افرادی که سی تی ریه می دهند جزو آمار روزانه ی مبتلایان محسوب می شوند؟/ تشکیل کمیته ی مرگ و میر کرونا/ تاخیر در پاسخگویی تست ها نقص ما است/ ظرفیت بیمارستان های اهواز به طور صدرصد تکمیل نشده/ مردم همکاری نکنند کاری نمی توان برای آن ها کرد/  اعلام شهرستان هایی که بیشترین مبتلایان را دارند/ جزییات آمار مبتلایان و فوتی های کرونا
افرادی که سی تی ریه می دهند جزو آمار روزانه ی مبتلایان محسوب می شوند؟/ تشکیل کمیته ی مرگ و میر کرونا/ تاخیر در پاسخگویی تست ها نقص ما است/ ظرفیت بیمارستان های اهواز به طور صدرصد تکمیل نشده/ مردم همکاری نکنند کاری نمی توان برای آن ها کرد/  اعلام شهرستان هایی که بیشترین مبتلایان را دارند/ جزییات آمار مبتلایان و فوتی های کرونا

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: برخلاف تصور دیده شده افرادی که مبتلا به کرونا شدند پس از گذشت طول درمان دوباره مبتلا نمی شوند و در برابر این ویروس ایمن می شوند.

دکتر سید محمد علوی در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص ایمنی مبتلایان به کرونا در برابر این ویروس و احتمال ابتلای مجدد بیماران اظهار کرد: اینکه تا چه مدت تست کرونای بیمار مثبت می شود بستگی به این دارد که فرد چه نوعی از بیماری را گرفته باشد، بیمارانی که به کرونا مبتلا شده باشند و بهبود پیدا کرده باشند اگر تا 2 هفته تست کرونای آن ها مثبت شود بیماری آن ها از نوع خفیف علامت دار بالینی است.

وی افزود: اگر تا سه هفته بعد از تست اولیه مجدد تست آن ها مثبت شود از نوع شدید هستند که در بیمارستان بستری می شوند و اگر بعد از 4 تا 6 هفته همچنان تست آن ها مثبت شود در آی سیو بستری هستند اما برخلاف تصور دیده شده افرادی که مبتلا به کرونا شدند پس از گذشت طول درمان دوباره مبتلا نمی شوند و در برابر این ویروس ایمن می شوند.

مبتلایان بدون علامت عامل انتشار کرونا هستند؟

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: قبلا گفته می شد مبتلایان بدون علامت نیز عامل سرایت ویروس هستند منتها اخیرا مقاله ای از سازمان جهانی بهداشت منتشر شد که گفته شد مبتلایانی که علامت ندارند قادر نیستند بیماری را سرایت دهند یا کمتر موجب انتقال ویروس به دیگران می شوند.

دکتر علوی ادامه داد: فرضیه ها در مورد این بیماری نسبی است و مرتب مقاله های جدیدی در مورد آن منتشر می شود که در آینده هم ممکن است رد شوند و این موضوع که افراد بدون علامت ویروس را منتقل نمی کنند هنوز ثابت نشده است ضمن اینکه ما شواهد عینی این موضوع را داشتیم که بیماران بدون علامت موجب سرایت ویروس شده اند بنابراین احتمال می دهیم افرادی که تست آن ها مثبت شده اما بدون علامت هستند نیز ویروس را منتقل می کنند.

میزان کشندگی کرونا در خوزستان پنج درصد است

وی در خصوص میزان کشندگی ویروس کرونا در خوزستان خاطرنشان کرد: براساس شواهد و فرمول ها میزان کشندگی کرونا در خوزستان از میزان کشندگی این ویروس در کشور پایین تر و حدود 4.5، 5 درصد است که رقم بالایی نیست.

رییس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: برای بدست آوردن میزان کشندگی تعداد مرگ ها را به تعداد مبتلایانی که پرونده ی آن ها بسته شده ( بهبودیافته یا فوت شده اند) تقسیم و بعد ضربدر 100 می کنند اما برای بدست آوردن میزان میرایی تعداد مرگ ها را به نسبت هر صدهزار نفر محاسبه می کنند.

علوی بیان کرد: کمیته ای تحت عنوان ” کمیته ی مرگ و میر” در دانشکده ی پزشکی تشکیل شده و قرار است پرونده ی تمام بیمارانی که براثر کرونا فوت کرده اند مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرند تا علت  مرگ مشخص شود که البته اکثر فوت شدگان مسن بودند یا بیماری زمینه ای داشته اند.

افرادی که سی تی ریه می دهند جزو آمار روزانه ی مبتلایان محسوب می شوند؟

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: از افرادی که سی تی ریه می دهند و تشخیص کرونا برای آن ها داده می شود و بستری می شوند اکثرا تست pcr نیز گرفته می شود اما اگر تست انجام نداده باشند بیماری آن ها از نظر بالینی تایید می شود نه از نظر آزمایشگاهی، در نتیجه جزو آمار مثبت ها محسوب نمی شوند یعنی آماری که روزانه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اعلام می کند بدون احتساب این افراد است و تنها شامل کسانی می شود که تست پی سی آر (pcr) آن ها مثبت شده است.

علوی در پاسخ به اینکه آیا باتوجه به برگزاری امتحانات پایه ی دوازدهم امکان کاهش سن ابتلا به کرونا هست، گفت: باید تا 10، 15 روز بعد از امتحانات منتظر بمانیم و اگر مواردی از بیماری در دانش آموزان مشاهده شد به این نتیجه برسیم که این اتفاق ناشی از حضور در امتحانات است اما اکنون که آماری نداریم در مورد این موضوع زود است قضاوت کنیم.

وی در رابطه با ظرفیت بیمارستان ها بیان کرد: وضعیت ما بگونه ای است که اگر بیمار جدیدی به بیمارستان ها مراجعه کرد پشت در نماند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص گفته ی معاون بهداشت دانشکده ی آبادان که چند روز گذشته اعلام کرده بود ظرفیت بیمارستان طالقانی این شهرستان در پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده است، خاطرنشان کرد: دانشکده ی علوم پزشکی آبادان مستقل از دانشگاه جندی شاپور اهواز است و بصورت جداگانه نیز آمار را اعلام می کنند اما ظرفیت بیمارستان های اهواز به طور صدرصد تکمیل نشده و ما توانایی این را داریم اگر بیمار جدیدی مراجعه کرد در بیمارستان های دیگر آن ها را پذیرش کنیم.

فعلا نیازی به نیروی انسانی استان های دیگر نداریم

علوی اذعان کرد: خوشبختانه هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که نیاز به کمک انسانی و استفاده از کادر درمان استان های دیگر داشته باشیم اما اگر لازم شد حتما این کار را خواهیم کرد.

تنها مشکل ما عدم همیاری مردم است

وی با اشاره به اینکه تنها مشکل ما عدم همیاری مردم است، اگر مردم همیاری نداشته باشند و پروتکل ها را رعایت کنند وضعیت همینطور خواهد بود، تاکید کرد: کاهش روند آمار مبتلایان با همکای مردم اتفاق می افتد، اگر مردم فاصله گذاری را رعایت کنند سیر تعداد مبتلایان کاهش می یابد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: وضعیت امروز نتیجه ی ایام عید فطر است که مردم به بازارها هجوم بردند و با دید و بازدیدهای خود منجر به ایجاد تجمعات شدند بنابراین هر زمان مردم رعایت نکنند موارد بیماری بیشتر می شود.

مردم همکاری نکنند کاری نمی توان برای آن ها کرد

علوی اضافه کرد: معتقدم اگر مردم همکاری و رعایت نکردند و خود را به ویروس آلوده کردند هیچکس نمی تواند برای آن ها کاری کند، این موضوع برای مبتلایانی که قرنطینه ی خانگی را رعایت نمی کنند نیز صدق می کند.

وی با اشاره به عدم استقبال از نقاهتگاه های مخصوص مبتلایان به کرونا افزود: ما که نمی توانیم همه ی خانه ها و مدارس را به بیمارستان تبدیل کنیم، بیمارستان ها محدود هستند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص تاخیر در پاسخگویی تست کرونای افراد بیان کرد: متاسفانه موارد متعددی بوده که نتیجه ی تست ها دیر اعلام شده و ممکن است یک هفته نیز زمان برده باشد که این ایراد و نقص ما است و سعی می کنیم تا جایی که بشود این مشکل را برطرف کنیم.

علوی اضافه کرد: در صورت تاخیر در پاسخگویی نیاز به مراجعه ی حضوری افراد به مراکز بهداشت نیست، ما از طریق سامانه جواب را اعلام می کنیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در گفت و گو با خبرنگار کاوش آخرین آمار کرونا در خوزستان را ارائه کرد که در ادامه آمده است:

دکتر علی احسان پور گفت: میانگین سنی مبتلایان به کرونا در خوزستان ۴۵.۴ سال و میانگین سنی فوتی ها ۶۵.۵ سال است.

گفتنی است شریعتی استاندار خوزستان در اولین گفتگو در خصوص ارائه جزییات کرونا در خوزستان که شامگاه شنبه 25 اسفند 98 از صداوسیمای استان پخش شد میانگین سنی مبتلایان را ۵۲.۲ سال اعلام کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: ۱۸.۶ مبتلایان بالای 60 سال هستند و ۶۹.۴ درصد فوتی ها نیز بالای 60 سال بوده اند.

وی ادامه داد: ۳۶.۳ درصد مبتلایان دارای بیماری زمینه ای بوده اند و 72 درصد فوتی ها نیز بیماری زمینه ای داشته اند، همچنین ۲۲.۴ درصد فوت شدگان بالای 60 سال فاقد بیماری زمینه ای بودند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص تفکیک جنسیتی مبتلایان و فوتی ها خاطرنشان کرد: 46 درصد مبتلایان زن و 54 درصد بیماران مرد هستند؛ 40 درصد فوت شدگان زن و 60 درصد مرد بوده اند.

احسان پور میزان کشندگی کرونا در خوزستان را ۳.۵  درصد اعلام کرد و در رابطه با شهرهایی که بیشترین تعداد مبتلایان را دارند، افزود: شهرستان های رامشیر، اهواز، دزفول، شوشتر و هفتکل بیشترین تعداد مبتلا را به نسبت جمعیت دارند.

وی تصریح کرد: قانون سازمان بهداشت جهانی می گوید هرچه بیماریابی تقویت و تست گیری بیشتر انجام شود تعداد موارد بستری کاهش می یابد و به اصطلاح موارد سرپایی، افزایش پیدا می کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اذعان کرد: در خوزستان روزانه بالغ بر 2500 تست کرونا انجام می شود که از لحاظ تعداد نمونه گیری رتبه ی اول را در کشور داریم.