مغایرت سامانه ی سیب و آزمون موجب ادعای مفقودی 11 هزار نمونه ی کرونا شد/ قرنطینه کردن شهرها فعلا در دستور کار نیست/ 9 شهر خوزستان همچنان قرمز است/ آمار مبتلایان در شهرهای قرمز کاهش نیافته/ جواب تست برخی افراد اشتباه اعلام شد
مغایرت سامانه ی سیب و آزمون موجب ادعای مفقودی 11 هزار نمونه ی کرونا شد/ قرنطینه کردن شهرها فعلا در دستور کار نیست/ 9 شهر خوزستان همچنان قرمز است/ آمار مبتلایان در شهرهای قرمز کاهش نیافته/ جواب تست برخی افراد اشتباه اعلام شد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: باتوجه به حجم بالای نمونه ها اجزای مختلف دانشگاه کار را انجام می دهند بنابراین اگر سرپرست معاونت دانشگاه شب گذشته صحبت هایی در رابطه با ادعای گم شدن 11 هزار نمونه ی کرونا مطرح کردند به این دلیل است که تنها سامانه ی سیب را رویت کرده اند.

به گزارش کاوش، دکتر فرهاد ابول نژادیان شامگاه دوشنبه 26 خردادماه در گفت و گوی ویژه ی خبری در خصوص ادعای مفقودی 11 هزار نمونه ی کرونا در خوزستان که شب گذشته در همین برنامه با حضور سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مطرح شد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز ازچندین معاونت تشکیل شده که هر کدام وظایف خاص خود را دارند به عنوان مثال، معاونت بهداشت مراکز نمونه گیری را مدیریت می کند، تست ها از مراکز نمونه گیری گرفته می شوند، در سامانه ی سیب ثبت می شود و بعد نمونه ها به آزمایشگاه ها منتقل می شوند و در سامانه ی آزمون که مربوط به آزمایشگاه است ثبت می شوند.

وی ادامه داد: آزمایشگاه شماره ی یک ما زیر مجموعه ی معاونت درمان، آزمایشگاه شماره 2 و 3 زیر مجموعه ی دانشکده ی پزشکی و آزمایشگاه شماره 4 نیز زیر مجموعه ی دانشکده ی پیراپزشکی است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: نمونه ها بعد از ورود به آزمایشگاه شماره گذاری می شوند و پس از انجام فرایند استخراج و عملیات PCR نتیجه تست وارد سامانه ی آزمون می شود، بعد از آن به سامانه ی پیامکی منتقل می شود، جواب تست از طریق پیامک به مردم اعلام می شود و در نهایت در اختیار سامانه ی سیب قرار می گیرد.

ابول نژادیان خاطرنشان کرد: سامانه ی سیب جزو اولویت های دوم و سوم ما است زیرا این سامانه برای گزارش دهی ما به وزارت بهداشت است که عملکرد دانشگاه علوم پزشکی را ارائه دهیم.

وی اذعان داشت: آن چیزی که معاونت بهداشت ما می بیند تنها سامانه ی سیب است و این معاونت به سامانه ی آزمون و سامانه ی پیامکی دسترسی ندارد زیرا سامانه ی پیامکی در اختیار مدیریت فناوری دانشگاه قرار دارد که به مردم اطلاع رسانی می کند و سامانه ی آزمون در اختیار معاونت حوزه ی دانشجویی و فرهنگی است.

تکذیب مفقودی 11 هزار نمونه ی کرونا در خوزستان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: باتوجه به حجم بالای نمونه ها اجزای مختلف دانشگاه کار را انجام می دهند بنابراین اگر سرپرست معاونت دانشگاه شب گذشته صحبت هایی در رابطه با ادعای گم شدن 11 هزار نمونه ی کرونا مطرح کردند به این دلیل است که تنها سامانه ی سیب را رویت کرده اند.

ابول نژادیان تاکید کرد: ادعای مطرح شده در خصوص گم شدن 11 هزار نمونه ی کرونا در خوزستان را تکذیب می کنم، چنین چیزی وجود ندارد و هیچ نمونه ای مفقود نمی شود، ممکن است نمونه ای قابلیت و استاندارد لازم برای انجام تست را نداشته باشد و ابطال شود اما اینکه نمونه ای مفقود شود امکان ندارد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است نتایج تست در سامانه ی سیب بارگذاری نشود که این به معنی مفقود شدن نمونه نیست، بیان کرد: از طریق سامانه ی آزمون به مردم پاسخ می دهیم که این سامانه در اختیار مرکز آزمایشگاهی و معاونت دانشجویی و فرهنگی است.

ابطال سه هزار و 400 تست کرونا در استان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: تا امروز صبح که از سامانه ی آزمون رکورد گیری انجام شد 50342 نمونه ی کرونا در سامانه پذیرش شده که 43377 پاسخ دهی شدند و از تعداد 6965 نمونه باقی مانده سه هزار و 500 نمونه در حال استخراج و عملیات پی سی آر است هستند و امروز بعدازظهر جواب دهی شدند یا فردا انجام خواهد شد و سه هزار و 465 نمونه نیز ابطال شده اند که حدود 6 درصد از کل نمونه های اخذ شده است.

ابول نژادیان با اشاره به اینکه امروز حدود 1300 نمونه وارد آزمایشگاه ها شد، اظهار کرد: تعدادی از نمونه ها به دلایل مختلفی ازجمله عدم وجود استانداردهای لازم برای تست گیری، تکنیک نادرست اخذ تست و یا اینکه حین انتقال نمونه از مراکز نمونه گیری به آزمایشگاه ها استاندارد زنجیره ی سرما رعات نشود ممکن است به هر دلیل ابطال شوند که برای اینکه شائبه ای پیش نیاید نمونه ها از چرخه خارج می شوند.

وی با بیان اینکه حجم کار بالا است، در 50 هزار نمونه به دلیل اشکالات تکنیکی مختلف و اخلال در ثبت سامانه قطعا پرتی نیز در کار وجود دارد و ما منکر این موضوع نیستیم، عنوان کرد: روز دوشنبه 2553 نمونه در خوزستان انجام شد که در آزمایشگاه شماره یک 421 نمونه، آزمایشگاه شماره دو و سه 805 نمونه، آزمایشگاه شماره چهار 460 تست، آزمایشگاه دزفول 691 و آزمایشگاه آبادان 176 نمونه گرفته شد.

تعداد نمونه گیری های خوزستان معادل جمعیت 22 میلیون نفر است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن عنوان اینکه میزان نمونه گیری هایی که در خوزستان انجام شده معادل جمعیت 22 میلیون نفر در استان های دیگر است، اضافه کرد: هر تست حدود 230 هزار تومان برای ما هزینه دارد اما براساس مصوبه ی وزارت بهداشت و دستورالعمل ها این کار به صورت رایگان انجام می شود.

ابول نژادیان علت افزایش تعداد نمونه های انجام شده را کاهش موارد بستری و میزان مرگ و میر دانست و ادامه داد: میزان بروز بیماری در استان ما بالا است، خوزستان دیرتر از سایر استان ها وارد پیک بیماری شد و در حال حاضر در این مرحله قرار داریم که اگر تعداد نمونه گیری ها زیاد نبود موارد بستری و فوتی ما چندبرابر امروز بود.

دلیل تاخیر در پاسخگویی به تست ها

وی گفت: ما منکر تاخیر در پاسخگویی تست ها نیستیم که دلیل آن ظرفیت محدود آزمایشگاه ها است، ظرفیت آزمایشگاه های اهواز روزانه حدود 2 هزار نمونه است یعنی اگر تعداد مراجعه کنندگان 2300 نفر باشد 300 نفر عقب میبوفتیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه ما برای شهرها سهمیه ی تعداد تست گیری قرار نداده ایم و ظرفیت سازی کرده ایم، تصریح کرد: دو روز پیش آزمایشگاه شماره پنج ما وارد مدار شد و در حال حاضر دو آزمایشگاه خصوصی دیگر نیز در اهواز فعال کرده ایم زیرا تست راهکار کاهش میزان مرگ و میر زیاد است.

9 شهر خوزستان همچنان قرمز است

ابول نژادیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 9 شهرستان خوزستان قرمز است و علت بالا بودن بروز بیماری در این استان گسترش زنجیره ی انتقال، شرکت در اجتماعات، عدم استفاده از ماسک و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی است.

راهکار خارج شدن شهرها از وضعیت قرمز/ قرنطینه کردن شهرها فعلا در دستور کار نیست

وی بیان کرد: آن چیزی که برای خارج شدن این 9 شهرستان از وضعیت قرمز مهم است این است که باید حداقل 50 درصد مردم استان از ماسک استفاده کنند و در تجمعات شرکت نکنند تا از قرنطینه شدن مجدد شهرها جلوگیری کنیم، البته قرنطینه کردن شهرها فعلا در دستور کار نیست.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه شاغلین بازارچه های محلی پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، افزود: متاسفانه همچنان مراسمات عروسی و عزاداری با با تعداد زیاد در استان برگزار می شود که از مردم خواهش می کنم در صورت برگزاری این مراسم ها، با حداقل تعداد میهمانان و رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شود.

آمار منتشر شده در فضای مجازی کذب است

ابول نژادیان آماری که روز دوشنبه در خصوص مبتلایان به کرونا در خوزستان در فضای مجازی منتشر شده را غیرواقعی و کذب دانست و در رابطه با عدم ارائه ی آمار استان ها ادامه داد: این تصمیم توسط شورای عالی اطلاع رسانی وزارت بهداشت در همه ی استان ها اجرا شده است و ما نیز براساس دستورالعمل عمل می کنیم، از ابتدا و در اسفند98 قرار بود تنها سخنگوی وزارت بهداشت آمار را اعلام کند و در فروردین ما هم وقفه ای در ارائه ی آمار داشتیم که با نظر استاندار به عنوان رییس شورای تامین ارائه ی آمار را انجام دادیم اما مجددا از ما خواسته شد  این کار به عهده ی سخنگو قرار گیرد.

تعداد موارد بستری ثابت است

وی اذعان کرد: شرایط در بیماران بستری عدد ثابتی است و شیب نمودار ما تقریبا ثابت است اما تعداد مبتلایان باتوجه به حجم نمونه گیری ها تغییر می کند، به طور کلی حدود 25 درصد از تست ها در بیماران سرپایی مثبت می شود و حدود یک پنجم و حتی برخی روزها تا یک دهم مبتلایان از موارد بستری ما هستند.

آمار مبتلایان در شهرهای قرمز کاهش نیافته

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه در بیماران بستری 42 تا 45 درصد موارد کرونای مثبت می شوند، افزود: آمار مبتلایان در شهرهای قرمز روند کاهشی نداشته و در شهرهای زرد و سفید جابه جایی هایی انجام می شود یعنی برخی از شهرها از زرد به قرمز یا برعکس تغییر کرده اند.

ابول نژادیان یادآور شد: آزمایشگاه های ما در زمان پاسخگویی به تست ها با هم تفاوت دارند، در آزمایشگاه شماره ی یک چون مربوط به بیماران بستری است 24 ساعته جواب تست اعلام می شود، آزمایشگاه 2 و3 مربوط به اهواز و بخشی از شهرستان ها است و آزمایشگاه 4 و 5 مختص بیماران شهرستان ها است.

تنها چهار شهرستان آزمایشگاه تست کرونا دارند

وی اظهار کرد: به جز اهواز تنها سه شهرستان آبادان، دزفول و بهبهان آزمایشگاه تست کرونا دارند و مابقی شهرستان ها کار نمونه گیری را انجام می دهند و به اهواز می فرستند بنابراین جواب برخی نمونه ها ممکن است بیشتر از 48 ساعت زمان ببرد و برخی هم 24 ساعته پاسخگویی می شوند.

جواب تست برخی افراد اشتباه اعلام شد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پاسخ به اینکه چرا بعضا سامانه ی پیامکی جواب تست را منفی اعلام می کند اما در تماس تلفنی با افراد جواب تست مثبت تعلام می شود، گفت: یک دوره که کاربر سامانه پیامکی در حین تست سامانه بود به صورت اشتباه به 42 بیمار پیامک نادرست ارسال شد که بالافاصله مجدد جواب صحیح برای آن ها ارسال شد.

تداوم تعطیلی باشگاه های ورزشی در شهرهای قرمز

ابول نژادیان در خصوص بازگشایی باشگاه های ورزشی گفت: در کمیته ی استانی مبارزه با کرونا مصوب شد که در شهرهای قرمز بازگشایی باشگاه های ورزشی فعلا انجام نشود.

پاسخ بداخلاقی ها را خواهیم داد

وی در پایان با بیان اینکه پاسخ بداخلاقی ها را در زمان مناسب خواهیم داد اما اکنون وظیفه ی ما خدمت رسانی است، اضافه کرد: این اطمینان را به مردم می دهیم که هر کجای استان احساس کنیم کوتاهی وجود داشته ورود می کنیم همان طور که به این دلیل برخی از مدیران را عزل کردیم چراکه مراکز نمونه گیری آن ها دچار اشکالاتی بود.

مسئول آزمایشگاه های تشخیصی کرونا در خوزستان ( آزمایشگاه های شماره 2 و 3 شفا در اهواز) گفت: چیزی تحت عنوان مفقود شدن نمونه نداریم بلکه موضوع این است که بین سامانه ی آزمون و سامانه سیب مغایرت وجود دارد و سرپرست معاونت بهداشت نیز به این مغایرت اشاره کرده اند و این اصلا به معنای مفقود شدن نمونه ها نیست.

دکتر امیر دانیانی نیز در این برنامه در خصوص ابطال برخی نمونه ها اظهار کرد: طبق دستورالعمل وزارت بهداشت مواردی به هیچ عنوان نباید مورد آزمایش قرار گیرند از جمله اینکه حجم وی تی ام موجود در فالکون کمتر از یک سی سی باشد یا وی تی ام تغییر رنگ و ماهیت بدهد و در محیط دچار آلودگی ثانویه شده باشد که ممکن است براثر باز شدن در فالکون حین انتقال نمونه رخ دهد که به کرات نیز پیش آمده و باز هم ممکن است اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: لوله های آزمایشگاهی پلاستیکی که حجم 15 سی سی دارند فالکون نام دارد که مایعی در آن به نام وی تی ام برای نگهداری ویروس ریخته می شود که درون وی تی ام سوآپ یا چوب بلند و باریکی مانند گوش پاک کن نگه داری می شود.

مسئول آزمایشگاه های تشخیصی کرونا در خوزستان ادامه داد: اگر درب یکی از لوله های آزمایشگاهی یا همان فالکون باز شود ممکن است بیشتر از 100 فالکون دیگر کنار آن باشد که تمام آن ها را آلوده می کند و دیگر امکان آزمایش کردن آن ها نیست برای همین مجبوریم تمام باکس نمونه ها را از گردونه خارج کنیم که این یکی از بزرگترین مشکلات ما در آزمایش ویروس کرونا است.

دانیایی بیان کرد: اکثر نمونه هایی که ابطال می شوند همان لحظه ابطال شدن آن ها مشخص می شود و توسط مسئولان آزمایشگاه به نماینده ای که از واحد نمونه گیری آمده این موضوع ابلاغ می شود و صورت جلسه ای تنظیم می شود که به امضای مسئولان آزمایشگاه، مسئول تحویل نمونه و فردی که نمونه ها را آورده می رسد همچنین تعداد نمونه ها با مشخصات کامل آن ها از جمله اینکه چه کدهایی ابطال شدند درج می شود و همان لحظه به مرکز بهداشت اعلام می شود.

وی افزود: بعد از اینکه نمونه از فرد گرفته شد اگر نمونه شرایط آزمایش را داشته باشد حداکثر ظرف 48 ساعت جواب تست به فرد اعلام می شود.