۲ هزار و ۶۵۰ واحد سیل زده ی کارون تعمیر شد
۲ هزار و ۶۵۰ واحد سیل زده ی کارون تعمیر شد

مدیر مدیریت بحران شهرستان کارون گفت: کار تعمیر 2 هزار و 650 واحد آسیب دیده از سیل در شهرستان کارون به اتمام رسیده است.

سید علی موسوی در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص بازسازی منازل سیل زده ی شهرستان کارون اظهار کرد: از آن جایی که در جریان سیل مناطق وسیعی از خوزستان درگیر سیلاب شد به دلیل حجم بالای کار بنیاد مسکن کشور تصمیم گرفت در مناطق مختلف خوزستان، استان معین جهت کار بازسازی تعیین کند بطورمثال در شهرستان سوسنگرد بنیاد مسکن تهران؛ درشهرستان باوی، کرج و شادگان و کارون استان هرمزگان موظف به بازسازی منازل شدند.

وی ادامه داد: ۲ تیم حدود ۱۲ نفره از هرمزگان در کارون اداره ای تحت عنوان ستاد بازسازی مناطق سیل زده ی شهرستان کارون دایر کردند که این نیروی انسانی براساس اعتباراتی که دولت و بنیاد مسکن کشور به آنها اختصاص داده است برای جبران خسارات اقدام می کنند.

مدیر مدیریت بحران شهرستان کارون تصریح کرد: دولت در هیات وزیران بودجه ای برای جبران خسارات حوادث غیرمترقبه مانند زلزله و سیل و یا حتی بارندگی های اخیر خوزستان بودجه ای تصویب می کند و آن را به بنیاد مسکن کشور اختصاص می دهد و بنیاد مسکن نیز آن اعتبار را به استان های معین هر منطقه جهت کار ساخت و بازسازی می دهد.

موسوی در رابطه با اقدامات انجام شده توسط هرمزگان به عنوان استان معین کارون خاطرنشان کرد: تاکنون از حدود ۶ هزار و ۴۰۰ واحد بازدید بعمل آمده، ۱۹۷ واحد احداثی و سه هزار و ۴۰۰ واحد تعمیری برآورد شده که از این تعداد واحد برای تعمیر کار ۲ هزار و ۹۰۰ واحد را شروع کرده اند.

وی با بیان اینکه کار تعمیر ۲ هزار و ۶۵۰  واحد به اتمام رسیده است، افزود: تا کنون به سه هزار و ۱۶۰ نفر وام بلاعوض معیشتی و تعمیری و احداث منازل پرداخت شده است، سه هزار و ۲۰۰ نفر برای پرداخت تسهیلات به بانک معرفی کرده اند که از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده انعقاد قرارداد و پرداخت انجام شده است، البته یه عده برای دریافت هنوز به بانک مراجعه نکرده اند اما طبق روال قانونی پرداخت بعد از انعقاد قرارداد انجام می شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیر مدیریت بحران شهرستان کارون ضمن عنوان اینکه سه هزار و ۱۰۰ حواله ی سیمان برای منازل تعمیری و احداثی در نظر گرفته شده که در حال تحویل به خانوار است، در خصوص نحوه ی پرداخت وام ها اذعان کرد: پرداخت تسهیلات برای جبران خسارات وارده به سه روش انجام می شود.

موسوی بیان کرد: برای واحدهای تعمیری پنج میلیون تومان وام بلاعوض، ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ۴ درصد؛ برای واحدهای احداثی ۱۰ میلیون تومان وام بلاعوض و ۴۰ میلیون تومان وام ۴ درصد در نظر گرفته شده است، همچنین وام های معیشتی نیز که به خانوارهایی تعلق می گیرد که لوازم خانگی آنها آسیب دیده پنج میلیون تومان بلاعوض و ۱۵ میلیون تومان وام ۴ درصد هستند.

وی اضافه کرد: به چیزی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ خانوار میلگرد برای واحدهای احداثی تحویل داده شده، همچنین یک سری میلگرد و سیمان نیز از طریق نفت و سایر شرکت ها  توزیع شده است.

مدیر مدیریت بحران شهرستان کارون با اشاره به اینکه استان معین تنها کار بازسازی منازل را برعهده دارد، یادآور شد: در بحث کشاورزی نیز دولت درحال پرداخت جبران خسارات ها است، همچنین کار بازسازی مدارس نیز برعهده ی سازمان نوسازی مدارس بوده که اعتباراتی از شرکت نفت و دولت به آن تعلق گرفته است.

وی در پایان عنوان کرد: کار بازسازی و احداث منازل آسیب دیده از سیل شهرستان کارون توسط استان معین در حال انجام است، البته بعضا ممکن است تا تخصیص بودجه روند کار کمی کند شود.