ماه به تنهایی از پس روشن کردن اهواز برنمی آید!
ماه به تنهایی از پس روشن کردن اهواز برنمی آید!

شاید بتوان انجام نشدن پروژه های بزرگ و شاخص در شهر را با کمبود یا نبود اعتبار کمی توجیه کرد اما ربط دادن پروژه هایی مانند روشن کردن چند پارک و فضای سبز که مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است را تنها باید در بی برنامگی و نداشتن اولویت بندی انجام طرح ها در شهر خلاصه کرد.

کاوش/ زهرا رضاپور: هر چند خوزستان در تولید برق رتبه برتر را دارد اما حتی این رتبه هم نتوانسته مشکل روشنایی معابر و فضاهای سبز اهواز را ریشه کن کند تا سهم مردم از شهر شب ها، معابر و پارک هایی باشد که در خاموشی بسر می برند و استفاده کردن از آنها برای مردم نه حس تفریح، بلکه حس خطر را به همراه داشته باشد.

نوسازی و بهسازی سیستم روشنایی به جهت تامین رفاه و آسایش شهروندان یکی از ضرورت های شهری است که منجر به حفاظت و حراست از جان و مال شهروندان می شود، از سویی دیگر ایجاد نور پردازی مناسب و مدرن ارتباط مستقیمی با زیبایی چهره ی شهر داشته و در بهبود روحیه ی شهروندان نقش بسزایی دارد، اما چنان که در اهواز قابل رویت است از روشنایی شهر در شب خبری نیست و نورپردازی ها نیز در این شهر تنها در بعضی از ایام محدود و مناسبتی انجام می شود.

یکی از شهروندان با گلایه از ملموس بودن مشکل تاریکی در برخی پارکها و فضاهای سبز می گوید: با خانواده برای استفاده از هوای به نسبت خوب این روزهای اهواز به پارک ساحلی غربی آمده ایم اما روشنایی کافی وجود ندارد و تاریکی به حدی است که برای صرف شام مجبور به استفاده از نور گوشی شده ایم، امیدواریم مسئولان مربوطه به این باور برسند که ماه به تنهایی از پس روشن کردن شهر اهواز برنمی آید!

آقای سباتی ادامه می دهد: برای کلانشهری چون اهواز این قبیل مشکلات هم بزرگ و لاینحل هستند، واقعا تاسف بار است و گویا قرار نیست رفع این کمبودها را در این شهر ببینیم.

وی ضمن اشاره به اینکه در اهواز دو سه ماه از فضای آزاد می شود بهره برد که آن هم به دلیل خاموشی غیرقابل استفاده هستند، افزود: تاریکی حتی اگر مستقیما موجب جرم نشود اما حس ناامنی را بوجود می آورد، برای همین فرزندانم بدون حضور من نمی توانند از این فضای تفریحی با خیال راحت استفاده کنند

نایب رییس شورای اسلامی شهر به تازگی (۳۰مهرماه) در انتقاد به وضعیت فضای سبز شهر اهواز نیز گفته بود : “اهواز به جای فضای سبز، فضای زرد دارد” اما حتی برخی از این فضاهای زرد نیز در تاریکی به سر می برند.

سرقت های مکرر یکی از دلایل  تاریکی است

رییس سازمان زیباسازی شهرداری اهواز در گفت و گو با خبرنگار کاوش درخصوص شرح وظایف تامین روشنایی شهری گفت: براساس قانون وظیفه ی روشنایی معابر عمومی که شامل بلوار، خیابان، پیاده رو ها، سواره رو ها و معابر اطراف میادین می شود بر عهده توزیع برق است و مسئولیت روشنایی پارکها، فضاهای سبز و پل ها با شهرداری است. پل نیز جزو معبر است و باید روشنایی آن برعهده ی توزیع برق باشد اما طبق عادت این کار بعهده ی شهرداری است که این امر تنها در اهواز صورت می گیرد.

قادر کعب عمیر، در خصوص تاریکی برخی از پارک ها و فضاهای سبز با اشاره به اینکه بلوار ساحلی تنها یک نقطه آن مشکل روشنایی دارد، اظهار کرد: سرقت کابل های برق در بعضی نقاط از جمله قسمتی از بلوار ساحلی به طور مرتب اتفاق می افتد و همین امر موجب تاریکی همیشگی در آن نقاط می شود، کابل سیستم روشنایی به طرف پل پنجم تا پارک قوری در بلوار ساحلی غربی به طور کامل سرقت شده است.

وی افزود: علی رغم اینکه ما چندین مرتبه سارقان کابل ها را تحویل نیروی انتظامی داده ایم اما این مشکل  بازهم پابرجاست و سرقت های مکرر همچنان در این نقطه رخ می دهد.

رییس سازمان زیباسازی شهرداری اهواز خاطر نشان کرد: در حال رایزنی با شرکت توزیع نیروی برق برای اخذ مجوز هستیم تا در این نقطه کابل های برق را هوایی منتقل کنیم، گرچه این کار در حوزه ی منطقه ی چهار است و در حوزه ی بنده نیست اما پیگیری کردیم که کابل خودنگهدار هوایی استفاده شود.

کعب عمیر با بیان اینکه بحث ها در این خصوص بر استقامت بین پایه های برق است و هنوز حل نشده باقی مانده، تصریح کرد: پل پنجم تا بعد از پارک قوری در پارک ساحلی مشکل دارد و همیشه سیستم روشنایی آن خاموش است که قرار است توزیع برق در این زمینه طرحی به ما دهد و سازمان زیباسازی شهرداری براساس آن عمل کند، این طرح برای رفع مشکل روشنایی این نقاط است.

ظرف یک ماه آینده مشکل تاریکی پارک ها رفع می شود

وی با اشاره به لزوم هرچه سریعتر رفع تاریکی به دلیل کاهش دما و استفاده ی بیشتر مردم از فضاهای سبز و پارکها در ماه های آینده گفت: اگر پروژکتورهای خریداری شده به دست ما برسد ظرف یک ماه آینده مشکلی در روشنایی پارک ها نخواهیم داشت.

رییس سازمان زیباسازی شهرداری اهواز همچنین در رابطه با روشنایی پارک های محله ای بیان کرد: رفع مشکل روشنایی این پارک ها در حال انجام است و محله به محله پیش می رویم که تا کنون بیش از ۸۰ درصد آنها انجام شده است و برای ۲۰ درصد باقی مانده نیز اقدام خواهد شد.

کعب عمیر اذعان کرد: مناقصه ای برای خرید پروژکتور برگزار کرده ایم و ۸۰۰ پروژکتور خریداری شده که اگر به دست ما برسد تا آخر آبان ماه به حد مطلوب خواهیم رسید و حتی روشنایی  پارک های محله ای مشکلی نخواهد داشت.

برهم زنندگان امنیت از دلایل تاریکی معابر هستند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص علت تاریکی برخی معابر و خیابان ها گفت: در بعضی موارد کسانی که به دنبال ایجاد عدم امنیت هستند به صورت تعمدی به سیستم های روشنایی آسیب می زنند.

حسن کریمی افزود: از دلایل دیگر این تاریکی ها سرقت کابل های برق و کنتاکتور سیستم روشنایی است به طور مثال در برخی معابر منطقه ی گلستان کابل های زمینی برق سرقت شده اند.

وی تصریح کرد:  از آن جایی که برای جلوگیری از سرقت کابل ها لازم است شبکه ی هوایی ایجاد شود ممکن است تکمیل این فرایند یکی ۲ ماه زمان ببرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز ادامه داد: از میدان دانشگاه تا میدان فرهنگ شهر ( روبروی سازمان آب و برق) بخش زیادی از سیستم روشنایی و کابل های زمینی سرقت شده که ما در حال نصب هوایی کابل ها هستیم اما این کار به خصوص در اتوبان ها که تردد زیاد و امکان حادثه وجود دارد، زمان براست.

نمی توان زمان دقیقی برای حل مشکل تاریکی داد

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز در گفت و گو با خبرنگار کاوش با اشاره به اینکه ممکن است در کمتر از یک ماه مشکل تاریکی پارک ها و فضاهای سبز حل شود، گفت: روند تکمیل پروژه ها در خوزستان به دلایل مختلف از جمله موضوعات مالی به طول می انجامد و نمی توان زمان دقیقی برای حل این مشکل ارائه داد اما تمام توان خود را برای تسریع کار به خدمت می گیریم.

سیدناصر موسوی نژاد دراین خصوص بیان کرد: اگر شهروندان گزارشی در این زمینه داده باشند و یا اعضای شورا موردی رصد کنند به صورت اضطراری برای بررسی آن اقدام شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم با همت شهردار اهواز زیبایی شهر را خلق کنیم، عنوان کرد: اول آبان ماه نشستی با حضور معاون خدمات شهری شهرداری برگزار شد و مقرر شد که مدیران مناطق و سازمان زیباسازی هرکجا که مدنظر است به ما اعلام کنند تا در بحث تامین اعتبار اقدامات لازم را انجام دهیم.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز ادامه داد: باتوجه به جذب سرمایه و وام از بانک ها که در حال وقوع است و تفاهم نامه ای که با همت استاندار بین شهرداری اهواز و بانک شهر امضاء شد و از آن جایی که روشنایی و  زیباسازی فضای سبز و معابر توسعه ی عمرانی محسوب می شود صد درصد در این قضیه ورود خواهیم کرد.

موسوی نژاد تصریح کرد: به معاون خدمات شهری شهرداری اعلام کردیم نقاطی را که مشکل اعتبار دارند به شهردار انتقال دهد تا با همدلی دستگاه های مربوطه مردم به زودی نتیجه ی تلاش ها در این زمینه  را مشاهده کنند.

وی در خصوص تاریکی برخی خیابان ها و معابر نیز خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه وظیفه ی روشنایی معابر بر عهده ی شرکت توزیع برق است تلاش می کنیم بزودی بتوانیم از مدیرعامل شرکت توزیع برق خوزستان و اهواز در جلسه ی شورا دعوت کنیم تا پاسخگوی خواسته ی مردم در این زمینه باشند.

تاریکی بستری برای اعمال مجرمانه

تاریکی نه تنها مردم را در استفاده از فضاهای سبز و اوقات فراغت دچار مشکل کرده بلکه زمینه ی اعمال مجرمانه مانند سرقت و خرید و فروش مواد مخدر را در برخی از نقاط شهر ایجاد کرده که سوغات آن ناامنی در این مناطق است. همچنین بعضی از این خیابان ها و معابر به دلیل نبود دید کافی در شب منجر به تصادف می شوند.

شاید بتوان انجام نشدن پروژه های بزرگ و شاخص در شهر را با کمبود یا نبود اعتبار کمی توجیه کرد اما ربط دادن پروژه هایی مانند روشن کردن چند پارک و فضای سبز که مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است را تنها باید در بی برنامگی و نداشتن اولویت بندی انجام طرح ها در شهر خلاصه کرد.