سرهنگ عبداللهی رییس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خوزستان: قبل از اعتراضات به پلیس اعلام آماده باش شد/ خوزستان جزو ۱۰ استان کانون این حوادث بود/ تخریب بانک ها و موسسات دولتی خوزستان کمتر از سایر استان ها بود/ در اعتراضات اخیر شعار پلیس تامین امنیت مردم بود
سرهنگ عبداللهی رییس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خوزستان: قبل از اعتراضات به پلیس اعلام آماده باش شد/ خوزستان جزو ۱۰ استان کانون این حوادث بود/ تخریب بانک ها و موسسات دولتی خوزستان کمتر از سایر استان ها بود/ در اعتراضات اخیر شعار پلیس تامین امنیت مردم بود

در حوادث ماهشهر اغتشاشگران قصد داشتند به صورت مقطعی مسائل را به عسلویه مرتبط و بحث آرامکو را تلافی کنند، اکثر حوادث ماهشهر به این مساله مرتبط بود.

رییس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خوزستان با بیان اینکه اعتراضات آبان ماه متاثر از حوادث قبل از آن است، گفت: طبق پیش بینی های انجام شده از بروز چنین اتفاقاتی، چندین ساعت قبل از اعلام افزایش قیمت بنزین به ما اعلام آماده باش شد.

به گزارش کاوش، سرهنگ حکیم عبداللهی دوشنبه ( ۲دی ماه) در نشست بررسی دلایل و عوامل اعتراضات اخیر که با حضور اساتید دانشگاه در تالار خلیج فارس دانشگاه چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: باتوجه به حوادث مشابه قبلی در استان و بسترهای موجود آن خوزستان جزو ۱۰ استان کانون این حوادث شناخته شد.

وی با اشاره به اینکه ناجا عضوی از جامعه است، ادامه داد: پلیس هیچگاه خود را از مردم جدا نکرده و بالعکس همگام با مردم بوده و شعارش این است که بهترین سرمایه پلیس سرمایه اجتماعی است. پلیس بعد از سال ۷۸ با آمدن پلیس ۱۱۰، ۱۹۷ و معاونت اجتماعی بیشتر اجتماعی شده زیرا هدف تقویت ارتباط بین مردم و جامعه علمی و دانشگاهی بوده است.

رییس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خوزستان تصریح کرد: نگاه پلیس با چهل سال گذشته تغییر کرده، امروز تعداد بسیار کمی از پلیس های ما از تحصیلات عالی برخوردار نیستند و چندین نیرو دارای مدرک دکتری هستند و در کنار این ها دوره های تعالی رفتار برای مامورین برگزار می‌شود.

عبداللهی با بیان اینکه اولین دغدغه و مساله پلیس نگاه به جامعه است، عنوان کرد: مشارکت و ارتباط بین مردم و پلیس اهمیت دارد، در ابتدا پلیس باید اعتماد مردم را جذب کند.

وی با اشاره به اینکه در اعتراضات اخیر و همچنین سایر حوادث شعار پلیس تامین امنیت مردم بود، خاطرنشان کرد: تامین امنیت مردم از نان شب واجب تر است، امنیت یک مهره دسته جمعی است که یک پلیس به تنهایی نمی‌تواند آن را ایجاد کند و همه باید در این زمینه  مشارکت داشته باشند.

خوزستان کانون توجه تمام رسانه ها و منافقین است

رییس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خوزستان با عنوان اینکه امروز خوزستان کانون توجه تمام رسانه‌ها، گروه های تجزیه طلب، تکفیری، سلفی، منافقین و سلطنت طلبان است، افزود: معظم رهبری سال ۹۷ فرمودند که فتنه در راه است، قرار بود این اغتشاشات نیز از دی ماه امسال شروع شود اما این عوامل شناسایی شدند.

عبداللهی اذعان کرد: برخی از نیروهای امداد و یگان ویژه به وسیله ی سنگ با سلاح گرم زخمی شدند زیرا در ۲۷ شهرستان استان اغتشاشات انجام شد، همچنین در چندین نقطه تیراندازی به مامورین پلیس و مردم  صورت گرفت اما آمار تخریب بانک ها، ادارات و موسسات دولتی  ما به دلیل ورود پلیس نسبت به سایر استان ها بسیار کمتر بوده است.

وی بیان کرد: اعتراضاتی که در مناطق بالاشهر و مرفه اهواز اتفاق افتاد بسیار کمتر از مناطق طبقات متوسط و پایین شهر بود. حتی بیشتر اعتراضاتی که در مناطق بالای شهر رخ داد اغلب توسط قشر آسیب پذیر جامعه انجام شد.

رییس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خوزستان یادآور شد: به هیچ وجه ناجا و ارگان های امنیتی مخالف اعتراض مردم نبودند، مردم حق دارند مشکلات خود را بیان کنند اما برداشتن سلاح و تیراندازی با اعتراض متفاوت است.

عبداللهی با عنوان اینکه در اعتراضات اخیر دیدیم که پلیس در حال ارشاد با چاقو زخمی می شود، اضافه کرد: در حوادث ماهشهر اغتشاشگران قصد داشتند به صورت مقطعی مسائل را به عسلویه مرتبط و بحث آرامکو را تلافی کنند، اکثر حوادث ماهشهر به این مساله مرتبط بود.

وی ضمن اشاره به اینکه دو تن از مامورین نیروی انتظامی در حوادث این منطقه شهید شد، ادامه داد: به کارگیری سلاح در شرایط بسیار سخت صورت می گیرد، آن هم  برای تامین امنیت مردم استفاده می شود.

رییس مرکز تحقیقات کاربردی نیروی انتظامی خوزستان ضمن عنوان اینکه تلاش پلیس بر این است که هیچ حادثه اجتماعی به مساله امنیتی تبدیل نشود، خاطرنشان کرد: حوادث این چنینی آینده را کسی نمی تواند پیش‌بینی کند اما باز ممکن است رخ دهد که اگر ادامه پیدا کند طبق پیش بینی های انجام شده حوادث بیشتری اتفاق می افتد بنابراین باید کاری کرد. برنامه و هدف آتی سیاسیون  در این خصوص چیست؟

وی تاکید کرد: مردم از این وضعیت موجود ناراضی هستند، آیا کسی این موضوع را درک کرده است؟ لذا نمی توان گفت که من در جریان این افزایش و اتفاقات پس از آن نبودم چرا که از قبل اعلام شده بود و تبعات و ابعاد آن نیز بیان شده بود اما متاسفانه باز هم اتفاقاتی رخ داد.