ترجیح مان اعزام تدریجی زائران اربعین از مرز شلمچه به عراق است
ترجیح مان اعزام تدریجی زائران اربعین از مرز شلمچه به عراق است

استاندار خوزستان گفت: ترجیح می دهیم با توجه به مشکلات بخش عراقی، زائران اربعین به تدریج از مرز شلمچه به این کشور اعزام شوند.

به گزارش کاوش به نقل از مهر، غلامرضا شریعتی عصر امروز در جریان بازدید از مرز شلمچه در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از کمک ها، همراهی ها و هماهنگی هایی که طرف عراقی برای کمک به تسهیل عبور زائران انجام دادند، افزود: عراقی ها تمام توانشان را در طبق اخلاص گذاشتند اما تمام توانشان همین قدر بوده است و بیش از این امکان ندارند لذا از روز گذشته با طرف عراقی هماهنگی های لازم از طریق وزارت کشور، وزارت امور خارجه و استانداری خوزستان انجام دادیم تا امکان انتقال خودروهای ما اعم از اتوبوس‌ها، مینی بوس ها، کمپرسی و تریلرهای ما به آن سوی مرز وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۸ دستگاه خودرو را برای جابجایی زائران به عراق فرستادیم، اظهار کرد: به منظور جابایی زائران در عراق، حدود ۹۰ دستگاه خودرو دیگر را برای ارسال به عراق هماهنگ کرده ایم.

به گفته شریعتی، اداره کل راهداری و شهرداری‌ها در حال تامین این ماشین آلات هستند.

استاندار خوزستان با اشاره به ابراز گلایه زائران به دلیل وضع موجود که سبب کندی حرکتشان به سمت کربلا شده است، تصریح کرد: اگر در مواقعی از عبور زائران به عراق جلوگیری می کنیم به دلیل آن است که به خاطر وجود مشکلات در عراق زائران ایرانی به ویژه زنان، کودکان و سالمندان دچار سردرگمی نشوند و به مشکل برنخورند، صلاح نمی دانیم در شرایط فعلی عراق که کمبود خودرو برای انتقال زائران از بخش عراقی شلمچه به نجف اشرف وجود دارد و هوا نیز بسیار گرم است، زائران با شتاب از مرز شلمچه عبور و به عراق بروند.

شریعتی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی تمام نیروهایشان را در مرز بسیج کرده اند، یادآور شد: حرکت زائران در شلمچه امروز نسبت به روز گذشته روان تر شده است، البته حرکت زائران در مرز چذابه از دیروز روان تر شده و بخش اعظمی از مشکلاتش حل و مشکل حادی وجود ندارد اما در مرز شلمچه به دلیل ازدحام بیشتر جمعیت زائران مشکل جدی تر است.

وی گفت: استان بصره عراق نیز تمام امکانات بخش دولتی اش را برای خدمات رسانی به زائران بسیج کرده و از این بابت قدری شرایط بهتر از دیروز است اما باز هم در مرز شلمچه و حتی بخش عراقی آن با حجم زیادی از زائران برای عبور از مرز مواجیهم، سعی ما این است تا به تناسب توان طرف عراقی کار اعزام زائران اربعین را به انجام برسانیم.

شریعتی با اشاره به اینکه امروز شرایط در مرز شلمچه متناسب تر است، افزود: برای آن دسته از زائرانی که در بخش عراقی شلمچه در راه مانده اند نیز برای تامین آب و غذایشان تدابیری اندیشیده شده است و بر همین مبنا از صبح امروز تا الان سه دستگاه خاور آب معدنی و سه تانکر آب به بخش عراقی شلمچه فرستادیم و این روند انتقال آب و مواد غذایی ادامه دارد.

وی، درباره گلایه زائران از بابت گرانی نرخ کرایه خودروهایی که زائران را در عراق جابجا می کنند، اظهار کرد: دیروز به سبب کمبود خودرو برای انتقال زائران برخی خودروهای موجود نرخ کرایه را افزایش داده بودند، اما با توجه به اینکه تعدادی خودرو را از ایران به عراق فرستادیم و دستگاههای دولتی عراق نیز امکانات شان را برای کمک به زائران به بخش عراقی شلمچه فرستادند، شرایط بهتر شده است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اکنون نیز ۱۹ دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری‌ها تامین و اعزام شده و تعدادی نیز در مسیر منتهی به مرز برای اعزام هستند، اداره کل راهداری قول تامین و اعزام حدود ۷۰ اتوبوس، کمپرسی و تریلر را داده است، فولاد خوزستان ۱۰ دستگاه را مهیا کرده و استان کرمان نیز قرار است تا ۲۸ دستگاه اتوبوس را به مرز شلمچه بفرستد.

شریعتی با بیان اینکه قرار بود ۲۰۰ خودرو برایمان تامین شود، یادآور شد: در این فاصله ما نیز بیکار ننشستیم و حدود ۸۰ دستگاه خودرو را تامین و اعزام می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برای تردد خارجی ها هیچ مشکلی وجود ندارد و آنها می توانند با ماشین های خودشان به شکل کاروانی عبور کنند، گفت: تا شب گذشته حدود ۷۰۰ هزار نفر از مرزهای شلمچه و چذابه به عراق سفر کرده اند.

شریعتی خطاب به زائران حسینی افزود: ضمن عذرخواهی از زائران به سبب شرایط پیش آمده که به طور حتم از جانب ما نبوده و مربوط به عراق است به آنان توصیه می کنیم که به پیامک هایی که از سوی ستاد اربعین بر روی گوشی های موبایل شان ارسال می شود به طور جدی توجه کنند.

استاندار خوزستان اظهار کرد: به زائرانی که هنوز حرکت نکرده اند یا آنانی که حرکتشان را آغاز کرده اند و یا در مرز هستند و یا از آن عبور کرده اند، توصیه مان توجه جدی به هشدارهای مسئولان انتظامی، نظامی و سایران است، از آنها می خواهیم تا در موضوع ایستایی در محدوده شلمچه قدری سعه صدر داشته باشند تا آنها را در شرایط بهتری به عراق اعزام کنیم.

شریعتی تصریح کرد: زائران برای عبورشان از مرز اصرار نکنند تا خدای ناکرده به دلیل همین اصرارها یشان تحت فشار مجبور به اعزامشان شویم و آن سوی مرز با مشکل مواجه شوند و شرایط سختی داشته باشند، زائران با ماموران ما در مرزها همکاری کنند.