درختان از خوزستان رفتنی شدند
درختان از خوزستان رفتنی شدند

البته این سوختن و نیست شدن ها تنها مربوط به سال جاری یا یکی دو سال نیست و طبق گفته مدیرکل منابع طبیعی خوزستان از سال ۹۱ تا ۹۵؛ خوزستان از نظر آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع از استان‌های اول تا پنجم کشور بود و ۲۵ درصد مساحت جنگل‌هایی که در ۵ سال اخیر دچار آتش‌سوزی شد در خوزستان قرار داشت.

کاوش/ زهرا رضاپور: همانند سیلاب خوزستان که هیچ شباهتی به سیلاب های سریع و خشمگین نداشت بلکه آرام و با حوصله آمد و با ماندگاری که داشت هنوز اثرات آن در زندگی مردم است، آتش سوزی جنگل ها و مراتع خوزستان هم همان الگو را دارد، آرام می سوزاند و جلو می رود.

به گزارش کاوش، وقتی که حادثه ای سریع رخ بدهد اثرات آن هم سریع خواهد بود اما وقتی یک حادثه ای در جریان همیشگی باشد اثرات تخریبی آن دیده نمی شود و همین تکرار شدن هم باعث می شود تا حساسیت ها نسبت به آن از بین برود و  کسی به فکر درمان و چاره برای آن نباشد.

شاید همین یکباره بودن هم باعث شد تا آتشی را که به جان جنگل های ارسباران افتاد همه بخواهند خاموش کنند اما در جنگل های خوزستان که سوختن آنها در جریان است هیچ صدایی شنیده و دیده نشود، می خواهد در جنگل های ارسباران که البته از جنگل های خاص و ممتاز در کشور هستند در ۴ روز ۳۰۰ هکتار سوخته باشد اما در خوزستان در یک بازه چند ماه ۸۰۰ هکتار از جنگل ها و در حالت کلی ۲ هزار و ۹۶۸ هکتار جنگل و مرتع سوخته باشد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در تیرماه سال جاری با اشاره به اینکه آتش سوزی در جنگل های کشور در خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشت، گفته بود: در سال جاری حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آتش سوزی ها در جنگل های زاگرسی و هیرکانی روی داده و در خرداد امسال بیشترین آتش سوزی مربوط به استان های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان بوده است.

البته این سوختن و نیست شدن ها تنها مربوط به سال جاری یا یکی دو سال نیست و طبق گفته مدیرکل منابع طبیعی خوزستان از سال ۹۱ تا ۹۵؛ خوزستان از نظر آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع از استان‌های اول تا پنجم کشور بود و ۲۵ درصد مساحت جنگل‌هایی که در ۵ سال اخیر دچار آتش‌سوزی شد در خوزستان قرار داشت.

در سال ۹۶ نیز خوزستان در آتش سوزی جنگل ها و مراتع رتبه نخست را داشته است. حال سوال این است چرا با وجود رتبه های نخست خوزستان در آتش سوزی جنگل ها در همه ی این سال ها، هیچ اقدامی صورت نگرفت و حتی تجهیزات حداقلی انفرادی در استان وجود ندارد چه برسد به ضرورت وجود بالگرد آبپاش.

اختلافات قومی دلیل آتش سوزی ها/ ۲هزار و ۹۶۸ هکتاراز مراتع و جنگل ها آتش گرفته است

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: درصدی از آتش سوزی های جنگل های استان نشات گرفته از اختلافات قومی و نزاع برسر چراگاه های دام ها است که تاکنون دو سه مورد ازاین نوع آتش سوزی ها از جمله در باغملک  شناسایی و گزارش آن به دادستان مکاتبه شده است.

سرهنگ عزیز قلاوند در گفت و گو با خبرنگار کاوش اظهار کرد: در پنج ماه نخست سال جاری ۱۷۳ فقره آتش سوزی در استان رخ داد ( در سال گذشته در مدت مشابه ۶۴ فقره آتش سوزی به مساحت ۳۲۸ هکتار رخ داد) که بیشتر از ۹۰ درصد آن ها ناشی از عوامل انسانی بوده گرچه اکثرآن ها تعمدی نبوده و بر اثر سهل انگاری مسافران و گردشگران رخ داده اند.

وی ادامه داد: در جنگل ها ۲۹ فقره آتش سوزی اتفاق افتاد و بقیه در مزارع و مراتع بوده که دراین ۲۹ مورد حدود ۸۰۰ هکتار از جنگل ها و در حالت کلی ۲ هزار و ۹۶۸ هکتار در پنج ماهه اول امسال آتش گرفته است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه اراضی مرتعی معمولا در اثر آتش زدن کاه و کلش باقی مانده از کشت های قبلی آتش گرفته و به مراتع و بعضا جنگل ها سرایت می کنند، عنوان کرد: شهرستان های مسجدسلیمان، ایذه و باغملک بیشترین آتش سوزی را داشته اند.

قلاوند در خصوص کمبود امکانات برای مهار آتش بیان کرد: کمبود سایت بالگرد و پایگاه اطفاء حریق که مجهزبه تجهیزات به روز و بالگرد آب پاش باشد وجود دارد و اگر درمناطق صعب العبور بالگرد برای عملیات هلی برد داشته باشیم نتیجه بهتری در مهار آتش بدست خواهد آمد.

وی در رابطه با زمان مهار آتش سوزی ها با بیان اینکه حدود ۱۵۰ـ ۱۶۰ فقره از ۱۷۳ آتش سوزی درکمتراز یکی ۲ ساعت مهار شد، افزود: مهارآتش بستگی به دسترسی به محل و نوع منطقه به لحاظ جغرافیایی دارد به طورمثال در مراتع ممکن است کمتر ازنیم ساعت اطفاء حریق صورت بگیرد اما به طورمثال در باغملک مهار آتش دو شبانه روز با  کمک نیروهای مردمی و نیروهای یگان حفاظت و منابع طبیعی به طول انجامید.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان درخصوص پیشگیری از آتش سوزی تصریح کرد: در اواخر فصل بارندگی برنامه ریزی و کمیته ای طراحی شد که هدف آن آموزش و جلوگیری  ازخسارات قابل پیشگیری آتش سوزی است.

وی افزود: در این راستا مناطقی که سابقه ی آتش سوزی داشته شناسایی و آتش بر انجام گرفت، به طورمثال در شوش آتش برصورت گرفت که آتش سوزی شد اما خسارات آن به حداقل ممکن رسید.( آتش برمحدوده ای ایجاد می کند که در صورت آتش سوزی آتش به مناطق دیگر سرایت نکند و مانع مصنوعی محسوب می شود).

عزیز قلاوند با اشاره به اینکه باتوجه به بارش های امسال و افزایش پوشش گیاهی آتش سوزی ها قابل پیش بینی بود، خاطرنشان کرد: مردم در سراسر استان  به صورت شبانه روزبا سامانه ۱۵۰۴ برای گزارش آتش سوزی می توانند در تماس باشند.

فاقد هلیکوپتر و امکانات مناسب برای اطفاء حریق هستیم

مدیرکل اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بخشی ازآتش سوزی های استان در یک ماه اخیر درمناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست و عمدتا در منطقه ی شیمبار بوده که در آن بیشتر خسارت مرتعی وآسیب به درختان بلوط زاگرسی وارد شد و حدود ۱۰۰ اصله درخت بلوط به طور کامل سوخته و یا آسیب دیدند.

محمد جواد اشرفی درگفت و گو با خبرنگار کاوش بیان کرد: بارش ها در اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ موجب افزایش پوشش گیاهی بسیاری شد که باتوجه به گرمای شدید هوا درخردادماه و دوماه اول تابستان این پوشش گیاهی خشک شده و مستعد آتش سوزی شدند.

وی با اشاره به اینکه در ماه های اولیه در مناطق تحت حفاظت محیط زیست آتش سوزی نداشتیم، اظهار کرد: پوشش جنگلی مناطق تحت حفاظت محیط زیست تنک و پراکنده هستند اما به طورکلی ۶۰ تا ۷۰ هکتار از این پوشش تحت تاثیر آتش سوزی قرارگرفته اند.

مدیرکل اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تاکید کرد: جنگل ها عمدتا در مناطق صعب العبور هستند و ما فاقد هلیکوپتر و امکانات مناسب برای اطفاء حریق در این مناطق هستیم به همین دلیل برای اینکه نیروهای ما و افراد محلی بتوانند به محل آتش سوزی دسترسی پیدا کنند زمان زیادی طول می کشد و طبیعتا خسارات بیشتری وارد می شود.

اشرفی اضافه کرد: استاندار در حال پیگیری تامین پایگاه های آتش نشانی هوایی با مسئولان کشوری هستند و در این راستا مکاتبه با ریاست جمهوری و رییس سازمان مدیریت بحران کشور را داشته اند که امیدواریم نتیجه بگیرند تا شاهد خسارات کمتری از آتش سوزی ها درمناطق جنگلی استان باشیم.