قلیان نماد شهری اهواز+تصاویر
قلیان نماد شهری اهواز+تصاویر

حالا دیگر کار این مراکز از استفاده از تنها چند قلیان و چهارپایه ساده که از ترس هرگونه برخورد احتمالی قانون در گوشه ای تاریک بساط خود را پهن می کردند تا در کمترین زمان آنها را جمع کنند گذشته است و با کمال آرامش چنان زرق و برقی به کاسبی خود داده اند که باید با خطی بزرگ و خوانا به طول بلوار ساحلی بنویسند به ” بزرگترین و متنوع ترین مرکز عرضه قلیان خوش آمدید”.

کاوش/ زهرا رضاپور: شهریور ماه امسال بود که پایگاه خبری کاوش گزارشی در خصوص مراکز عرضه کننده ی قلیان با عنوان” قلیان می رود که نماد شهری اهواز شود” منتشر کرد و حالا بعد از گذشت سه ماه و گسترده تر شدن فعالیت قلیانی ها باید گفت که دیگر می رودی در کار نیست و “قلیان نماد شهری اهواز شده است”.

در گزارش مذکور از چیره شدن قلیان بر فضای مراکز مختلف شهر از جمله پارک ها، رستوران ها و کافه ها گفته شد اما نه تنها شرایط بهتر نشد بلکه حالا مراکز عرضه کننده ی قلیان به دلیل خنکی هوا و استقبال شهروندان از پارک ها و فضای سبز گسترش هم پیدا کرده است و به ازای هر خانواده ای که برای تفریح به این مکان ها می رود یک قلیانی سبز می شود.

لذا برای پیگیری مجدد این سوژه که هم سلامتی شهروندان را نشانه رفته است و هم چهره زشت و عریانی به شهر بخشیده است بار دیگر برای چاره اندیشی، این معضل رو به گسترش یادآوری می شود. گرچه شاید دور از ذهن بود در این مدت این مراکز که کم هم نبودند بطور کامل جمع آوری شوند اما انتظار می رفت تعداد این مراکز کاهش پیدا کنند یا حداقل مانعی برای افزایش آنها ایجاد شود و حداقل تر ساماندهی شوند.

بدین منظور برای پیگیری مجدد معضل وجود مراکز عرضه کننده ی قلیان سری به بلوار ساحلی زدیم، حالا دیگر کار این مراکز از استفاده از تنها چند قلیان و چهارپایه ساده که از ترس هرگونه برخورد احتمالی قانون در گوشه ای تاریک بساط خود را پهن می کردند تا در کمترین زمان آنها را جمع کنند گذشته است و با کمال آرامش چنان زرق و برقی به کاسبی خود داده اند که باید با خطی بزرگ و خوانا به طول بلوار ساحلی بنویسند به ” بزرگترین و متنوع ترین مرکز عرضه قلیان خوش آمدید”.

کار به جایی رسیده است که برخی از این مراکز گستاخی را نیز ضمیمه ی پیشرفت کارشان کرده اند و آسوده خاطر از بی خیالی و عدم پیگیری مسئولان ادعای مالک بودن و سرقفلی دارند و اجازه ی نشستن در محوطه ای که قرق کرده اند را به خانواده هایی که تمایلی به دریافت خدمات آنها ندارند را نمی دهند تا شهروندان را برای استفاده از اندک فضای تفریحی اهواز که بیشترین رغبت نیز به آن نشان داده می شود، دچار سردرگمی کنند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز در خصوص دریافت کنندگان خدمات از قلیانی ها به خبرنگار کاوش گفته بود” در اهواز تمایل مصرف قلیان در رنج سنی زیر ۲۰ سال و بعضا در سنین ۱۰ تا ۱۵ سال، بیشتر شده است”. گرچه بدون نیاز به ارائه ی هرگونه آماری نیز افزایش تمایل قشر نوجوان به مصرف قلیان با یک بازدید میدانی به وضوح قابل مشاهده است.

در اینجا این سوال قابل طرح است که براستی پیشرفت این شغل کاذب تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد و چه مولفه هایی در گسترش مراکز عرضه قلیان و استقبال مردم از این مراکز در اهواز و در شمای کلی تر خوزستان تاثیرگذار است. بیکاری، نبود مراکز شهری برای تفریح هر کدام می تواند در عرضه و تمایل به مصرف قلیان تاثیر گذار باشد دلیلی دیگری که می تواند وزن بالایی هم در تحلیل ها داشته باشد دسترسی  آسان و در معرض دید بودن آن برای مصرف کنندگان و کم هزینه بودن و راحتی برپا کردن آن برای مراکز عرضه کننده در هر زمان و هر مکان باشد.

اینکه حل این مشکل برنامه ریزی دقیق و همکاری منظم بین بخشی و کار کارشناسی برای ریشه یابی موضوع را می طلبد شکی نیست اما اینکه تا چه زمانی قرار است به بهانه ی عدم این همیاری شهروندان متضرر شوند و شاهد پاسکاری مسئولان، ابراز نگرانی ها و وعده های آنان باشند، موضوعی است که نه تنها در اهواز هنوز خاتمه نیافته است بلکه چون سریال تلویزیونی ادامه داشته و این گفته ها به برگ برنده ای برای رها شدن از فشار افکار عمومی تبدیل شده است.

هر مسئولی که زودتر توپ را به زمین دیگری بیندازد و از کم کاری ها بیشتر گلایه و شکایت کند، برنده این بازی است.