تمام پیمانکاران طرح‌ نگهداشت و افزایش تولید ایرانی هستند
تمام پیمانکاران طرح‌ نگهداشت و افزایش تولید ایرانی هستند

بیژن زنگنه در مراسم امضای ۱۳ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت گفت: در صنعت جهانی نفت، بر سر این مسأله اجماع است که رکن اصلی فعالیت‌های بالادستی، افزایش ضریب بازیافت از مخازن و میدان‌های نفتی متناسب با شرایط هر مخزن مهمترین مأموریت مهندسی نفت در بالادستی است. وی با اشاره به اینکه بارها […]

بیژن زنگنه در مراسم امضای ۱۳ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت گفت: در صنعت جهانی نفت، بر سر این مسأله اجماع است که رکن اصلی فعالیت‌های بالادستی، افزایش ضریب بازیافت از مخازن و میدان‌های نفتی متناسب با شرایط هر مخزن مهمترین مأموریت مهندسی نفت در بالادستی است.

وی با اشاره به اینکه بارها و بارها صاحبنظران بر این نکته توجه کردند که افزایش ضریب بازیافت، همسطح با موضوع میادین مشترک قابل توجه است، افزود: یک درصد افزایش ضریب بازیافت، ۳۰۰ میلیارد دلار به ثروت کشور می‌افزاید بدون اینکه حفاری جدیدی صورت گیرد، این کاری مداوم است که با پیگیری باید دنبال شود.

زنگنه با بیان اینکه برای اجرای طرح‌های بالادستی نفت چند راه بر اساس قانون و تجربه داخلی و بین‌المللی پیش رو داریم، گفت: روشی که در گذشته دنبال می‌کردیم، روش ابتدایی و امانی بود که عده ای بر آن اصرار دارند و چهل سال به آن روش عمل شده است، باید گفت که این روش شرکت‌های محلی را تقویت نمی‌کند.

وزیر نفت قراردادهای سنتی بیع متقابل را از دیگر مدل‌های قراردادهای نفتی برشمرد که هنوز هم مورد استفاده است و افزود: روش دیگر تأمین سرمایه، قراردادهای IPC است که واگذاری بهره‌برداری به پیمانکار در بلندمدت از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود، اما جان‌مایه این مدل قراردادی تعهد عملکرد پیمانکار است که در اصل و فرع سرمایه‌گذاری پیمانکار مؤثر است.

عضو هیئت دولت همچنین به مدل قراردادی معروف به EPC/EPD نیز اشاره کرد و گفت: در این مدل قراردادی مسئولیت مخزن متوجه کارفرماست و یکپارچگی عملیات مخزن در این روش می‌تواند با تأمین مالی همراه باشد.

وی زمانبندی قابل پیگیری و متحمل‌الوقوع، کنترل و کاهش هزینه‌ها، امکان تأمین منابع طرح از بازار سرمایه را از مزیت‌های این مدل قراردادی برشمرد و تأکید کرد: اگر این طرح‌ها را نداشتیم، تقریباً فعالیت‌های‌مان در بخش نگهداشت و افزایش تولید نفت متوقف شده بود، اما در این طرح‌ها حدود ۱۴۰ چاه جدید حفر می‌شود و این به معنی فعال شدن دکل‌های حفاری و متعاقب آن کار و فعالیت برای شرکت‌های داخلی است.

بیژن زنگنه با بیان اینکه تحریم و بانیان آن رفتی هستند، اما ایران و ملت ایرانی ماندنی است، گفت: باید برای تولید نفت بیشتر ظرفیت‌سازی کنیم، چرا که قدرت یک کشور به ظرفیت تولید آن بازمی‌گردد، ممکن است در مقطعی نتوانیم نفت تولید کنیم، اما این شرایط کوتاه مدت خواهد بود، پس در شرایط تحریم فعلی باید ظرفیت‌سازی کنیم، چرا که اگر از هم‌اکنون اقدام نکنیم، پس از برداشته شدن تحریم‌ها، تعمیر چاهها و بازگشت به ظرفیت قبلی دو تا سه سال زمان می‌برد. باید با قدرت وارد بازار شد. همیشه اعتقاد دارم ایران باید  ۱ تا ۲ میلیون بشکه نفت ظرفیت مازاد برای شرایط ویژه داشته باشد.

وزیر نفت موضوع دیگر در اجرای این طرح‌ها را فعالیت و اشتغال شرکت‌های ایرانی عنوان کرد و گفت: تمام پیمانکاران در این طرح‌ها ایرانی هستند و ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز خود را از طریق شرکت‌های داخلی تأمین می‌کنند، این در شرایطی است که به دلیل شیوع بیماری کرونا، شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به طور مرتب نیروهای خود را کاهش می‌دهند.