خوزستان آلایندگی های مختلفی دارد اما تنها  به یک گیاه انتقاد می‌کنیم/ کاشت کنوکارپوس به علت تک رنگ بودن و ایجاد تنوع گیاهی متوقف شده است/مردم در روزهای پیک گرده افشانی از ماسک استفاده کنند/ کاشت کنوکارپوس در سال ۸۳ یک ترفند مدیریتی بود
خوزستان آلایندگی های مختلفی دارد اما تنها  به یک گیاه انتقاد می‌کنیم/ کاشت کنوکارپوس به علت تک رنگ بودن و ایجاد تنوع گیاهی متوقف شده است/مردم در روزهای پیک گرده افشانی از ماسک استفاده کنند/ کاشت کنوکارپوس در سال ۸۳ یک ترفند مدیریتی بود

شهردار اهواز گفت: خوزستان آلایندگی های مختلفی دارد اما تمام این ها رها شده وتنها  به یک گیاه انتقاد می‌کنیم در حالیکه در مقاله های علمی کارشناسان بطور رسمی بودن بر آلرژی زا بودن این درخت اشاره نشده است.

به گزارش کاوش، موسی شاعری در نشست تخصصی بررسی نقش گیاهان و آلاینده ها در آلرژی تنفسی پس از باران که امروز( ۲۲ آبان ماه) در تالار مهتاب اهواز با حضور مدیران شهرداری و اساتید دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه پس از اولین بارش امسال وزیر بهداشت در جلسه هیئت دولت انتقاداتی به شهرداری اهواز در خصوص درخت کنوکارپوس و عدم هرس مناسب آن وارد کردند، اظهار کرد: هیچگونه سند قطعی دال بر اینکه تنگی نفس ناشی از آثار گیاه کنوکارپوس باشد را مشاهده نکرده ام.

وی ادامه داد:  باتوجه به سرعت رشد قابل توجه کنوکارپوس و تاثیری که در زیبایی شهری می گذارد به این گیاه مدیون هستیم.

بررسی تاثیر آلاینده های اصلی در بروز مشکلات تنفسی رها شده است

شهردار اهواز عنوان کرد: در بررسی عوامل مشکلات تنفسی تمام موارد مانند آلاینده های اصلی شهر را رها کرده ایم و تنها درخت کنوکارپوس را مدنظر قرار داده ایم.

شاعری با اشاره به بی توجهی صنایع نفتی به شهر افزود: شرکت نفت از امکانات شهر اهواز استفاده می کند و موظف است نقش خود را در پرداخت حق آلایندگی وهمچنین توسعه فضای سبز ایفا کند اما می بینیم که سهم ما از نفت تنها آلایندگی و آلودگی ناشی از آن است.

وی عنوان کرد: علی رغم اینکه تمام ظرفیت نفت از امکانات اهواز است اما وزارت نفت به مسئولیت خود برای توسعه خوزستان توجه نمی کند.

صفیره عامل دود و آلودگی نیست

شهردار اهواز در خصوص تاثیر آتش سوزی محل دفن زباله های شهر در مشکلات تنفسی گفت: در حال حاضر آتش سوزی در صفیره نداشته ایم و این را دوربین های مدار بسته نیز ضبط کرده اند اما باز هم دود و آلودگی در روزهای اخیر در شهر مشاهده می شود.

شاعری اضافه کرد: چیزی به عنوان زباله سوزی نداریم و علی رغم تصور مردم فرآیند دفن زباله به روش سوزاندن انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه کنوکارپوس در شهرهای دیگر نیز وجود دارد اما مانند اهواز مشکل ایجاد نمی کند، اذعان کرد: اگر این مشکل براثر گرده افشانی کنوکارپوس ایجاد می شود پس چرا تنها پس از اولین باران این اتفاق رخ می دهد؟

شهردار اهواز تصریح کرد: باتوجه به اینکه شبکه فاضلاب اهواز قدیمی و از لوله های بتنی است ممکن است ریشه گیاه کنوکارپوس آسیب‌زا باشد اما در صورت جایگزینی لوله ها این مشکل حل خواهد شد.

موسی شاعری یادآورشد: کاشت کنوکارپوس به علت تک رنگ بودن و ایجاد تنوع گیاهی متوقف شده است زیرا کمبود رنگ در فضای سبز اهواز احساس می شود.

در صورت مقصر بودن کنوکارپوس برای حل مشکل اقدام می شود

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اهواز در این خصوص گفت: در صورت مقصر بودن کنوکارپوس در بروز حملات تنفسی قطعا برای حل این مشکل اقدام خواهیم کرد.

صالح عبداللهی بیان کرد: در چند سال اخیر در فصل پاییز و زمستان معضل تنفسی گریبانگیر مردم اهواز می شود و اتهام این مشکل نیز معمولا متوجه موجود زنده ای به نام کنوکارپوس است که باعث نگرانی برای سازمان ها به خصوص شهرداری شده است.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل این نشست این نیست که بدنبال تبرئه شهرداری یا متهم کردن ارگان دیگری باشیم، ادامه داد: اگر ثابت شد که کنوکارپوس عامل تنگی نفس مردم پس از باران است و به نوعی شهرداری مقصر جلوه داده شد تمام عزم ما برای بکارگیری امکانات موجود چند برابر می شود که برای حل این مشکل رسیدگی شود زیرا سلامت شهروندان برای ما مهم است.

هیچ موجودی بیهوده آفریده نشده 

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اهوازبا بیان اینکه براساس آموزه های دینی هیچ موجود زنده‌ای بیهوده آفریده نشده است، تاکید کرد: بعد از حصول نتیجه از علت یابی بروز مشکلات تنفسی پس از باران، شهرداری تصمیم گیری های خوبی در این زمینه اتخاذ خواهد کرد.

عبداللهی با اشاره به اینکه در مطالعاتی که تا کنون انجام شده بصورت صددرصدی اعلام نشده است که گیاه کنوکارپوس عامل اصلی تنگی نفس شهروندان  است، تصریح کرد: یکی از دلایل بی گناهی کنوکارپوس این است که بعضی کارگران شهرداری در تمام سال با این گیاه در ارتباط هستند اما مشکلات تنفسی در بین آن ها دیده نشده است.

مردم از ماسک استفاده کنند، نمی توانیم با کنوکارپوس مبارزه کنیم

رییس اداره ی محیط زیست خدمات شهری شهرداری اهواز در این زمینه گفت: ما نمی توانیم به دلیل اینکه کنوکارپوس گرده تولید می کند به مبارزه با آن بپردازیم مردم باید در روزهای پیک گرده افشانی از ماسک استفاده کنند و گروه های حساس تا حد امکان از خانه خارج نشوند.

ناهید ممبینی عنوان کرد: در گزارشاتی که تا کنون به دست ما رسیده است تاثیر فاضلاب های رها شده معابر شهر در بروز حملات تنفسی مغفول مانده است، همچنین لازم است مقایسه کیفیت بنزین در سال های پیش از بروز حملات تنفسی و در سال های اخیر بررسی شود.

وی اضافه کرد: فوایدی که در تمام طول سال از درختان نصیب ما می شود بیشتر است یا مضراتی که ادعا می شود از کنوکارپوس آن هم در یک مدت زمانی کوتاه به مردم می رسد؟

کاشت کنوکارپوس یک ترفند مدیریتی بود

رییس اداره ی محیط زیست خدمات شهری شهرداری اهواز تصریح کرد: کنوکارپوس سال ۸۳ از طریق گمرک خرمشهر وارد خوزستان و شهرداری اهواز شد، در آن سالها گیاه دیگری وجود نداشت که این حجم از شوری خاک، آب و گرما را تحمل کند و قابلیت رشد زیادی داشته باشد برای همین کاشت این گیاه در آن شرایط یک ترفند مدیریتی بود.

متهم اصلی مشکلات تنفسی

ممبینی اذعان کرد:  ترکیب باران با ذرات معلق، آلاینده‌های اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن و اوزن موجب باران‌های اسیدی می شود و این آلاینده ها از متهمان اصلی مشکلات تنفسی هستند.

وی ادامه داد: قرار نیست اگر سال ۹۲ باران اسیدی علت تنگی نفس نبوده است در سال ۹۸ نیز نباشد و باید تاثیر آلاینده‌های صنعتی به تشکیل باران اسیدی مورد بررسی قرار گیرد، همچنین دانشگاه علوم پزشکی یک تحقیق قابل پذیرش از کشت خلط افرادی که تنگی نفس دارند انجام دهد و وجود گرد گیاه در آن بررسی شود.

فرضیه ی بارش باران اسیدی تقویت شده است

رییس اداره ی محیط زیست خدمات شهری شهرداری اهوازتصریح کرد: بالغ بر ۸۰ درصد نفت کشور از محل نفت خیز اهواز استخراج می شود و تعداد خودروها در سال های اخیر افزایش یافته بنابراین فرضیه  بارش باران های اسیدی تقویت می شود.

ناهید ممبینی خاطرنشان کرد: گروهی از آلاینده‌های هوا در اثر احتراق سوخت های فسیلی، اوزون ترپوسفری تولید می‌کنند که این ترکیبات باعث صدمه به عملکرد ریه و تحریک سیستم تنفسی(آسم،برونشیت، حمله قلبی و مرگ) می شود.

ضرورت ایجاد بانک اطلاعات گرده

وی افزود: ۶۵۰ هزار اصله درخت کنوکارپوس در فضای سبز عمومی شهر اهواز( به جز فضاهای سبز خصوصی و ادارات) وجود دارد  که این ضرورت تهیه بانک اطلاعات گرده از سوی گروه آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور را ایجاد می کند.

رییس اداره ی محیط زیست خدمات شهری شهرداری اهواز یادآور شد: دی اکسید سولفور، اکسیدهای نیتروژن،منوکسیدکربن، اکسیدهای شیمیایی و سرب در کشورهای درحال توسعه( ایران) عامل اصلی آلودگی هواهستند که معمولاً کنترلی برای آنها وجود ندارد.

اکالیپتوس گرده ی بیشتری تولید می کند

ممبینی در پایان بیان کرد: براساس یک بررسی صورت گرفته میزان غلظت گرده هشت گونه گیاهی در شش ماه پاییز و زمستان انجام شد که  درجدول ابتدا میزان غلظت علف های هرز و چمن ها  زیاد بود و بعد اکالیپتوس و سوم کنوکارپوس در حالیکه تعداد گیاهان اکالیپتوس به نسبت کنوکارپوس کمتر است اما میزان گرده بیشتری تولید می کند و کنوکارپوس تقریبا در انتهای جدول قرار دارد.