معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در اربعین امسال تاکنون ۲۳۰ هزار مراجعه زائر بیمار به مراکز درمانی واقع در مرزهای چهارگانه کشور رخ داده است.

ایرج حریرچی ظهر امروز با حضور در قرارگاه رسانه ای منطقه آزاد اروند در جمع خبرنگاران افزود: رسیدگی به زائران بیمار در داخل کشور بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی و در خارج از کشور بر عهده هلال احمر است.

وی اظهار کرد: طی توافق وزارت بهداشت با دولت عراق، تمامی زائران بیمار اعم از درمان سرپایی و نیازمند به بستری، به طور رایگان توسط هلال احمر درمان می‌شوند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ثبت ۲ هزار و ۸۰۰ مورد بستری در طول این مدت، تصریح کرد: با تمهیدات اتخاذ شده، روند انتقال بیماران به داخل کشور وسپس به بیمارستان‌ها سریع تر انجام می شود.

حریرچی گفت: زائران بیماری که از پایانه‌ها به داخل کشور منتقل می‌شوند، از قبل بیمارستان‌های مقصدشان مشخص شده و به طور فوری به مرکز درمانی تعیین شده انتقال می یابند.

وی با اشاره به اینکه با هماهنگی انجام شده، اغلب مجروحان به شهرهای خود منتقل می‌شوند، افزود: در اربعین امسال تعداد کمتری از بیماران و حادثه دیدگان مصدوم حوادث در خاک عراق به کشور انتقال داده شده و توسط هلال احمر در کشور همسایه به‌ طور رایگان درمان شده‌اند.

وی اظهار کرد: با وجود افزایش چشمگیر تعداد زائران در اربعین امسال، روند رسیدگی به بیماران و انتقال آنها به مراکز درمانی تسهیل یافته است.

حریرچی با اشاره به مشاهده احتمالی بیماری در مرزها و کنترل وضعیت سلامت اتباع خارجی که در کشور تردد دارند، یادآور شد: تمامی اتباع خارجی از شلمچه تردد دارند و این مرز در رصد نیروهای وزارت بهداشت است، ضمن اینکه تاکنون موردی مبنی بر وجود بیماری خاص در پایانه شلمچه گزارش نشده و در سایر مرزهای کشور نیز بیماری‌ها کنترل شده و جای نگرانی نیست.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سرما خوردگی و آنفولانزای فصلی به عنوان عمده بیماری شایع در میان زائران حسینی نام برد و درباره ارزیابی آن از وضعیت بهداشتی مرزها، گفت: در چنین وضعیت پر تراکمی باید شرایط را با محیط وفق داد، خوشبختانه نسبت به سال گذشته پیشرفت خوبی در زمنیه بهداشت محیط در مرزها حاصل شده و روند مطلوب است.

به گفته حریرچی زائران بیمار در کشور عراق، رایگان درمان می شوند و خدمات قابل ارائه نیروهای وزارت بهداشت در مرزها برای اربعین امسال با بهره مندی از ۱۱ فروند هلی‌کوپتر، هزار و ۱۰۰ دستگاه آمبولانس و ۱۲ اتوبوس آمبولانس به انجام می رسد.

منبع: مهر