معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان؛ خوزستان یکی از ۵ استان بلاخیز ایران است/ استعداد سیل و زلزله در ۹۰ درصد مناطق خوزستان
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان؛ خوزستان یکی از ۵ استان بلاخیز ایران است/ استعداد سیل و زلزله در ۹۰ درصد مناطق خوزستان
۹۰ درصد نقاط خوزستان استعداد سیل و زلزله را دارند و بنا بر این شرایط، تیم‌ها و طرح‌های عملیاتی باید همیشه به‌روزرسانی شوند.

 معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه خوزستان جزو پنج استان بلاخیز کشور است، گفت: ۹۰ درصد نقاط خوزستان استعداد سیل و زلزله را دارند و بنا بر این شرایط، تیم‌ها و طرح‌های عملیاتی باید همیشه به‌روزرسانی شوند و در آمادگی خوب و کامل قرار داشته باشیم تا در مواجهه با حوادث عقب نمانیم.

به گزارش کاوش اخبار، امیرعباس نجفی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ۵ دی‌ماه سالروز زلزله بم و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، اظهار کرد: بر اساس آمار و اطلاعات ارائه‌شده، ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز دنیا است. ۳۱ مورد از مجموع ۴۱ بلایای موجود در دنیا در ایران وجود دارد تقریبا همه این ۳۱ مورد در خوزستان وجود دارند بنابراین خوزستان یکی از پنج استان بلاخیز کشور است.

وی افزود: در بخش شمالی خوزستان که از اندیمشک شروع می‌شود تا دزفول، لالی، اندیکا، دهدز و ایذه و تا انتهای آن که به بهبهان ختم می‌شود ارتفاعات بالای ۳۰۰۰ متر داریم و عمده این ارتفاعات هم‌مرز با خط‌ الراس جغرافیایی لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هستند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در جنوب خوزستان نیز پنج شهرستان در ساحل خلیج فارس قرار دارند و ده‌ها سد بزرگ و کوچک و صنایع مختلف در استان خوزستان مستقر هستند. همه این موارد، خوزستان را مستعد بلاخیزی کرده‌اند و باید همیشه آمادگی لازم را داشته باشیم تا اگر حادثه‌ای رخ داد، پاسخگویی مناسبی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: با توجه به این شرایط، همواره سعی شده است با ارائه آموزش‌های تخصصی، آمادگی تیم‌های عملیاتی و واکنش سریع این جمعیت در سطح استان خوزستان، حفظ شود و توان عملیاتی آن‌ها را ارتقا دهیم تا زمان وقوع حوادث، عکس‌العمل سریع و به موقعی داشته باشیم و با کارآمدی و اثربخشی بتوانیم آثار ناشی از حادثه را کاهش دهیم.

نجفی گفت: آن دسته از اعضای هلال احمر که از توان جسمی بالایی برخوردار هستند، عضو سازمان امداد و نجات می‌شوند و دوره‌های تخصصی مختلفی برای آن‌ها برگزار می‌شود تا برای امداد و نجات هم‌استانی‌ها در زمان وقوع حوادث اقدام کنند. به طور مثال در خصوص حمایت روانی، نجات‌گران باید دوره تخصصی را گذرانده باشند تا در زمان وقوع حوادث بر اساس نوع و شرایط حادثه، حمایت لازم را انجام دهد. این اعضا باید آموزش لازم را ببینند تا هم خود بعد از دیدن صحنه‌های مختلف در حوادث بتواند بازتوانی لازم را داشته باشد و هم خدمات را ارائه دهد.

وی افزود: بر اساس قوانین بالادستی، امداد و نجات و آموزش همگانی بر عهده جمعیت هلال احمر است. یکی از مباحثی که به آن پرداخته می‌شود، بحث مانور زلزله در مدارس است که به مناسبت ۸ آذرماه با شعار “پناه‌گیری و خروج ایمن” انجام می‌شود و آموزش‌ها در تمام مدارس خوزستان در خصوص مقابله با حوادث و بلایا به ویژه زلزله به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. امسال نیز این مانور با نظم و انضباط خاصی در خوزستان اجرا شد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در حال حاضر ۲۷ شعبه و دفتر نمایندگی و ۲۴ پایگاه امداد و نجات هلال احمر در سطح خوزستان فعال هستند. پایگاه‌های امداد و نجات در جاده‌ها، کوهستان و سواحل فعالیت دارند و تیم‌های عملیاتی متخصصی در این پایگاه‌ها حضور دارند و در آمادگی کامل هستند تا در صورت بروز وقوع حادثه، خدمات لازم را ارائه دهند.

وی بیان کرد: ۹۰ درصد نقاط خوزستان استعداد سیل و زلزله را دارند و بنا بر این شرایط، تیم‌ها و طرح‌های عملیاتی باید همیشه به‌روزرسانی شوند و در آمادگی خوب و کامل قرار داشته باشیم تا در مواجهه با حوادث عقب نمانیم.

نجفی گفت: برای حفظ آمادگی برنامه‌های آموزشی، بازآموزی و توان‌افزایی و مانورهایی با محورهای مختلف به صورت موفق و مستمر در حال انجام هستند تا توان عملیاتی نیروها حفظ و ارتقا یابد.

وی عنوان کرد: در آموزش‌هایی که به نجات‌گران ارائه می‌شود در وهله اول گفته می‌شود که باید بتوانند خودشان را در مواجهه با صحنه حادثه کنترل کنند تا مدیریت صحنه را انجام دهند.