قیمت افسار گسیخته بلیت‌های هواپیما در مسیر اهواز تهران/ افزایش ۶۸ درصدی قیمت بلیت هواپیما در سایه‌ی عدم نظارت
قیمت افسار گسیخته بلیت‌های هواپیما در مسیر اهواز تهران/ افزایش ۶۸ درصدی قیمت بلیت هواپیما در سایه‌ی عدم نظارت
بررسی قیمت بلیت هواپیما طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که قیمت بلیت هواپیما از ۴۲ تا ۶۸ درصد به غیرقانونی افزایش یافته است.

در حالی که قیمت مصوب بلیت مسیر تهران-اهواز بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری یک میلیون و ۲۰۷ هزار تومان است اما در یکی از ایرلاین‌ها با قیمت ۲ میلیون و ۱۲ هزار تومان به فروش رسیده است که این امر نشان‌دهنده‌ی فروش بلیت ۷۵ درصد گران‌تر از نرخ مصوب است.

به گزارش کاوش اخبار به نقل از خبرگزاری فارس از اهواز، در روزهای گذشته قیمت بلیت هواپیما که از خردادماه امسال با افزایشی ۲۹ درصد‌ی روبه‌رو شده بود، در بسیاری از مسیرهای پرتقاضا باز هم افزایش پیدا کرد و این مسئله به نارضایتی‌های عمومی دامن زد.

گرچه به‌دنبال افزایش نرخ بلیت هواپیما در برخی خطوط و ثبت شکایات مردمی، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که این افزایش قیمت‌ها غیرقانونی است و با ایرلاین‌های متخلف برخورد خواهد شد اما قیمت‌هایی که در سایت‌های فروش بلیت ارائه شده است نشان می‌دهد که نه تنها نظارتی در این خصوص وجود ندارد، بلکه ایرلاین‌ها آزادانه و بی‌هیچ واهمه‌ای اقدام به قیمت‌گذاری بر روی خطوط هواپیمایی می‌کنند.

افزایش ۶۸ درصدی قیمت بلیت هواپیما در سایه‌ی عدم نظارت

بررسی قیمت بلیت هواپیما طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که قیمت بلیت هواپیما از ۴۲ تا ۶۸ درصد به غیرقانونی افزایش یافته است. به عنوان مثال بلیت مسیر پروازی تهران-اهواز بر اساس قیمت‌های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری یک میلیون و ۲۰۷ هزار تومان است،‌ اما در هواپیمایی زاگرس بلیت این مسیر با قیمت یک میلیون و ۸۸۶ هزار تومان و در هواپیمایی وارش با قیمت ۲ میلیون و ۱۲ هزار تومان به فروش رسیده است.

همچنین قیمت بلیت هواپیما در مسیر آبادان- مشهد بر اساس قیمت‌ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری یک میلیون و ۷۳۳ هزار تومان است که ایرلاین سپهران امروز قیمت این مسیر را در سایت فروش بلیت دو میلیون و ۹۲۷ هزار تومان اعلام کرده است. برای مسیر پروازی اهواز- مشهد نیز قیمت مصوب یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده است که ایران‌ایرتور بلیت این مسیر را دو میلیون و ۵۰ هزار تومان به فروش رسانده است.

ماجرای افزایش قیمت بلیت هواپیما چیست؟

ماجرای افزایش بلیت هواپیما به اقدام برخی شرکت‌های هواپیمایی برمی‌گردد. این شرکت‌ها با تنظیم شکایتی به دیوان عدالت اداری مدعی شدند که بر اساس برنامه پنجم توسعه، دولت، وزارت راه و شهرسازی و ستاد تنظیم بازار نمی‌توانند در قیمت‌گذاری بلیت هواپیما دخالت کنند. این شرکت‌ها موفق شدند رای هیات عمومی دیوان را دریافت کنند و از ۲۸ آذر ماه امسال قیمت‌ها را افزایش دادند.

البته پشت‌پرده افزایش قیمت بلیت هواپیما نگاه ایرالاین‌ها به فعالیت‌ اقتصادی و نه ارائه خدمات درست به مردم است. در این راستا برخی از این شرکت‌ها به‌جای افزایش ناوگان به دنبال سرمایه‌گذاری‌های سودده از قبیل هتل‌سازی و غیره بوده و هستند و حتی به‌منظور اعمال فشار برای افزایش قیمت‌ها، از ارائه خدمات پروازی با هواپیماهای خود سر باز زدند که این موضوع سبب کمبود بلیت هواپیما در برخی مسیرهای هوایی شد.

البته حسین مذنب مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی در این خصوص در صفحه اجتماعی خود اعلام کرد که بر خلاف اخبار منتشر شده در چند روز اخیر، هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده و مرجع قیمت گذاری تنها شورای عالی هواپیمایی است.

وی این را هم گفت که شرکت‌های هواپیمایی موظف به اعمال قیمت مصوب خرداد ماه سال جاری هستند که در غیر این صورت با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت اما تا کنون چنین برخوردی از سوی شورای عالی هواپیمایی با ایرالاین‌های متخلف دیده نشده است و مالکان ایرلاین‌ها به صورت تصاعدی در حال افزایش قیمت‌‌های مسیرهای هوایی تحت سیطره‌ی خویش هستند.