مردم کرونا زده از افزایش 50 درصدی قیمت کالاها به چه کسی پناه ببرند/ از پشت میزتان بیرون بیایید و ببینید در بازار چه خبر است
مردم کرونا زده از افزایش 50 درصدی قیمت کالاها به چه کسی پناه ببرند/ از پشت میزتان بیرون بیایید و ببینید در بازار چه خبر است

در حالی که کرونا سفره مردم را کوچک تر کرده و قشرهای آسیب پذیر و کارگران روز مزد در گزارش هایی عنوان کرده اند که قدرت خرید نان را هم ندارند بررسی های میدانی در اهواز نشان می دهد که در چند روز اخیر قیمت برخی از کالاها مانند حبوبات 50 درصد رشد داشته است و سایر کالاها اگر در بازار موجود باشند افزایش قیمت قابل توجهی داشته اند.

به گزارش کاوش اخبار؛ با شیوع ویروس کرونا در خوزستان علاوه بر افزایش تقاضا برای خرید کالاهایی مانند مواد شوینده و ضدعفونی کننده استقبال از برخی محصولات از جمله سیر، لیمو ترش، زنجبیل و حتی دارچین نیز بیشتر شد که همین امر منجر به افزایش سرسام آور قیمت آن ها شد، بعد از کاهش تب و تاب این تقاضا و فرارسیدن ماه رمضان حال نوبت گران شدن اقلام ضروری زندگی شده تا مردمی که به دلیل گرانی و خسارت های مالی ناشی از کرونا توان خریدی ندارند برای گذران زندگی بیش از پیش دچار مشکل شوند.

به گفته ی فروشندگان موادغذایی اغلب اجناسی که به تازگی دچار افزایش قیمت شده بودند با شروع ماه رمضان دوباره گران تر شدند و برخی دیگر از کالاها نیز در بازار کمیاب شده اند که این نه تنها شکایت خریداران بلکه نارضایتی فروشندگان نیز به دنبال داشته است. در ادامه جزئیات میزان افزایش قیمت مواد غذایی و میوه از زبان فروشندگان هر صنف آمده است.

افزایش 50 درصدی قیمت حبوبات

یکی از فروشندگان موادغذایی در بازارچه ی منطقه ی فاز 2 پادادشهر اهواز در خصوص گرانی های اخیر با بیان اینکه بیشترین جهش افزایش قیمت را حبوبات داشته است، می گوید: در حال حاضر قیمت هر کیلو لوبیا چیتی ۲۸ هزار تومان، عدس ۲۳ هزار تومان ( پیش از این هشت هزار تومان بوده)، نخود 15 هزار تومان، ماش ۲۲ هزار تومان و لپه ۲۵ هزار تومان است و بطور کلی طی حدود 40 روز حبوبات 40 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی عنوان می کند: برنج محلی مرغوبی که تا چند روز گذشته هر کیلو به قیمت 9 هزار و 500 تومان به فروش می رسید به ۱۴ هزار تومان افزایش یافته و برنج دانه بلند هندی و پاکستانی نیز در بازار کمیاب شده و حتی اگر موجود باشد گران شده است برای همین در حال حاضر این نوع برنج را ندارم.

این فروشنده با اشاره به اینکه به دلیل کمیاب شدن شکر فعلا این جنس هم در مغازه موجود نیست قیمت هر کیلو قند را 9 هزار و 500 تومان اعلام می کند و ادامه می دهد: افزایش قیمت ها در چند روز گذشته شامل حال چای هم شده و ۱۲ درصد گران تر شده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت برخی اجناس غیرضروری بیان می کند: به دلیل کرونا و بیشتر در خانه ماندن مردم تقاضا برای کالاهایی مانند وانیل، پودر کاکائو، نشاسته، پودر کیک بیشتر شده که این منجر به گرانی این اجناس شده به نحوی که تا هفته ی گذشته هر کیلو وانیل به قیمت ۱۸۰ هزار تومان بود اما حالا به 370 هزار تومان افزایش یافته است.

این فروشنده ی سوپرمارکتی اظهار می کند: در حال حاضر برخی از برندهای کالاها در بازار وجود ندارد به طور مثال دستمال کاغذی و روغن، به این دلیل که قصد افزایش قیمت محصولات خود را دارند. قیمت روی جلد برخی کالاها برای مصرف کننده تغییر نکرده و تنها برای خرید فروشنده گران شده است که این سود ما را کم می کند اما برخی کالاها مانند مواد شوینده که تا 20 درصد گران شده اند هم برای مصرف کننده و هم برای فروشنده دچار افزایش قیمت شده اند.

وی افزود: همیشه پنج بار در سال در زمان های مختلف و به مناسبت های عید نوروز، اول مهرماه، ماه محرم، ماه رمضان و شب یلدا موادغذایی گران می شود اما جدیدا به جز این مناسبت ها هم افزایش قیمت داشتیم.

وی می افزاید: گوشت گوسفندی هر کیلو ۹۵ هزار تومان و گوشت گوساله کیلویی 80 هزار تومان است.

فروشنده ی یکی دیگر از سوپرمارکتی های این منطقه به طور کلی افزایش قیمت حبوبات را 2 برابر اعلام می کند و ادامه می دهد: در حال حاضر قیمت هر کیلو لوبیا چیتی 28 هزار تومان است در صورتی که تا یک هفته ی پیش 17 هزار تومان بود. عدس از کیلویی هشت هزار تومان به 22 هزار تومان افزایش یافته است و قیمت لوبیای چشم بلبلی از سه ماه گذشته تا کنون 6 برابر شده است.

وی اضافه می کند: ماش و عدس قرمز از کیلویی هفت هزار تومان به 20 هزار تومان رسیده است و نخود خرید سابق  را در حال حاضر هر کیلو به قیمت 13 هزار تومان می فروشیم اما قیمت جدید آن 18 هزار تومان است. لوبیا رشتی نیز ظرف مدت کمی  به ۱۸ هزار تومان افزایش یافته است همچنین اخیرا قیمت لوبیا سفید سه برابر شده و از هشت هزار تومان به 24 هزار تومان رسیده است.

برنج پاکستانی و شکر کمیاب است

این فروشنده با اشاره به کمبود شکر در بازار می گوید: قیمت شکر دولتی هر کیلو ۶هزار تومان است و هر بسته ی ۲.۵ کیلویی شکر به قیمت 15 هزار تومان  به فروش می رسد اما در بازار سیاه قیمت شکر هرکیلو ۹ هزار تومان است.

آقای گرمساری با اشاره به افزایش قیمت پنیر لیقوان عنوان می کند این پنیر در بسته بندی ۸۰۰ گرمی به قیمت ۶۰ هزار تومان به فروش می رسد یعنی قیمت یک کیلوی آن حدود 70 هزار تومان است و ادامه می دهد: هر عدد تخم مرغ هفته ی گذشته ۶۰۰ تومان بود اما در حال حاضر 750 تومان است.

وی با بیان اینکه اوضاع برنج وحشناک است اظهار می کند: تا چند روز گذشته قیمت 10 کیلو برنج محلی۹۰ هزار تومان بود اما الان همان برنج ۱۳۵ هزار تومان شده است البته در بنکداران که ارزان تر از سایر نقاط اهواز است با این قیمت به فروش می رسد که آن هم با کمبود مواجه است و مغازه دارها کمتر برنج می فروشند. حتی ماکارونی هم کمیاب شده است.

این فروشنده موادغذایی با بیان اینکه قیمت چای درجه ی یک ظرف 2 هفته از 30 تا 40 درصد افزایش داشته است، افزود: گرچه سال های گذشته در ماه رمضان قیمت خرما افزایش زیادی داشت اما امسال به دلیل کرونا و استقبال کمتر مردم برای خرید، قیمت آن افزایش چشمگیری نداشته به طور مثال خرما در بسته های چهارکیلویی از 60 هزار تومان به ۶۵ هزار تومان رسیده است.

فروشنده ی دیگری می گوید: به دلیل گرانی انوع مختلف حبوبات را ندارم زیرا مثلا عدس ظرف یک ماه 30 درصد گران تر شده است و سایر حبوبات نیز افزایش قیمت زیادی داشته اند، در حال حاضر هر کیلو لوبیا چیتی را به قیمت 22 هزار تومان، نخود 22 و لپه 26 هزار تومان به فروش می رسانم.

وی با بیان اینکه برنج هندی در بازار با کمبود مواجه است برای همین موجودی نداریم ادامه داد: شکر آزاد گران شده است، شکر دولتی هم سهمیه بندی شده و به فروشندگانی که مجوز کسب دارند در طول یک هفته سه کیسه ی 10 کیلویی می دهند.

قیمت هر کیلو مرغ کشتار روز نیز اگرچه به تازگی گران نشده است و حتی به نسبت ماه گذشته قیمت آن روند کاهشی داشته اما قیمت آن ثبات نداشته و هر فروشنده به تناسب سلیقه و وجدان خود جنس خود را به فروش می رساند به طور مثال در حالی فروشنده ای قیمت هر کیلو مرغ کشتار روز را 11 هزار تومان اعلام می کند که در چند قدمی آن 2 مغازه ی دیگر مرغ را کیلویی 9 هزار و 900 تومان به فروش می رسانند.

یک فروشنده ی مغازه ی قصابی نیز می گوید: قیمت گوشت قرمز افزایش قابل توجهی نداشته و درحد کیلویی پنج هزار تومان گران تر شده است اما مردم به نسبت قبل کمتر گوشت خریداری می کنند برای همین بازار افت داشته است.

وی در حالی این قیمت ها را عنوان می کند که در برخی مناطق هر کیلو گوشت گوسفندی به قیمت 105 هزار تومان و گوشت گوساله به قیمت 95 هزار تومان به فروش می رسد.

اموری که در کنار صیفی جات مقدار کمی میوه هم برای فروش دارد می گوید: به علت افزایش قیمت میوه و عدم قدرت خرید 2 هفته است که دیگر به صورت قبل میوه نمی فروشم و تنها مقداری هندوانه برای فروش دارم.

او اذعان می کند: علاوه بر اینکه قیمت پرتقال افزایش داشته و به حدود 13، 14 هزار تومان رسیده است در بازار هم کم وجود دارد، سیب درختی درجه یک هم که تا هفته ی پیش در میدان میوه و تره بار حداکثر 6 هزار تومان خریداری می کردم اکنون به هشت هزار تومان و سیب درجه ی یک به  ۱۰ هزار تومان رسیده است برای همین نمی توانم خریداری کنم.

این فروشنده افزود: هر کیلو موز نیز در میدان به قیمت 16 هزار تومان به فروش می رسد و سیب زمینی از هر کیلو ۲۲۰۰ هزار تومان به کیلویی 3700 تومان افزایش پیدا کرده است.

میوه فروش دیگری اظهار می کند: ظرف یک هفته هر کیلو میوه حداقل سه هزار تومان گران تر شده است و به طور کلی میوه از 20 تا 30 درصد افزایش قیمت داشته است. در طول یک هفته پرتقال از 12 هزار به 15 هزار تومان، موز از 20 هزار تومان به 23 هزار، سیب درختی از هشت و 10 هزار تومان به 13 هزار تومان و کیوی از 12 هزار به 15 هزار تومان افزایش پیدا کرد.

افزایش 15 درصدی قیمت لبنیات

اسکندری در رابطه با افزایش قیمت لبنیات می گوید: با شروع ماه رمضان شیر و ماست به ترتیب حداقل 10 و 20  درصد افزایش قیمت داشته اند و قیمت شیر از هر کیلو سه هزار تومان به 3300 تومان تغییر یافته است و به طور میانگین در یک هفته ی اخیر لبنیات 15 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی با بیان اینکه پنیر لیقوان تبریز در یک هفته 2 بار افزایش قیمت داشت و 15 درصد گران تر شد، اضافه کرد: حتی اگر در مدت زمان کمی قیمت لبنیات گران تر نشود وزن جنس را پایین می آورند به طور مثال به تازگی پنیر در بسته بندی ۱۰ کیلویی خریداری کرده ام که 9 کیلوی آن پنیر و یک کیلو آب پنیر بود.

مسئولان صنعت و جهاد کشاورزی کجا هستند؟

با چنین شرایطی که گرانی کالاهای اساسی زندگی مردم کرونا را تلخ تر کرده است و حتی باعث می شود تا مردم ساعت های بیشتری در محیط های آلوده به کرونا کار کنند تا بتوانند مایحتاج اولیه را تهیه کننند؛ وظیفه مسئولان سازمان صنعت و جهاد کشاورزی به عنوان متولیان تامین کالاها چیست؟ آیا آنها می دانند که در بازار گرانی ها چه خبر است و کالاها با چه قیمتی به فروش می رسند؟

اگر که می دانند چرا با عرضه کالا و نظارت بر بازار قیمت ها را کنترل نمی کنند؟ اگر هم که نمی دانند دیگر حرفی برای گفتن نمی ماند، تنها این گزارش را بخوانند تا بدانند در حوزه مسئولیتشان چه اتفاقاتی در حال رقم خوردن است.