خوزستان همچنان در انتظار احداث پایگاه اطفای حریق و بالگرد آبپاش
خوزستان همچنان در انتظار احداث پایگاه اطفای حریق و بالگرد آبپاش

تنها در نیمه ی اول سال ۹۸، ۱۷۵ مورد آتش سوزی مراتع و جنگل در خوزستان رخ داده که نسبت به سال قبل افزایش ۲ برابری داشته است و این خطر با فرا رسیدن فصل گرم در سال جاری امکان تشدید شدن هم دارد، با همه این وجود کماکان خبری از تجهیز پایگاه های اطفای حریق و بالگرد آبپاش نیست و گویا در مرحله ی درخواست از مسئولان کشوری مانده است.

از فهرست بلند بالای بحران های خوزستان می توان به آتش سوزی های متعدد در مراتع و جنگل های آن اشاره کرد که در چند سال اخیر در کشور صاحب رتبه بوده و حتی در سال 96 رتبه ی نخست آتش سوزی مراتع و جنگل ها را به خود اختصاص داد.

به گزارش کاوش اخبار؛ طبق آمارها خوزستان جزو استان های پرمخاطره در آتس سوزی مراتع و جنگل ها است و همین موضوع ضرورت وجود امکانات و تجهیزات بروز و مناسب را نشان می دهد اما باید گفت استانی با این شرایط و رتبه در آتش سوزی نه تنها بالگرد آبپاش ندارد تا علاوه بر سرعت در خاموش کردن آتش، موجب دسترسی راحت تر به مناطق صعب العبور باشد بلکه از پایگاه اطفای حریق هم برخوردار نیست تا جنگل ها همچنان بسوزند. همان طور که سال گذشته مهار آتش سوزی در باغملک 2 شبانه روز به طول انجامید.

تنها در نیمه ی اول سال ۹۸، ۱۷۵ مورد آتش سوزی مراتع و جنگل در خوزستان رخ داده که نسبت به سال قبل افزایش ۲ برابری داشته است و این خطر با فرا رسیدن فصل گرم در سال جاری امکان تشدید شدن هم دارد، با همه این وجود کماکان خبری از تجهیز پایگاه های اطفای حریق و بالگرد آبپاش نیست و گویا در مرحله ی درخواست از مسئولان کشوری مانده است.

مدیرکل اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این به خبرنگار کاوش گفته بود: جنگل ها عمدتا در مناطق صعب العبور هستند و ما فاقد هلیکوپتر و امکانات مناسب برای اطفاء حریق در این مناطق هستیم به همین دلیل برای اینکه نیروهای ما و افراد محلی بتوانند به محل آتش سوزی دسترسی پیدا کنند زمان زیادی طول می کشد و طبیعتا خسارات بیشتری وارد می شود.

نیازمند حمایت ملی هستیم

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در خصوص تجهیز کردن امکانات اطفاء حریق با بیان اینکه این کار نیاز به حمایت ملی دارد، گفت: نیازمند پایگاه اطفا حریق مجهز به بالگرد آبپاش برای مهار آتش سوزی ها هستیم که سال گذشته مدیرکل منابع طبیعی و استاندار خوزستان پیگیر این موضوع از وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران بودند اما تا کنون این خواسته محقق نشده است.

سرهنگ عزیز قلاوند در گفت و گو با خبرنگار کاوش با اشاره به اینکه بعد از آتش سوزی های سال گذشته مقداری تجهیزات خود را توسط فرمانده یگان حفاطت کل کشور تکمیل کردیم، تاکید کرد: در حال حاضر نیاز اصلی ما احداث پایگاه اطفای حریق و بالگرد آبپاش است.

وی عنوان کرد تا این برهه از سال آتش سوزی های ما به نسبت سال گذشته در مدت مشابه که 20 مورد بود کاهش چشمگیر داشته است و اضافه کرد: یکی از اهداف کاری مدیرکل منابع طبیعی استان پیشگیری از حریق است و بر همین اساس تا کنون اقدامات گسترده ای در این زمینه در تمام شهرستان های استان داشته ایم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان ادامه داد: به تناسب محیط جغرافیایی هر منطقه و رصد و اولویت قرار دادن نقاط بحرانی در آتش سوزی از سال های 90 تا 98 به روش های مختلف از آتش بر برای پیشگیری از حریق و به حداقل رساندن خسارات در صورت آتش سوزی استفاده کرده ایم.

قلاوند تصریح کرد: به طور مثال سال گذشته آتش سوزی در یکی از مناطق شهرستان باغملک رخ داد که ما امسال برای پیشگیری از آتش سوزی مجدد به اهالی اجازه دادیم تا برای چرای دام های خود از آن منطقه استفاده کنند تا پوشش گیاهی کم و به تبع آن احتمال آتش سوزی هم کمتر شود یا اگر هم این اتفاق افتاد خسارات آن به حداقل برسد.

برخورد قضایی با کشاورزان متخلف

وی با اشاره به اینکه 90 درصد آتش سوزی ها براثر عامل انسانی است اظهار کرد: تمرکز ما بر آموزش اهالی مناطق است و برای این کار از جهاد کشاورزی هم کمک گرفته ایم تا به کشاورزان آموزش دهند کاه و کلش زمین های کشاورزی را آتش نزنند تا موجب آتش سوزی نشود اما اگر این کار را کردند، در صورت آتش سوزی مزارع و سرایت آن به مراتع و جنگل ها قطعا با آن ها برخورد قضایی می شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان ضمن عنوان اینکه اولویت ما پیشگیری از حریق است، افزود: اعتباری تخصیص داده شده تا از اهالی مناطق دیده بان استخدام کنیم که علاوه بر حفاظت از مراتع در صورت آتش سوزی اقدام به اطفای حریق کنند و به ما اطلاع دهند.

قلاوند با اشاره به اینکه آتش سوزی اجتناب ناپذیر است و ممکن است تکه شیشه ای که در محیط رها شده باعث آتش سوزی شود، بیان کرد: منابع طبیعی دبیر پیشگیری از حریق است اما تمام دستگاه های دولتی، کشوری و لشکری باید در این راستا همکاری کنند.

وی در پایان گفت: نیازمند کمک مردم برای گزارش آتش سوزی ها و اطفا حریق هستیم. مردم در سراسر استان می توانند به صورت شبانه روز با سامانه ۱۵۰۴ برای گزارش آتش سوزی در تماس باشند.