امسال هم به خیر بگذرد؛ انشاالله سال بعد!
امسال هم به خیر بگذرد؛ انشاالله سال بعد!

مهر ماه سال ۹۶ بود که ریزش کوه در منطقه حاشیه نشین منبع آب جان ۲ کودک (شقایق و شادمهر) را گرفت و از آن تاریخ بحث انتقال ساکنان منطقه حادثه خیز و منازل در معرض خطر منبع اّب اهواز پر رنگ تر شده است، سال گذشته نیز ریزش کوه باعث شد تا تعدادی از واحدهای این منطقه تخریب و ساکنان آن به شهر جدید رامین بروند اما خود این انتقال ساکنین به شهر به رامین نیز با حاشیه هایی همراه بود و و ساکنین منتقل شده از نبود امکانات و خدمات و حتی بلاتکلیفی در مالکیت منازل گلایه داشتند.

به گزارش پایگاه خبری کاوش؛ تاکنون جلسات زیادی تحت عنوان “بررسی وضعیت خانوارهای منطقه مسکونی در معرض خطر منبع آب” برگزار شده و علی رغم اینکه مسئولان در گفته هایشان متفق القول بر ضرورت جابجایی این ساکنان تاکید دارند اما در عمل رسیدگی به این نقطه ی پرخطر به مرحله اجرا نرسیده است و تنها تاریخ وعده وعید های مسئولان به روز شده است.

آبان ماه سال جاری محمدجعفر فلسفی عضو شورای شهر اهواز گفته بود مساله منطقه منبع آب برای اهواز حیثیتی شده است و ممکن است مشکلات ما را دوچندان کند. عبدالرضا سنواتی رئیس شورای شهر اهواز نیز گفته بود؛ شورای شهر اهواز در خصوص منبع آب عزم خود را جزم کرده و پای کار آمده‌ایم و باید از اتفاقات در این زمینه جلوگیری شود، در خصوص این منطقه، طرحی در شورای شهر اهواز وجود دارد و بحث انجام مطالعات این منطقه برای تبدیل به عنوان یک منطقه گردشگری در بودجه دیده شده است و بنا داریم این منطقه از حالت کنونی خارج شود و به منطقه گردشگری تبدیل شود.

عسکر مولایی کتکی معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اهواز نیز آبان ماه امسال گفته بود: جلسات متعددی در رابطه با منطقه منبع آب تشکیل شده و نامه‌های مکرری به شهرداری اهواز ارسال شده است. متاسفانه شهرداری اهواز سهم آورده خود را تاکنون تامین نکرده است. مکررا به شهرداری اهواز ابلاغ کرده‌ایم که ستاد بازآفرینی شهری را فعال کند اما در این زمینه تعلل کرده‌اند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در این زمینه بیان کرده بود: با توجه به بارش‌های سنگین سال گذشته، پیش‌بینی بارش در سال جاری و نوع جنس خاک این منطقه، امسال نسبت به سال گذشته امکان رانش در “منبع آب” بیشتر است و حادثه‌خیزتر خواهد بود. در دولت گذشته اعتبار ۱۱ میلیارد تومانی از طریق وزارت راه و شهرسازی در زمینه ساماندهی ساکنان منطقه منبع آب اهواز تخصیص یافت اما متاسفانه نه کار خاصی و نه حتی جابجایی انجام شد. شاید دو سه خانوار جابه‌جا شدند اما به علت اینکه منازل تخریب نشدند، برخی افراد مجددا نسبت به احداث منازل اقدام کردند.

وی یادآور شده بود: طبق ارزیابی در دو سال اخیر، سریعا باید ۸۲ خانوار این منطقه که در پهنه خطر قرار دارند، جابه‌جا شوند. در حال حاضر ۷۲ خانوار از این تعداد به شهر رامین معرفی شده‌اند که ۲۶ خانوار از این تعداد در شهر رامین اسکان یافته‌اند و مقرر شده که برای دیگر خانوارهای این منطقه کار کارشناسی انجام شود. وی با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه محله منبع آب ظرف یک ماه آینده آغاز می‌شود،تصریح کرد: پیش بینی می‌شود انجام این پروژه دو سال به طول بیانجامد.

استاندار خوزستان چند روز گذشته در خصوص جابجایی ۸۱۱ واحد مسکونی در معرض خطر واقع در کوی منبع آب گفته بود؛ سرمایه گذار این طرح شناسایی شده و برای انجام آن دولت زمین مورد نیاز را نیز اختصاص داده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان نیز اخیرا اظهار کرده بود؛ برای منطقه ی منبع آب با دستور استاندار زمینی را برای این منطقه اختصاص دادیم که مطالعات کامل آن انجام شده و ظرفیت آن یک هزار و ۸۶۰ واحد است که ۸۱۱ واحد آن برای منبع آب و بقیه را به عنوان سهم سرمایه گذار قرار داده ایم.

هر چند که خوزستان رتبه ی دوم کشور را در میزان حاشیه نشینی دارد و شهرستان های اهواز و مسجدسلیمان با توجه به وضعیت و میزان سکونتگاه ها در اولویت بیشتری برای رسیدگی فوری قرار دارند اما با این شرایط باید نشست و دید ثانیه شماره وعده های مسئولان زودتر به پایان می رسد یا این بمب ساعتی در اهواز و دیگر مناطق حاشیه نشین استان زودتر فعال می شوند و حوادثی به مراتب ناگوارتر و تلخ تر از گذشته را رقم می زنند.