پروژه‌های عمرانی بدون توجه به اکوسیستم تالاب‌ها اجرا می‌شوند و تالاب‌ها را خشک می‌کنند/ در تالاب‌ها شاهد صید با برق هستیم، مردم هم در کنار ما در جلوگیری از این کار کمک کنند
پروژه‌های عمرانی بدون توجه به اکوسیستم تالاب‌ها اجرا می‌شوند و تالاب‌ها را خشک می‌کنند/ در تالاب‌ها شاهد صید با برق هستیم، مردم هم در کنار ما در جلوگیری از این کار کمک کنند
به دلیل خدمات اکوسیستمی که تالاب‌ها به جوامع محلی و کره زمین می‌دهند، مورد توجه کشورهای مختلف هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه متاسفانه پروژه‌های عمرانی بدون توجه به اکوسیستم تالاب‌ها اجرا می‌شوند و تالاب‌ها را خشک می‌کنند و از بین می‌برند، گفت: تلاش بر این است که پیوست زیست محیطی همه پروژه‌ها رعایت شود و تا آخر پای آن ایستاده‌ایم.

به گزارش کاوش اخبار داود میرشکار در مراسم روز جهانی تالاب‌ها که امروز (۱۱ بهمن‌ماه) در مرکز پایش زیست محیطی تالاب بامدژ اهواز برگزار شد، اظهار کرد: وجود تالاب‌ها هدیه‌ای از سوی خدا به مردم آن سرزمین است و انتظار می‌رود مردم در حفظ این تالاب‌ها کمک کنند. به دلیل خدمات اکوسیستمی که تالاب‌ها به جوامع محلی و کره زمین می‌دهند، مورد توجه کشورهای مختلف هستند.

 وی افزود: با توجه به تنوع زیستی و ظرفیت‌های تالاب‌ها هر تالاب حدود ۳۳ تریلیون دلار برای یک منطقه سودآوری دارد. همچنین یک تالاب حدود ۹.۴ تریلیون دلار ارزش دارد و اگر تنوع زیستی داشته باشد، ارزش اقتصادی آن بسیار زیادی دارد.

به نوشته ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در مواردی تالاب‌ها مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند و به آن‌ها ظلم می‌شود تا جایی که تالاب‌ها از بین می‌روند و خدمات اکوسیستمی از ما گرفته می‌شود و زندگی در کنار تالاب از بین می‌رود، بنابراین برای توسعه یک زندگی پویا و استفاده از این خدمات باید به حفظ تالاب‌ها و انتقال آن‌ها به نسل آینده توجه شود.

میرشکار با اشاره به تهدیدها و چالش‌ها در حوزه تالاب‌ها بیان کرد: متاسفانه پروژه‌های عمرانی بدون توجه به اکوسیستم تالاب‌ها اجرا می‌شوند و تالاب‌ها را خشک می‌کنند و از بین می‌برند در حالی که باید این پروژه‌ها پیوست زیست محیطی داشته باشند. تلاش بر این است که پیوست زیست محیطی همه پروژه‌ها رعایت شود و تا آخر پای آن ایستاده‌ایم.

وی با اشاره به دخل و تصرف در تالاب‌ها، تصریح کرد: بعضا آب تالاب‌ها پایین می‌آید و زمین‌ها مورد تصرف قرار می‌گیرند که این مساله به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. در تلاش هستیم این تصرفات را به تالاب‌ها برگردانیم تا خدمات اکوسیستمی، جاری و ساری باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: شکار و صید در تالاب بامدژ نمود آنچنانی ندارد اما در تالاب‌های دیگر حتی شاهد صید با برق هستیم و باید مردم هم در کنار ما در جلوگیری از این کار کمک کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در تالاب بامدژ بیان کرد: یک بند تاخیری برای جلوگیری از هدررفت آب در تالاب بامدژ ساخته شده که در حال حاضر این پروژه متوقف شده است و باید اعتبار آن از سوی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع تامین شود تا بتوانیم این کار را تکمیل کنیم و تالاب بامدژ جان دوباره بگیرد.

وی افزود: ۳ هزار نهال مثمر مانند نخل و کنار به یکی از روستاهای منتخب اطراف تالاب بامدژ اهدا می‌شود تا در این مسیر کمربند سبز داشته باشیم. همه این اقدامات نیز با کمک و همیاری مسئولان و جوامع محلی انجام شده است.