کسب رتبه ی ششم کشوری دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه ی ارتباط با صنعت
کسب رتبه ی ششم کشوری دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه ی ارتباط با صنعت

مدیر دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دانشگاه شهید چمران اهواز سال 98 در حوزه ی ارتباط با صنعت رتبه ی ششم را در کشور و رتبه ی 170 را در سطح دنیا کسب کرد.

به گزارش کاوش، افشین قنبرزاده روز چهارشنبه 11 تیرماه در نشست خبری با موضوع تشریح آخرین ” فعالیت های علمی و دستاوردهای دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه ی ارتباط با صنعت” که به مناسبت روز صنعت و معدن در سالن جلسات حوزه ی ریاست دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: مطالعات طرح توسعه ی میدان گازی تنگ بیجار که در نوع خود بی نظیر است در سال جاری به دانشگاه شهید چمران اهواز واگذار شد.

وی بیان کرد: از 16 هزار دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز بیش از یک چهارم آن یعنی 30 درصد، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دوره ی ارشد و دکتری هستند که پتانسیل اصلی ما برای انجام طرح های پزوهشی محسوب می شوند.

مدیر دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: در دانشگاه شهید چمران اهواز یکسری مراکز تحقیقاتی وجود دارد که 15 مرکز از جمله پژوهشکده ی تحقیقات نفت و گاز که سال گذشته افتتاح شد بسیار فعال هستند.

عملکرد دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه

قنبرزاده خاطرنشان کرد: در سال 97، 103 قرارداد و در سال 98 تعداد قراردادها به 233 عدد افزایش پیدا کرد که شامل چندین نوع قرارداد می شوند همچنین ارزش ریالی قراردادهای ما تا سال 93 بین 500 میلیون تومان تا هفت میلیارد بوداما سال 94 به بعد جهش داشتیم و در سال97 به رقم 24 میلیارد تومان رسیدیم.

وی با بیان اینکه 2 پروژه ی نفتی بسیار کلان در سال 98 در بحث ژئوشیمیایی منعقد کردیم که مبلغ قراردادها در این سال به 150 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، افزود: از قراردادهای هرساله یک سری قراردهای اثرگذار از جمله  قراردادهایی که تاثیرملی داشته باشند و موضوعاتی که بر زندگی روزمره ی مردم ( مانند مسائل زیست محیطی) اثرگذار باشند و یا فناوری های جدید تولید می کنند شناسایی می کنیم و قصد داریم سهم این قراردادها رابیشتر کنیم.

مدیر دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: تعداد واحدهای فناور مسقر در مرکز رشد فناوری دانشگاه چمران از 70 مرکز در سال 97 به 75 مرکز در سال 98 رسید.

قنبرزاده با اشاره به اینکه در نمایشگاه های تخصصی به دلیل ارائه ی توانمندی ها شرکت می کنیم، اذعان داشت: سال گذشته در 15 نمایشگاه شرکت کردیم همچنین همایش ها ورویدادهای مشترک با صنایع و دستگاه های اجرایی را ترتیب می دهیم که 25 همایش در سال 98 داشتیم.

وی اضافه کرد: تعداد کارفرمایان طرف قرارداد با دانشگاه چمران اهواز در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است در حالی که قبل از دهه ی 90 حداکثر 40 کارفرمای طرف قرارداد با دانشگاه داشتیم همچنین سازمان هایی که طرف قرارداد با دانشگاه هستند در سال 98 به 118 مورد رسید و سعی می کنیم تا جایی که می توانیم با سازمان هایی بیشتری همکاری داشته باشیم زیرا این ارتباط نشان دهنده این است که توانسته ایم در جامعه نفوذ پیدا کنیم.

مدیر دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: 28 تفاهمنامه ی همکاری با سازمان ها و دستگاه های اجرایی در سال 98 داشتیم همچنین در همین سال پتانسیل جدیدی به عنوان پسا دکترا در دانشگاه ایجاد شد و 15 پژوهشگر پسادکترا داشتیم.

کسب رتبه ی ششم کشوری دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه ی ارتباط با صنعت

قنبرزاده در خصوص افتخارات فناوری دانشگاه چمران اهواز گفت: در زمینه ی فناوری در سال 98 برای اولین بار توانستیم انتخاب فناور برگزیده ی کشوری را داشته باشیم همچنین سه طرح دانشگاه در راستای حل مشکلات و رونق تولید منتخب و یکی از آن ها برگزیده ی کشوری شد.

وی ادامه داد: طبق رتبه بندی مجله ی بین المللی نیویورک تایمز دانشگاه شهید چمران اهواز سال 98 در حوزه ی ارتباط با صنعت رتبه ی ششم را در کشور و رتبه ی 170 را در سطح دنیا کسب کرد.

مدیر دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان مشاور فناورانه میدان گازی تنگ بیجار انتخاب شد که فازهای اجرایی این طرح طی پنج مرحله ی کاری و ظرف مدت 10 سال به انجام خواهد رسید.

اقدامات دانشگاه در زمینه ی کرونا

قنبرزاده اظهار داشت: در معضل سیل سال 98 بیش از 100 هیات علمی ما درگیر این موضوع بودند و بدون اینکه قراردادی منعقد شود شبانه روز در این خصوص مشاوره می دادند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کرونا نیز اعضای هیات علمی به این موضوع ورود پیدا کردند، افزود: طرحی برای ساخت ونتیلاتور(دستگاه تنفس مصنوعی) داریم که امیدواریم به نتیجه برسد زیرا در حال حاضر کمبود آن به واسطه ی تحریم ها و افزایش نرخ ارز یکی از معضلات ما است.

مدیر دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: کار بومی سازی ونتیلاتور در کشور شروع شده و دانشگاه شهید چمران اهواز نیز بدون هیچگونه قراردادی در راستای انجام مسئولیت اجتماعی این کار را انجام داد همچنین تحقیقات دارویی در زمینه ی کرونا انجام شد که نتایج آن سریعا برای استفاده ی دیگر محققان انتشارداده شد در همین راستا آزمایشگاه های دانشگاه نیز برای تولید مواد ضدعفونی کننده فعال هستند.