سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در خوزستان: ارائه ی آمار کرونا اساس کار ما برای پیشگیری و اعلام هشدار بود/ خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و باید شرایط ویژه برای آن در نظر گرفته شود/ تکلیف افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند روشن شود/ اصناف پرخطر تا عادی شدن شرایط تعطیل هستند/ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز: عدم ارائه ی آمار استانی کرونا مصلحت است/ ارائه ی آمار ایجاد اضطراب می کند/ آمار کرونای خوزستان در روز پنجشنبه در حدود روزهای گذشته بود/ 10 تا 15 درصد مبتلایان قرنطینه خانگی را می شکنند
سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در خوزستان: ارائه ی آمار کرونا اساس کار ما برای پیشگیری و اعلام هشدار بود/ خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و باید شرایط ویژه برای آن در نظر گرفته شود/ تکلیف افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند روشن شود/ اصناف پرخطر تا عادی شدن شرایط تعطیل هستند/ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز: عدم ارائه ی آمار استانی کرونا مصلحت است/ ارائه ی آمار ایجاد اضطراب می کند/ آمار کرونای خوزستان در روز پنجشنبه در حدود روزهای گذشته بود/ 10 تا 15 درصد مبتلایان قرنطینه خانگی را می شکنند

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در استان خوزستان گفت: تعدادی از مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و با بی مبالاتی ها سلامت خود و دیگران را به خطر می اندازند که باید پاسخگو باشند زیرا در این صورت زحمت اکثر مردم که رعایت می کنند بدون نتیجه است.

به گزارش کاوش اخبار، رضا نجاتی شامگاه پنجشنبه 22 خردادماه با حضور در صداوسیمای استانی در برنامه ” سلامت خونه” با اشاره به تصمیم اخیر وزارت بهداشت مبنی بر عدم ارائه ی آمار استانی کرونا اظهار کرد: وزارت بهداشت برای همه ی استان ها یک تصمیم واحد مبنی بر اینکه آمار کرونا به تفکیک استان ها ارائه نشود اتخاذ کرد اما استان خوزستان در شرایط ویژه به لحاظ کرونا قرار دارد.

وی افزود: استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و باید شرایط ویژه برای آن در نظر گرفته شود و متناسب با آن برای خوزستان تصمیم گیری شود.

ارائه ی آمار کرونا اساس کار ما برای پیشگیری و اعلام هشدار است

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در خوزستان عنوان کرد: یکی از راهکارها برای دادن هشدار به مردم و پیشگیری از شیوع کرونا همین ارائه ی آمار است زیرا وقتی آمار بالای کرونا در شهرستانی اعلام می شود مسئولین آن شهرستان اعم از فرماندار و ریاست دانشگاه علوم پزشکی ظرفیت امکانات خود را متناسب با آن آمار افزایش می دهد.

نجاتی با تاکید براینکه ارائه ی آمار اساس کار ما برای پیشگیری و اعلام هشدار در خوزستان است، ادامه داد: مسئولان بهداشت به صورت مستمر اعلام می کنند که آمار کرونا در خوزستان به دلیل تقویت بیماریابی و عدم رعایت فاصله گذاری بالا است.

لزوم تغییر رفتارهای اجتماعی و خرده فرهنگ ها

وی خاطرنشان کرد: بستن راه ها و ایجاد محدودیت ها به کاهش آمار می تواند کمک کند و نبود این ها می تواند باعث افزایش تعداد مبتلایان شود اما این ویروس ناشناخته است و علی رغم بالا رفتن اطلاعات ما از آن اما هنوز واکسن ندارد بنابراین باید یک زندگی مسالمت آمیزی را با این بیماری شروع کنیم تا کار و زندگی خود را در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشیم و علی رغم اینکه خوزستانی ها زندگی اجتماعی دارند باید رفتارهای اجتماعی و خرده فرهنگ های خود را تغییر دهیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در خوزستان تصریح کرد: غالب مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند اما تعدادی از مردم این کار را انجام ندادند که با بی مبالاتی ها سلامت خود و دیگران را به خطر می اندازند که به نظر بنده باید تکلیف این افراد روشن شود.

نجاتی اضافه کرد: بارها این موضوع را در جلسات ستاد استانی مقابله با کرونا اعلام کردم و بسیاری از اعضا نیز همین نظر را دارند. مصوبات ستاد مقابله با کرونا قانونی است و تخلف از آن جرم محسوب می شود بنابراین افرادی که مصوبات را رعایت نمی کنند باید پاسخگو باشند زیرا در این صورت زحمت اکثر مردم که رعایت می کنند بدون نتیجه است.

وی در خصوص فعالیت اصناف یادآور شد: اصناف کم خطر بازگشایی شده اند و تعدادی از اصناف پرخطر همچنان تعطیل هستند و تا زمانی که شرایط استان عادی نشود اجاره ی فعالیت به آن ها داده نمی شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در خوزستان اذعان کرد: یکی از دغدغه های ما معیشت اصناف پرخطر است که البته اداره کل کار و رفاه اجتماعی و سازمان صمت بر این موضوع فعال هستند و به مشاغلی که شناسنامه دار هستند و معیشت آن ها به مخاطره افتاده است یکسری تسهیلات داده می شود.

نجاتی در رابطه با بازگشایی مهدکودک ها گفت: یکی از اقشار آسیب پذیر کودکان کم سن و سال هستند که هم جنب و جوش دارند و هم رعایت نمی کنند برای همین ما نیز در استان اجازه ی فعالیت مهدکودک ها را نداده ایم تا شرایط استان بهتر شود و همچنان تمامی مراکز آموزشی اعم از دانشگاه ها، مدارس، مهدکودک ها و آموزشگاه های فنی و حرفه ای تعطیل هستند.

هفته ی آینده در خصوص فعالیت مهدکودک ها تصمیم گیری می شود

وی خاطرنشان کرد: هفته ی گذشته در جلسه ای قرار شد که مدیران دانشگاه علوم پزشکی بررسی های لازم را در خصوص ادامه فعالیت مراکز آموزشی انجام دهند و نظرات خود را در جلسه ی آینده ی ستاد استانی مقابله با کرونا مطرح کنند که در این زمینه تصمیم گیری شود.

تالارها همچنان تعطیل هستند

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در خوزستان افزود: تالارها همچنان تعطیل هستند و فعلا نیز بازگشایی نخواهند شد تا ببینیم شرایط به چه صورت خواهد بود. در مورد بازگشایی مساجد نیز ائمه جمعه ی شهرستان ها اعلام کرده اند که این هفته نیز مساجد تعطیل هستند همچنین برای کاهش ترددها و پیشگیری از شیوع کرونا اتوبوس های شهری کماکان تعطیل خواهند بود.

عدم ارائه ی آمار استانی کرونا مصلحت است/ ارائه ی آمار بازدارنده نبود

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه هدف از ارائه ی آمار این بود که نقش بازداندگی داشته باشد اما این طور نشد، گفت: مصلحت هایی قطعا در جامعه هست که به دلیل وجود این مصلحت ها وزارت بهداشت مجبور است برخی مسائل را محدود کند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان نیز در ارتباطی تلفنی در این برنامه اظهار کرد: ما تابع سیاست های اعلامی شورای اطلاع رسانی وزارت بهداشت هستیم و چهارشنبه شب، بعد از اینکه به ما اطلاع دادند تصمیم بر این است که آمار کرونا دیگر به صورت استانی اعلام نشود صبح روز پنجشنبه از این موضوع را از طریق روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اطلاع دادیم.

وی افزود: هدف از ارائه ی آمار این بود که نقش بازداندگی داشته باشد اما این طور نشد و حدود 20 درصد مردم توصیه ها را رعایت نمی کنند و ارائه ی آمار باعث نمی شود که آن ها رعایت کنند و تنها با ارائه ی آمار در مردمی که به دستورات بهداشتی عمل می کنند اضطراب ایجاد می کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: این دستور مافوق بوده و ما تبعیت کردیم کما اینکه برای استان های دیگری هم که وضعیت قرمز و زرد داشتند همین تصمیم گرفته شد.

آمار کرونای خوزستان در روز پنجشنبه در حدود روزهای گذشته بود

ابول نژادیان بیان کرد: روند آمار موارد بستری ما در حد ثابت و با شیب ملایم کاهشی بوده و تعداد موارد سرپایی نیز باتوجه به حجم نمونه گیری هایی که انجام می شود در حدود روزهای گذشته بوده است.

وی اذعان داشت: اخیرا در تحقیقات اثبات شده استفاده از ماسک در کنترل شیوع کرونا تاثیری بیشتر از قرنطینه ی شهرها دارد بنابراین باتوجه به وضعیت معیشتی و اقتصاد جامعه توصیه می کنیم همه ی مردم در مراجعه به سازمان ها، ادارات و نهادها و اجتماعات حتما از ماسک استفاده کنند.

استفاده از دستکش برای عموم مردم لازم نیست

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه استفاده از ماسک جایگزینی برای شستن دست ها و رعایت فاصله ی فیزیکی نیست، ادامه داد: استفاده از دستکش برای عموم مردم لازم نیست و برای استفاده ی پرسنل درمانی نیاز است زیرا باعث ایجاد حس امنیت کاذب می شود و در این صورت فرد با سطوح بیشتر تماس برقرار می کند که باعث افزایش احتمال آلودگی می شود.

همچنان در خانه بمانید

ابول نژادیان ضمن اشاره به اینکه مبتلایانی که حال عمومی خوبی دارند و در قرنطینه ی عمومی بسر می برند به اصول اخلاقی و علمی پایبند باشند و از خانه خارج نشوند، گفت: طبق بررسی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم حدود 10 تا 15 درصد این افراد علی رغم تعهدی که به ما می دهند به دلایل مختلف در جامعه حاضر می شوند. از مردم خواهش می کنیم قرنطینه را نشکنند و همچنان در خانه بمانند.

وی اضافه کرد: اخیرا گمانه زنی هایی مبنی براینکه این بیماری بین انسان و دام منتقل می شود مطرح شده بنابراین افرادی که حیوان خانگی دارند حتما نکات بهداشتی را مدنظر قرار دهند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکید کرد: مصلحت هایی قطعا در جامعه هست که به دلیل وجود این مصلحت ها وزارت بهداشت مجبور است برخی مسائل را محدود کند همان طور که انتظار داشتیم قرنطینه ی شهرها در فروردین ماه دیرتر برداشته شوند، اما معیشت مردم این اجازه را نداد.

ابول نژادیان با بیان اینکه آنچه که برای ما و مدیران ارشد وزات بهداشت مهم است سلامت روحی، روانی و جسمی مردم است، عنوان کرد: اقدامات نگهدارنده مانند دریافت پلاسمای بهبودیافتگان کرونا را در بیمارستان رازی اهواز شروع کرده ایم که کمک بسیار زیادی به ما می کند و باید این موضوع را تبلیغ کنیم تا بهبودیافته ها به سازمان انتقال خون مراجعه کنند و پلاسمای خون خود را اهدا کنند زیرا این امر به کاهش آمار مرگ و میر کمک می کند.