آمادگی برای تداوم فعالیت قطار گردشگری نیشکر در طول سال
آمادگی برای تداوم فعالیت قطار گردشگری نیشکر در طول سال
برای نخستین بار در خوزستان و همزمان با دومین روز از جشنواره ملی شکرستان، قطار گردشگری نیشکر، از مسیر اهواز به ایستگاه «نظامیه» حرکت کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان با اشاره به راه اندازی قطار گردشگری نیشکر، از آمادگی سازمان متبوع خود برای تداوم حرکت این قطار در طول سال خبر داد و گفت: این قطار می‌تواند جزو بسته گردشگری ما برای تورهای گردشگری باشد و در این زمینه نیاز به انعقاد تفاهم نامه همکاری فیمابین وجود دارد.

برای نخستین بار در خوزستان و همزمان با دومین روز از جشنواره ملی شکرستان، قطار گردشگری نیشکر، از مسیر اهواز به ایستگاه «نظامیه» حرکت کرد.

محمدحسین ارسطوزاده در گفت‌وگو با روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تأکید کرد، جشنواره ملی شکرستان در سومین دوره آن، به دلیل قرارگرفتن صنعت نیشکر در میان بالغ بر ۱۴۰ روستا و همچنین رویکرد و تفکر مدیران صنعت نیشکر، حوزه‌های گردشگری روستایی و کشاورزی ما را به فعلیت رسانده‌است.

گردشگری روستایی، یکی از شاخه‌های مهم و پرطرفدار در صنعت گردشگری و یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند علاوه بر منافع اقتصادی، زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی را نیز پوشش دهد. این نوع گردشگری را می‌توان مترادف با عبارت تجربه زندگی محلی هم تراز دانست.

وی دربارهٔ تأثیر این رویدادها بر وضعیت صنایع دستی و گردشگری گفت: خوشبختانه در استان خوزستان انواع ظرفیت‌های گردشگری وجود دارد و گردشگری روستایی و به تبع آن گردشگری کشاورزی با رویکرد جدید فرهنگی – اجتماعی مدیران صنعت نیشکر فعال شده‌است و به خودی خود در حال انجام است.

گردشگری کشاورزی یکی از انواع گردشگری مبتنی بر فعالیت‌های کشاورزی است که در جهت رسیدن به‌توسعه روستایی و ایجاد درآمد ثانویه برای جوامع بومی پیشنهاد می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: قطعاً تداوم این اتفاق مبارک در کنار مطالعات جامع گردشگری روستایی و کشاورزی که در سطح استان در حال تکمیل شده‌است، می‌تواند بخش عمده ای از گردشگری استان را تشکیل بدهد.

طی مطالعات صورت گرفته از میان ۴ هزار و ۲۰ روستا در استان خوزستان، بالغ بر ۲۶۰ روستا واجد ارزش‌های گردشگری و صنایع دستی هستند.

شکرستان، تدبیر مناسب مدیریت عامل نیشکر
ارسطوزاده معتقد است: گردشگری کشاورزی و روستایی مکمل کار و فعالیت کشت و صنعت‌های نیشکری در استان است. بخش تولید اقتصادی و کشاورزی که درآمدزاست و البته به نوعی سخت‌افزاری است، بخش گردشگری علاوه بر این که برای ساکنین پیرامون مزارع اقتصادی و سودآور است، بخش نرم‌افزاری این صنعت را تشکیل می‌دهد،

خوشبختانه این امر از سوی آقای دکتر ناصری مدیریت عامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی درک شده و برای آن تدبیر مناسب صورت گرفته‌است.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اظهار کرد: برگزاری رویدادهای فرهنگی از سوی توسعه نیشکر هم باعث شادی و طراوت روح کارکنان این صنعت می‌شود و هم اینکه مردم استان بیشتر با خواص طبیعی و شادی آفرین این صنعت و کشاورزی آشنا می‌شوند.

گردشگری سبز
وی در پایان با اشاره به برگزاری اولین همایش ملی گردشگری سبز، نشست تخصصی راهنمایان طبیعت‌گردی کشور و برپایی کارگاه‌های آموزشی «تالاب و گردشگری» و «گردشگری نجومی» در روزهای اخیر در سطح استان اضافه کرد: ما چیزی در حدود ۸ ماه از سال را به صورت مستقیم از وجود آب و هوای خوب در استان بهره مندیم و این بازه زمانی فرصت خوبی است تا گردشگری رونق یابد و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

گردشگری سبز مفهومی محبوب در میان گردشگران، سرمایه گذاران و سایر ذی‌نفعان در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته و به سرعت در حال افزایش است. گردشگری سبز در واقع خدمات گردشگری پایدار، سازگار با محیط زیست و مسئولیت اجتماعی را ارائه می‌دهد.