باشیم. چون با شرایط فعلی که شهر بندر امام دارد هر شهر دیگری هم بود با همین مشکلات روبرو می‌شد.

وی با اشاره به ضعف خطوط فاضلاب با وجود پیگیری های بسیار رئیس اداره آبفا عنوان داشت: اساساً هدف ما محکوم کردن هیچ دستگاهی نیست؛ بالاخره آن ها هم زحمت خود را کشیدند و از وی تشکر می‌کنم. چون واقعاً در بحث آبگرفتگی پا به پای شهرداری حرکت کردند و شاید به جرات در طول ۵ شبانه روز گذشته نهایتا ۳ ساعت استراحت داشتیم.

شهردار بندر امام خمینی (ره) به اطلاع رسانی های اشتباه از آبگرفتگی شهر بندر امام اشاره کرد و گفت: به نحوی اطلاع رسانی شد که همه فکر کردند که کل شهر به زیر آب رفته است درصورتی ‌که همان دو منطقه بلوکیا و نیمی از کوی مقداد بود که دچار آبگرفتگی زیاد شدند و در باقی مناطق مشکلی نداشتیم یا مشکل حاد نبود.

عبیاوی اضافه کرد: آخرین باری که خطوط فاضلاب لایروبی شده، البته از قول خود مردم این شهر، بر می‌گردد به دهه گذشته که البته مدیر اداره آب و فاضلاب در تمام جلسات یک سال اخیر اعلام می‌کرد که اعتبار لازم برای لایروبی خطوط را ندارد. حالا شما فرض کنید یک خطی که ۵۰۰ اینچ هست، لایروبی نشود و خروجی آن خط تبدیل شود به ۵ اینچ یا ۴ اینج چون پر لجن و ضایعات چربی و غیره شده است، چگونه می‌تواند عمل مکش فاضلاب را انجام دهد!؟ آن هم در بارندگی که قطعا نفوذ زباله و ضایعات هم همین میزان مکش را از بین می‌برد. طوری که در بازدید روز جمعه حداقل ٩ منطقه ما بعد از فروکش کردن آب مشکل فاضلاب داشتیم.

وی ادامه داد: بحث مقصر نمودن اداره آبفا نیست. کما اینکه بنده کاملا اطلاع دارم که رئیس اداره آبفا حداقل در ١٠ الی ١۵ جلسه رسمی شهری و شهرستان اعلام نمود که اعتبار لازم برای لایروبی را ندارد و در دو سه منطقه در تابستان ما مشکل فاضلاب داشتیم. چون طراحی خطوط فاضلاب به این شکل هست که معمولا ۷۰ درصد فاضلاب و ۳۰ درصد باران را می‌بایست دفع کند. اما متاسفانه ۴٠ درصد سیستم فاضلاب شهر اجرا نشده است که آن هم مربوط به خروجی فاضلاب هست و در حال حاضر فاضلاب شهر بندر امام وارد یک ایستگاهی می‌شود که تنها ۳ دستگاه پمپ دارد درصورتی که ما در هر ایستگاه آب سطحی حداقل ۵ الی ۶ پمپ داریم.