همه ی سهم زنان در مدیریت خوزستان؛ یک مدیر کل، یک فرماندار، یک شهردار
همه ی سهم زنان در مدیریت خوزستان؛ یک مدیر کل، یک فرماندار، یک شهردار

ساختار مردسالارانه که از دهه های گذشته تاکنون در خوزستان حاکم بوده و اجازه حضور زنان را در تصمیم گیری ها نداده است، مسئول وضعیت امروز خوزستان است که در اکثریت شاخص ها و معضلات رتبه های برتر را در کشور دارد. شاید وقت آن رسیده است تا با میدان دادن به زنان و استفاده از توانایی آنها، قدرت مدیریتی و تصمیم گیری در استان جان تازه ای بگیرد.

کاوش/ زهرا رضاپور: نام خوزستان با محرومیت عجین شده و یکی از مهم ترین این نوع محرومیت ها که شاید خود دلیل به وجود آمدن دیگر محرومیت ها و معضلات هم باشد، محرومیت و کم رنگ کردن نقش زنان در اداره استان است. سهم نیمی از جمعت استان با مسائل، توانایی و خواسته های مختلف از اداره امور تنها یک مدیر کل، یک فرماندار و یک شهردار است.
به گزارش پایگاه خبری کاوش، زنان اکثریت دانشگاه های کشور را در اختیار گرفته اند و هر روزه با جسارت و شجاعت بیشتری پذیرای نقش های حساس و کلان در کشور می شوند اما در محیط مردسالارانه حاکم در خوزستان زنان سهمی در مدیریت استان ندارند و همین محیط نیز هیچ وقت اجازه راه یابی آنها را به مجلس نداده است.
مساله تنها در مجلس خلاصه نمی شود بلکه در دوره ای که زنان رئیس شورای شهرهای بزرگ مشهد و بندرعباس شده اند در کلانشهر اهواز حتی زنان به پارلمان محلی هم راه نیافته اند و در دیگر شهرهای استان نیز آمار امیدوار کننده ای ثبت نشده است.
این محرومیت در انتصاب های دولتی نیز وجود دارد و طبق آخرین آمار ارائه شده در آخرین جلسه هیات دولت از مدیران زن در همه سطوح، خوزستان بعد از قم دومین استان بوده که کمترین انتصاب ها را داشته است. بر اساس همین آمار گیلان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، البرز، سمنان و لرستان بیشترین انتصابات مدیران زن را به خود اختصاص داده اند.
به گفته مدیرکل زنان استانداری خوزستان زنان ۲۲ درصد مشاغل دولتی استان را در اختیار دارند و در حال حاضر ۸۱ زن در پست های مدیریتی مشغول هستند که شامل یک مدیرکل، ۲ مدیر، ۱۴ معاون مدیرکل، ۲ بخشدار، یک فرماندار، ۶۰ رئیس اداره و یک شهردار است. در حالی که بر اساس برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد از پست های مدیریتی استانداری ( ۲۰۰ پست) شامل  ۲ معاون استاندار، هفت مدیرکل، هشت معاون مدیر کل، هشت فرماندار ۱۶ معاون فرماندار و ۲۰ بخشدار باید تا پایان این برنامه به زنان اختصاص داده شود.
استاندار خوزستان در نشست با مدیران زن خوزستان به مناسبت هفته دولت انتصاب مدیران زن در استان را به “پاره کردن زنجیرهای کهنه” توصیف کرد و گفته بود که بارها زنان را برای پست های مدیرکلی به مسئولان کشوری پیشنهاد داده ایم اما آنها رغبتی به این امر نشان ندادند.
با این حساب باید از مسئولان کشوری پرسید چرا به انتصاب زنان در استان های گیلان، چهارمحال بختیاری و هرمزگان رغبت نشان می دهید اما برای انتصاب زنان در خوزستان رغبتی ندارید؟

وقتی زنان در رده های مدیریتی نیستند چطور مسائل آنها دیده شود؟

رییس شورای دوره ای احزاب اصلاح طلب خوزستان در گفت و گو با خبرنگار کاوش حضور زنان در مناصب اجتماعی و سیاسی و مشارکت آنها در تصمیم گیری های استان را حق مسلم آنها دانست و گفت: با وجود آمار قابل توجه اى که از زنان توانمند و شایسته در استان وجود دارد اما آنها موفق به کسب جایگاه هاى مدیریتى کلان نشده اند که این امر ناشى از نگاه مردسالارانه قوى حاکم بر استان است.
لیلا خوشکام بیان کرد: عدم حضور زنان در سمت‌های مدیریتی موجب گشته تا دغدغه‌ها و مسائل آن ها در استان مورد توجه واقع نشود و صدای مشکلات آنان به هیچ گوشی نرسد.
وی افزود: همچنین این عدم حضور موجب ایجاد صدمات فراوان در اداره‌ی استان گشته است، چرا که تخصص نیمی از اعضای جامعه را نادیده گرفته است. زنان با توجه به ویژگی‌های روانشناختی خود قادرند با دیدی جزئی نگرتر و حمایتی‌تر به اداره‌ی امور بپردازند و عدم استفاده از این ویژگی‌ها خطای بزرگی است.
رییس شورای دوره ای احزاب اصلاح طلب خوزستان با اشاره به اینکه زنان انگشت شماری در اداره استان نقش دارند در حالی که ضعف های مدیریتی بزرگی در استان دیده می شود، تصریح کرد: هر قشر و گروهی نیاز دارد تا در مناصب کلان مدیریتی و مشورتی دارای نماینده باشد اما برای زنان خوزستانی این امر هرگز محقق نشده است و آسیب های بسیاری از این ناحیه متحمل شده اند.

آیا همه ی آقایانی که در پست های مدیریتی هستند توانمندند؟

رییس مرکز تحقیقات زنان دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت گو با خبرنگار کاوش در رابطه با جایگاه زنان در پست های مدیریتی استان، گفت: اگر بانوان برای پست های مدیریتی انتخاب نشوند بدیهی است که در تصمیم گیری های استان نیز اجازه ی حضور ندارد بنابراین تصمیماتی که گرفته می شود با یک نگاه مرد سالارانه گرفته می شود، در نتیجه وضعیت زنان که می تواند با انتصاب بانوان مدیر بهتر شود تحقق نمی پذیرد.
پروانه ولوی اظهار کرد: اگر پست های مدیریتی در اختیار بانوان قرار نگیرد فرصت عملکرد بهتر آقایان در پست های مدیریتی نیز فراهم نمی شود چرا که آنها درمیدان رقابت قرار نمی گیرند و مطمئن هستند این فرصت در اختیار آن ها گذاشته می شود.
وی بیان کرد: باتوجه به این که زنان نیمی از جمعیت استان را تشکیل می دهند باید فرصتی نیز برای آن ها وجود داشته باشد، این که تمام مسئولیت ها به  این بهانه که بانوان دغدغه ی خانواده را دارند و یا بعضی کارها مردانه هستند کنار گذاشته شوند غلط است و خواه ناخواه مطالبات زنان دیده نمی شود.
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: یک زن می تواند اشتباه کند همان طور که یک مرد اشتباه می کند، تاکی قرار است این فرصت ها به این بهانه که ممکن است بانوان توانایی پستی را نداشته باشند از دست برود، آیا همه ی آقایانی که در پست های مدیریتی هستند توانمندند؟
ولوی با اشاره به این که تدوین سند جامع توسعه و ارتقاء وضعیت  بانوان استان سال گذشته با کمک تیم پژوهشی دانشگاه چمران به پایان رسید، خاطر نشان کرد: این سند براساس نیازهای زنان استان و در چارچوب مشکلات و مسائل بانوان تدوین شده و امیدواریم در قطب اقتصادی کشور هم از آن رونمایی کنند و هم بودجه ای برای اجرایی شدن آن اختصاص دهند.
وی در خصوص محقق نشدن وعده های رئیس جمهور در انتصاب زنان، گفت: بانوان پرتوان کم نیستند اما اراده ای برای استفاده  ازتجربه ی آن ها در سطح کشور و به خصوص خوزستان وجود ندارد.

شورا لایحه ای مختص بانوان نداشته است

عضو شورای شهر اهواز درگفت و گو با خبرنگار کاوش با بیان اینکه جای خالی زنان در شورای شهر احساس می شود، افزود: گرچه تا کنون لایحه ای مختص بانوان تصویب نشده اما لوایحی بوده که ثمرات آن شامل حال بانوان نیز شده و همه ی اقشارجامعه را در بر گرفته است.
حجت الاسلام و المسلمین جاسم موسی پور اظهارکرد: در شورای پنجم برای اولین بار کمیته ی بانوان تشکیل و مشاوران بانوان انتخاب شدند، در حال حاضر سه ماه از شروع فعالیت آن ها می گذرد و در مسائل مختلف از نظرات و مشاوره های آن ها استفاده می شود.
وی افزود: درحوزه ی بانوان و مسائلی که در این حوزه وجود دارد و در تعیین بودجه و نیز در مسائل تخصصی کمیسیون های شورا از این مشاوران کمک گرفته می شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی، امور ورزش و جوانان شورای شهر اهواز بیان کرد: شاید آن چنان که باید نتوانیم مسائل خاص بانوان را در شورا بررسی کنیم اما با کمیته ی بانوانی که تشکیل شده تا حدودی مسائل بانوان پوشش داده شده است و این مشاوران را به معاونت های مختلف شهرداری به خصوص معاونت فرهنگی آن معرفی کرده ایم که موضوعات بانوان مورد غفلت قرار نگیرد.

فرصت دهید، شاید کلید توسعه خوزستان در دستان زنان باشد

ساختار مردسالارانه که از دهه های گذشته تاکنون در خوزستان حاکم بوده و اجازه حضور زنان را در تصمیم گیری ها نداده است، مسئول وضعیت امروز خوزستان است که در اکثریت شاخص ها و معضلات رتبه های برتر را در کشور دارد. شاید وقت آن رسیده است تا با میدان دادن به زنان و استفاده از توانایی آنها، قدرت مدیریتی و تصمیم گیری در استان جان تازه ای بگیرد.
البته نباید همه خانه نشینی زن ها را از چشم دولتی ها یا کارشکنی دیگر نهادها دید بلکه بخشی از این فرصت ندادن ها به حمایت نکردن زنان از یکدیگر، بافت سنتی استان و به فعالین سیاسی اجتماعی استان برمی گردد که در مواقع حساس و انتخابات از زنان حمایت نمی کنند و حتی آنها را در لیست ها انتخاباتی قرار نمی دهند.
انتخابات مجلس در پیش است باید نشست و دید این بار زنان دیده می شوند یا کماکان زنان در خوزستان سانسور می شوند.