بدبختی که شاخ و دم ندارد، وقتی از ابتدایی ترین امکانات رفاهی برخوردار نیستیم، بدبختیم
بدبختی که شاخ و دم ندارد، وقتی از ابتدایی ترین امکانات رفاهی برخوردار نیستیم، بدبختیم

آقای زمانی پیرمردی است که با چند کیسه ی خرید روی سنگی ایستاده تا راهی برای عبور از خیابان های آبگرفته پیدا کند، خانه اش در یکی از کوچه های منتهی به خیابان ۱۸ متری مهدیس است، از او مدت آبگرفتگی در معابر را که سوال می پرسم می گوید: پس از باران اوضاع وحشتناک تر می شود برای همین مجبور می شوم مانند الان مسیرم را تغییر دهم و از کوچه ی دیگری به خانه روم. ” بدبختی که شاخ و دم ندارد” وقتی از ابتدایی ترین امکانات رفاهی برخوردار نیستیم، بدبختیم. 

کاوش/ زهرا رضاپور: نسلی که دیروز با هر قطره ی باران می خواند “باز باران، با ترانه، ﺑﺎ ﮔﻬﺮ ﻫﺎﯼ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ، ﻣﯽ ﺧﻮﺭﺩ ﺑﺮ ﺑﺎﻡ ﺧﺎﻧﻪ.” امروز ناعدالتی اجتماعی به چنان روزی انداختش که از پیش بینی های بارش باران هم می ترسد چه برسد به خود باران. از کوی مهدیس اهواز حرف می زنیم با خیابان های خاکی و باران هایی که زندگی را سخت کرده است. درد دل مردم خود بهتر می تواند آنچه بر مهدیسی ها می گذرد را بازگو کند.

شاید حتی مسئولان فکرش را هم نکنند عدم آسفالت خیابان ها چه خساراتی که به ما نمی زند و اصلی ترین آن خطر آفرینی روزانه برای فرزندانمان است، این شهروند در پاسخ به رابطه ی این دو، موضوعی را مطرح می کند که تاسف آور است. خانم غیبی مادر یکی از کودکان پیش دبستانی است که در روزهای بارانی برای جلوگیری از گل آلود شدن مدرسه و رعایت بهداشت مجبور هستند نایلون روی کفش های خود بپوشند که این امکان لیز خوردن در گل و لای را دو چندان می کند.

وی ادامه داد: علاوه براین در زمان بارندگی و تا زمانی که شرایط به قبل از آن برگردد برای آن ها در حیاط مدرسه جایگاه هایی را درست کرده اند تا گل و لای را از کفش های خود را قبل از ورود به کلاس ها پاک کنند و این یعنی بجای اینکه مهم ترین دغدغه ی کودکان آموزش باشد، چگونه تردد کردن از مسیر خانه تا مدرسه است.

غیبی با بیان اینکه این وضعیت خیابان ها شاید بیشترین مشکلات را متوجه کودکان کرده، افزود: مهدیس مکان تفریحی ورزشی یا حتی فضای سبزی برای سرگرمی کودکان ندارد حال با این اوضاع خیابان ها هم از آن ها برای بازی گرفته شده است. از دیگر مصیبت هایی که این اوضاع برای کودکان به وجود آورده این است که تا چندین روز پس از بارندگی سرویس های مدارس بچه ها را در خیابان اصلی که شن ریزی شده است سوار و پیاده می کنند و این باعث شده تا فرزندانمان هر روز با لباس گلی وارد خانه شوند.

بدبختی که شاخ و دم ندارد

آقای زمانی پیرمردی است که با چند کیسه ی خرید روی سنگی ایستاده تا راهی برای عبور از خیابان های آبگرفته پیدا کند، خانه اش در یکی از کوچه های منتهی به خیابان ۱۸ متری مهدیس است، از او مدت آبگرفتگی در معابر را که سوال می پرسم می گوید: آبگرفتگی اینجا مختص امروز و دیروز یا تنها مواقع بارندگی نیست همیشه همین است منتهی پس از باران اوضاع وحشتناک تر می شود برای همین مجبور می شوم مانند الان مسیرم را تغییر دهم و از کوچه ی دیگری به خانه روم.

وی ادامه می دهد” بدبختی که شاخ و دم ندارد” وقتی از ابتدایی ترین امکانات رفاهی برخوردار نیستیم، بدبختیم.  خیابان های آسفالت نشده و عدم گازکشی از نمونه مشکلات در کوی مهدیس است گرچه به تازگی برخی خیابان های نورد لوله که در این نزدیکی است گازکشی شده اند.

مسئولینی که بی تفاوتن؛ شهروندانی که التماس می کنند

روشنک صاحب مغازه ای در خیابان اصلی ۱۸ متری نورد لوله کوی مهدیس است که با بیان اینکه هرسال قبل از شروع سال تحصیلی وعده های زیادی به ما داده می شود اما کار خاصی صورت نمی گیرد، می افزاید: مسئولان بارها از مهدیس بازدید داشته اند مردم نیز در این بازدیدها  دور آنها جمع می شوند و به آنها التماس می کنند که اوضاع نامناسب مهدیس را بهبود ببخشند اما تاکنون بی فایده بوده است. تازه این خیابان چون اصلی است اوضاع بهتری نسبت به خیابان های دیگر دارد و شن ریزی شده است.

وی با عنوان اینکه از زمان بارندگی های روز پنجشنبه و جمعه تا کنون مشتری نداشته ام، اذعان می کند: با هر بارندگی حدود ۱۰ روز مشتری نداریم، در بارندگی اخیر حتی مغازه های مواد غذایی نیز۲ روز تعطیل بودند چراکه مردم نمی توانستند از خانه بیرون روند، با این وجود باید هزینه های اجاره مغازه و انشعابات نیز از جیب پرداخت کنم، البته مشکل همین نیست و در این مواقع کرایه ی حمل بار را ۲ برابر می کنند.

این صاحب مغازه در خصوص وضعیت آنتن دهی این منطقه خاطرنشان می کند: آنتن دهی ضعیف در مواقع بارندگی باعث عدم خط دهی دستگاه کارتخوان شده علاوه بر این، حین مکالمه چندین مرتبه صدا قطع و وصل می شود.

محله ای نادیده گرفته شده با کوهی از نارسایی ها

در کوی مهدیس اهواز پکیج کامل تمام نارسایی ها وجود دارد که با یک بازدید میدانی ساده نیز می توان به آن ها پی برد مواردی از جمله آبگرفتگی و پس زدگی فاضلاب معابر، عدم آسفالت خیابان ها و گازکشی، ضعف در آنتن دهی و اینترنت، وجود سگ های بلا صاحب و نبود فضای ورزشی تفریحی و یا حتی پارک که همه ی این ها موجب نارضایتی شدید ساکنان این منطقه شده است.

مهدیس ساحلی

در خیابان منتهی به بنکداران کار از آبگرفتگی های نقطه ای گذشته و تا چشم کار می کند دریاچه وار همه معابر را آب فرا گرفته تا حدی که می توان گفت این منطقه را به دوقسمت شرقی و غربی تقسیم کرده است.

خدمات شهری در مهدیس معنایی ندارد

کاظم از دیگر ساکنان مهدیس است که منزلش در خیابان اول علوم پزشکی این منطقه است و به واسطه ی تعدد پیگیری هایی که در خصوص بهبود وضع مهدیس داشته حالا زیر و بم مشکلات اینجا را می داند، وی معتقد است اگر مسئولان هر سال تنها به وضعیت یک خیابان هم رسیدگی می کردند تا کنون کار تمام شده بود اما خدمات شهری در اینجا معنایی ندارد.

وی می افزاید: شهرداری به دلیل عدم تکمیل پروژه ی گاز خیابان ها را آسفالت نمی کند.

این شهروند اظهار می کند:منازل این خیابان زیر ساخت مناسب ندارند و در حالی برای ساخت آن ها مجوز داده شده که سطح خانه های این خیابان پایین تر از شبکه ی فاضلاب است و این موضوع تا چند وقت دیگر مشکلات جدیدی را برای این ساکنان به ارمغان می آورد.

وی به واسطه ی رشته ی تحصیلی اش که عمران است، ادامه می دهد: این مشکل زمانی بیشتر می شود که خیابان آسفالت شود و در سطح بالاتری نسبت به الان قرار گیرد همچنین شیب بندی مناسب شبکه های فاضلاب نیز در نظر گرفته نشده است و لوله گذاری ها انجام شده اما دستگاه پمپاژ برای مکش فاضلاب هنوز نصب نشده است.

کاظم لیست معضلات مهدیس را اینطور توضیح می دهد: برای این محل تنها لوله گذاری گاز انجام شده و علمک ها نصب نشده است، برای پیگیری این مشکل چهار روز گذشته با ۳۰ نفر از ساکنین به شرکت ملی گاز رفتیم که مدیر پروژه قول داد تا هفته ی آینده نسبت به این کار اقدام کند و دلیل توقف پروژه را نداشتن پیمانکار بیان کرد.

وی خاطرنشان کرد: درهفته چندین تصادف درخیابان اصلی جاده ی بنکداران به خصوص در ساعات پر رفت و آمد روز رخ می دهد که این موضوع لزوم هرچه سریعتر ۲  بانده کردن این خیابان را می طلبد.

تا کنون مسئولین و مدیران مختلفی از جمله استاندار، شهردار و مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز از مهدیس بازدید کرده اند و آخرین بازید آن ها نیز حدود سه هفته ی گذشته بود که مجددا قول هایی برای رفع مشکلات این منطقه داده شد.

استاندار در حاشیه بازدید اخیر از پروژه های نیمه تمام کوی مهدیس اظهار کرد: تعهداتی که شهرداری اهواز، آب و فاضلاب و دستگاه های دیگر دارند مانند تامین آب خام، احداث جاده ی چهار بانده، آسفالت معابر و ساخت خط لوله ها باید یک به یک در زمان مقرر شده انجام شود.

شهردار نیز بیان کرد: امیدواریم بتوانیم تا فروردین ماه سال آینده مهدیس متفاوتی را برای همشهریان به نمایش گذاریم.

هرچند که ما هم امیدواریم این قول ها به نتیجه برسد اما ساکنان این منطقه  از بازدیدهای بی نتیجه خسته و نسبت به کارساز بودن آن نیز ناامید شده اند، آنها خواستار این هستند که وعده های داده شده عملیاتی شوند.