نگرانی در خصوص کرونا ایجاد نکنید؛ چیزی برای پنهان کردن نداریم/ شهروندان در صورت مشکوک بودن به ابتلا، از آمبولانس خصوصی استفاده نکنند
نگرانی در خصوص کرونا ایجاد نکنید؛ چیزی برای پنهان کردن نداریم/ شهروندان در صورت مشکوک بودن به ابتلا، از آمبولانس خصوصی استفاده نکنند

قرار شد بیمارستان هایی به عنوان بیمارستان معین تعریف شوند که وظیفه ی آن ها  بررسی و پایش موارد مشکوک به آنفلوآنزا یا کرونا ویروس باشد، از این رو ما هم بیمارستان رازی اهواز را که مرکز بیماری های عفونی است را به عنوان بیمارستان معین قرار دادیم و همچنین در تمام شهرهای استان یک بخشی را به عنوان بخش معین معرفی کردیم و از همکاران خواستیم این بخش را خالی از بیمار نگه دارند و آموزش لازم را به پرسنل دهند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه اگر مورد مثبتی از ابتلا به ویروس کرونا در خوزستان باشد اعلام می کنیم و چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد، گفت: در خصوص ویروس کرونا باید در جامعه نگرانی ایجاد نکنیم و به مردم آرامش دهیم زیرا مردم بیشتر از این توان اضطراب و نگرانی ندارند.

به گزارش کاوش، دکتر فرهاد ابول ‌نژادیان روز دوشنبه ( پنج اسفندماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع کرونا ویروس در سالن اجتماعات حوزه ریاست این دانشگاه با اشاره به اینکه تا کنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به بیماری حاد تنفسی ناشی از کرونا در خوزستان نداشته ایم، اظهار کرد: بیماری  آنفلوآنزای نوع b و بیماری حاد تنفسی ناشی از کرونا تظاهر بالینی شبیه به هم دارند ( تب، لرز و سرفه). پیش از این به دلیل اینکه موارد ابتلا به کرونا در کشور نداشتیم برای این علائم آنفلوآنزا تشخیص داده می شد اما در حال حاضر با توجه به ورود ویروس کرونا افرادی که این علائم را داتشه باشند را بررسی می کنیم.

وی افزود: اگر گفته می شود کسی مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا است دلیل بر ابتلای آن فرد نیست و برای اطمینان آزمایش گرفته می شود بنابراین نباید در جامعه نگرانی ایجاد کرد.

اقداماتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در خوزستان

سرپرست رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص اقدامات انجام شده برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس تصریح کرد: از تاریخ ۱۱ بهمن ماه امسال که در شهر ووهان چین مواردی از بیماری حاد تنفسی ناشی از کرونا ویروس گزارش شد همه ی کارهایی که لازم بود در این رابطه انجام دادیم و هشدارها و اطلاع رسانی ها صورت گرفت همچنین مبادی ورودی کشور در مرزهای زمینی، دریایی و هوایی به وسیله ی پرسشگری رصد شد.

دکتر ابول نژادیان عنوان کرد: نمونه هایی که بررسی شدند افراد  تبعه ی چین و کسانی بودند که به کشور چین مهاجرت کرده بودند که بعد از شرح حال گرفتن از آن ها در صورت وجود علائم مشکوک به ابتلا معاینه می شدند.

وی ادامه داد: کارگروه های اطلاع رسانی، بیمار یابی، درمان و پشتیابی تشکیل شدند و جلساتی در رابطه با این ویروس برگزار شد تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی اعلام وضعیت اضطراری در دنیا کرد.

سرپرست رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: سه ورزشکار ایرانی نیز در بازه ی زمانی ۲۶ دی ماه تا دوم بهمن ماه وارد کشور شدند  که مورد ارزیابی قرار گرفتند همچنین دانشجویان ایرانی نیز از چین وارد کشور شده بودند رصد شدند و مشکلی در این خصوص نداشتند.

ابول نژادیان اضافه کرد: بعد از اینکه تا روز چهارشنبه ی گذشته یعنی ۳۰ بهمن ماه در شهر قم ۲ مورد فوتی براثر ابتلا به کرونا ویروس داشتیم تعریف افرادی که باید مورد معاینه و رصد قرار گیرند تغییر پیدا کرد و صبح روز پنجشنبه وزیر بهداشت جلسه ای توجیحی برای تغییر دستورالعمل های وزارت بهداشت با حضور روسای دانشگاه های پزشکی و معاونین بهداشت و درمان برگزار کردند.

وی اذعان کرد: این افرا مبتلا به ویروس کرونا در کشور سفر به چین نداشتند و با تبعه ی چینی در ایران نیز برخورد نکرده بودند لذا احتمال می رفت از طریق ذرات آلوده که وارد کشور شده مبتلا شده باشند زیرا قدرت انتشار این ویروس بسیار بالا است به نحوی که در سطوح صاف تا ۹ روز می تواند زنده بماند اما سایر ویروس ها به محض اینکه از بدن خارج شدند مدت کمی می توانند به حیات خود ادامه دهند.

سرپرست رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توضیح داد: بعد از این وقایع بود که قرار شد در هر استان باتوجه به وضعیتی که وزیر بهداشت مطرح کرد برای آمادگی و اندیشیدن تمهیداتی برای مقابله با ویروس کرونا در صورت مشاهده  احتمالی اقدام شود.

دکتر ابول نژادیان بیان کرد: قرار شد بیمارستان هایی به عنوان بیمارستان معین تعریف شوند که وظیفه ی آن ها  بررسی و پایش موارد مشکوک به آنفلوآنزا یا کرونا ویروس باشد، از این رو ما هم بیمارستان رازی اهواز را که مرکز بیماری های عفونی است را به عنوان بیمارستان معین قرار دادیم و همچنین در تمام شهرهای استان یک بخشی را به عنوان بخش معین معرفی کردیم و از همکاران خواستیم این بخش را خالی از بیمار نگه دارند و آموزش لازم را به پرسنل دهند.

اختصاص چهار آمبولانس برای بیماران مشکوک مبتلا به کرونا

سرپرست رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: در اورژانس پیش بیمارستانی اهواز چهار آمبولانس مجهز همراه با پرسنل آموزش دیده را برای افراد مشکوک به ابتلا به کرونا اختصاص دادیم.

دکتر ابول نژادیان تاکید کرد: از شهروندان درخواست می کنم تا در صورتی که بیمار مشکوک به کرونا ویروس داشتند از آمبولانس خصوصی استفاده نکنند و برای اطمینان بیشتر و پیشگیری از این چهار آمبولانس استفاده کنند که بعد از جابه جایی بیمار در بیمارستان رازی گندزدایی شوند.

وی یادآور شد: در شهرستان های استان نیز یک آمبولانس را برای جابه جایی بیماران مشکوک مشخص شده و اعلام کرده ایم با انتقال اولین بیمار مشکوک به بیمارستان رازی آن آمبولانس تا پایان وضعیت اضطراری از چرخه ی فوریت های پزشکی خارج و گندزدایی شود تا منبع و کلونی عفونت که ممکن است ایجاد شود را کنترل کنیم.

سرپرست رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اذعان کرد: در حوزه ی درمان به منظور پیشگیری از ابتلا به این ویروس بعضی از عمل های جراحی الکتیو را در بیمارستان ها کنسل کردیم تا تردد کمتر شود همچنین برخی از درمانگاه های پر رفت و آمد نیز مانند کلینیک چشم پزشکی بیمارستان امام خمینی (ره) را به حالت تعطیل در آورده ایم تا از تجمع بیماران جلوگیری شود.

ابول نژادیان اظهار کرد: تعداد پزشکان را در اورژانس ها افزایش داده ایم به طور مثال اگر پیش از این هر بیمارستان دربخش اورژانس ۲ پزشک داشت در حال حاضر سه پزشک دارد و بخش آی سی یو ها ( icu) را نیز تجهیز کرده ایم.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه ی آموزش ادامه داد: همکاران ما علاوه بر اینکه کارهای آموزشی را در سطح پرسنل انجام دادند یک سری پیام های آموزشی را در فضای مجازی و رسانه ها منتشر کرده اند که در کنار اطمینان بخشی نکات پیشگیری از ابتلا به مردم آموزش داده شد.

سرپرست رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور بیان کرد: همچنین در حوزه ی آموزش همکاران ما مسئولیت تجهیز آزمایشگاه های ویروس شناسی را برعهده گرفتند که ۲ آزمایشگاه ویروس شناسی یکی آزمایشگاه جامع رفرانس دانشگاه و دیگری رفرانس منطقه ای بهداشت آمادگی پذیرش بیماران را دارند.

دکتر ابول نژادیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر از بیماران مشکوک به ابتلا به کرونا ویروس ۲ نمونه گرفته می شود یک نمونه برای آنفلوآنزای نوع b و دیگری به ویروس کرونا  مربوط است. نمونه ی آنفلوآنزا در آزمایشگاه منطقه ای ما گرفته می شود و اگر جواب آن مثبت بود بیمار را از بخش ایزوله و قرنطینه خارج می کنیم و در صورت منفی شدن به جواب آزمایش را به تهران می فرستیم که تا کنون نیز همین کار را انجام داده ایم.

وی در پایان اضافه کرد: از اصحاب رسانه انتظار داریم از انتشار مطالبی که منجر به ایجاد اضطراب در مردم می شود جلوگیری کنند و اخبار موثق را مخابره کنند، همچنین در زمینه ی پیشگیری و رعایت بهداشت فردی به مردم آموزش دهند.