خانه احمد‌محمود فروخته شد
خانه احمد‌محمود فروخته شد

خانه احمد محمود، نویسنده مشهور ایرانی در اهواز به دلیل کوتاهی در خریداری و ثبت، سرانجام از سوی خانواده‌اش فروخته‌شد. با فروخته شدن این خانه آینده نامعلومی برای بنایی که می‌توانست تبدیل به موزه شود، رقم خورد.

دوستداران میراث‌فرهنگی بارها و بارها ثبت و حفظ خانه احمدمحمود را مطرح کرده بودند اما کوتاهی‌ها و کارشکنی‌های مدیران ارشاد، میراث‌فرهنگی، راه‌‌وشهرسازی و استانداری مانع جای گرفتن این خانه در فهرست آثار ملی شد.

مجتبی گهستونی، فعال میراث‌فرهنگی در خوزستان به میراث‌خبر می‌گوید: «تاکنون چندین جلسه با مدیران ارشاد و میراث‌فرهنگی برای ثبت خانه‌های احمد محمود، کیانوش عیاری، تقوایی و فروغ فرخزاد داشتیم و در همین رابطه مسئولان ارشاد نامه‌ای هم به استانداری و راه‌ و شهرسازی برای خرید این خانه‌ها ارسال کردند اما مدیران میراث‌فرهنگی اراده‌ای برای ثبت‌ملی این خانه‌ها نکردند و اکنون شاهد این هستیم که خانواده احمدمحمود خانه این نویسنده را فروختند.» خانه احمدمحمود که می‌توانست یکی از خانه-موزه‌های مشاهیر اهواز باشد و نه تنها نام این نویسنده شهیر را زنده نگهدارد بلکه پاسدار هویت شهر اهواز باشد و گردشگری فرهنگی در این شهر را رونق دهد، دیگر از امروز روزخوش به خود نخواهد دید.

گهستونی با یادآوری خاطرات گذشته درباره اتاق احمد محمود می‌گوید: «اتاق احمد محمود در انتهای حیاط و زیر طاق در سمت راست واقع شده است. احمد هم در این خانه مثل همه خواهران و برادران در کنار مادر و پدر زندگی می‌کرد. در کتاب احمد محمود شخصیت‌ها و مکان‌های زیادی مثل مسافرخانه شکوفه به شکل واقعی وجود دارد.»

این فعال میراث فرهنگی تاکید می‌کند: «شخصیت صابر در کتاب «زمین سوخته» برادر کوچکتر احمد است که اسمش محمود بود و الان در این خانه زندگی می‌کند. شخصیت «صاحب» در زمین سوخته همان برادرشان قاسم است که شاهد شهادت محمد بود. نام محسن و مینا هم که برادر و خواهرهای احمد محمود هستند در «زمین سوخته» آمده است. احمد در داستان‌هایش الکی اسم‌ها را انتخاب نمی‌کرد. زمین سوخته روایتی واقعی از جنگ است. جای جای این خانه شاهد حوادث بسیار بوده که در داستان‌های مختلف، احمد از آن الهام گرفته است.»

گهستونی بار دیگر هشدار می‌دهد: «نباید این خانه را فراموش کرد، ای کاش مسئولان تصمیم جدی برای ثبت و حفاظت از این خانه بگیرند. حفاظت از این خانه می‌توانست گام بزرگی برای ماندگاری هویت شهری و ادبی اهواز باشد.» حال باید دید که خریدار جدید چه برنامه‌ای برای این خانه احمد‌محمود دارد. آیا این خانه باید هر شب کابوس ویرانی ببیند تا یک شب بلدوزرها بیایند و خانه یکی از نامداران ادبی ایران را ویران کنند.