۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار در بارش اخبر آسیب دیده اند/ برای جبران خسارت به هر خانوار ۱۰ میلیون تومان پرداخت می شود/ پیشنهاد ۱۰۰ میلیون یورو برای اصلاح شبکه فاضلاب اهواز/ طرح جمع آوری آب های سطحی آماده شود/  بر اساس مصوبه سال ۹۶ مقرر شده بود که هزار و ۴۰۰ کیلومتر از شبکه آب و فاضلاب اصلاح شود که تنها ۴۲۲ کیلومتر این قرارداد اجرایی شد/ تمدید مصوبه سال ۹۶ برای استفاده از ظرفیت های آن در اصلاح شبکه آب و فاضلاب
۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار در بارش اخبر آسیب دیده اند/ برای جبران خسارت به هر خانوار ۱۰ میلیون تومان پرداخت می شود/ پیشنهاد ۱۰۰ میلیون یورو برای اصلاح شبکه فاضلاب اهواز/ طرح جمع آوری آب های سطحی آماده شود/  بر اساس مصوبه سال ۹۶ مقرر شده بود که هزار و ۴۰۰ کیلومتر از شبکه آب و فاضلاب اصلاح شود که تنها ۴۲۲ کیلومتر این قرارداد اجرایی شد/ تمدید مصوبه سال ۹۶ برای استفاده از ظرفیت های آن در اصلاح شبکه آب و فاضلاب

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه طرح جمع آوری آب های سطحی در اهواز مطالعه و آماده شود، گفت: برای حل مشکل فاضلاب اهواز مصوبه سال 96 تمدید و 100 میلیون یورو نیز برای اصلاح این شبکه اختصاص داده می شود.

به گزارش پایگاه خبری کاوش اخبار، محمد باقر نوبخت در جلسه شورای برنامه ریزی خوزستان در مهمانسرای استانداری بیان کرد: این سقر با تاکید رئیس جمهور و برای ارزیابی و مشارکت در جبران خسارت مردم ناشی از نزولات جوی روزهای اخیر صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در زمان کوتاهی ۱۷ میلیون متر مکعب آب روی اهواز ریخته شد که در صده اخیر سومین بار است این حجم از بارش صورت گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: بر اساس گزارش های ارائه شده ۲ هزار تا ۲ و ۵۰۰ خانوار در استان از این سیل دچار آسیب شده اند و وسایل زندگی آنها به زیر آب رفته است.

نوبخت ادامه داد: برای جبران این خسارات و تامین لوزام منزل و تعمیر آسیب های جزئی به منازل ۱۰ میلیون تومان برای هر خانوار و جمعا ۲۵ میلیارد تومان به استان پرداخت می شود و از فردا کارهای شناسایی و معرفی آسیب دیدگان آغاز می شود.

وی با بیان اینکه اگر خسارت های وارده بیشتر باشد از طریق اعطای تسهیلات و همان رویه ای که در حوادث غیرمترقبه مرسوم است این خسارت ها جبران می شود، تصریح کرد: در بحث خسارات به زیرساخت ها و معابر نیز دولت متعهد می شود که اقدامات لازم را انجام دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با طرح سوال چه اتفاقی باید بیفتد تا در چنین حوادثی مردم دچار خسارت نشوند، تاکید کرد: در ۱۵ فروردین ۹۶ یک مصوبه برای خوزستان در پنج محور آب، برق، آب و فاضلاب، ریزگرد و تسطیح زمین های طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تصویب شد و اعتباراتی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به آن از سه محل بودجه عمومی، صندوق توسعه ملی و فایناس داخلی و خارجی اختصاص یافت.

نوبخت با بیان اینکه اگر آن مصوبه و اقدامات انجام شده صورت نمی گرفت خسارت وارده به مردم امروز بیشتر بود، گفت: در آن مصوبه بر اساس قراردای که انجام شد مقرر شده بود که سازمان ها در این پنج محور فعالیت هایی را انجام دهند و امروز گزارش اقدام های انجام شده ارائه شد و بر اساس آن از هزار و ۶۰۰ کیلومتر قرار داد بسته شده در حوزه آب ۸۶۲ کیلومتر آن از جمله طرح غدیر در آبادان و خرمشهر انجام و هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در این بخش پرداختی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: در بحش برق هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداختی صورت گرفته و همین هم باعث شده تا شبکه برق استان پایدار شود و در حادثه ای مانند گذشته خاموش نشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: در بخش ریزگردها ۳۴۰ میلیارد تومان پرداخت شد و ۸۰ هزار هکتار از کانون ها ریزگرد کنترل شد و در بخش تسطیح اراضی نیز از ۵۵۰ هزار هکتار ۳۰۰ هکتار آن انجام شد و فاز دوم آن بعد از حل مساله آّب، انجام خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه مقرر شده بود هزار و ۴۰۰ کیلومتر از شبکه آب و فاضلاب نیز اصلاح شود، افزود: ۴۲۲ کیلومتر این قرارداد اجرایی شد و باید بقیه کار با تمهیداتی که اندیشیده شده عملیاتی شود.

وی برای حل مشکل آب و فاضلاب بیان کرد: مصوبه سال ۹۶ سه سال مهلت زمانی داشت و امسال به پایان می رسد ولی برای استفاده از ظرفیت های آن مصوبه و جایگزین کردن یک روش بجای فایناس و تامین اعتبار پروژه ها، مدت زمان آن مصویه را به عنوان مصوبه جلسه شورای برنامه ریزی حاضر تمدید خواهیم کرد..

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: ۱۰۰ میلیون یورو نیز از صندوق توسعه ملی پیشنهاد کرده ایم با اجازه رهبری برای تکمیل پروژه های آب و فاضلاب اختصاص داده شود و در مدت زمان مانده تا پایان سال از طریق بودجه عمومی بر اساس توافق سال ۹۶ اعتباراتی با اولویت آب و فاضلاب پرداخت می شود.

نوبخت تاکید کرد: در کنار اصلاح شبکه فاضلاب باید یک طرح جمع آوری آب های سطحی نیز از سوی شهرداری مطالعه و ارائه شود چرا که شبکه دفع زیرزمینی تواناییی انتقال این حجم از آب را ندارد و باید شبکه دفع آب های سطحی نیز طراحی و ساخته شود.

وی گفت: دولت به طرح جمع آوری آب های سطحی شهرداری نیز کمک خواهد کرد و تا آخر دولت در کنار مردم خوزستان خواهد ایستاد.