شهردار اهواز: قول و قراری که برای انجام طرح فاضلاب اهواز داده می‌شود، متناسب با شهر و ابعاد قضیه نیست/ این طرح بزرگ تبعات، هزینه‌ها و همکاری‌های بزرگ می‌طلبد/ نمی‌توان قول داد که در بارندگی‌های پیش رو هیچ نقطه‌ای دچار آبگرفتگی نمی‌شود
شهردار اهواز: قول و قراری که برای انجام طرح فاضلاب اهواز داده می‌شود، متناسب با شهر و ابعاد قضیه نیست/ این طرح بزرگ تبعات، هزینه‌ها و همکاری‌های بزرگ می‌طلبد/ نمی‌توان قول داد که در بارندگی‌های پیش رو هیچ نقطه‌ای دچار آبگرفتگی نمی‌شود
نمی‌توان قول داد که هیچ نقطه‌ای دچار آبگرفتگی نشود. ممکن است در جایی که خیلی کار شده هم بارندگی سنگینی رخ دهد و چند ساعت ماندآب داشته باشیم.

شهردار اهواز با بیان اینکه نمی‌توان قول داد که در بارندگی‌های پیش رو هیچ نقطه‌ای دچار آبگرفتگی نمی‌شود، گفت: در طول تاریخ، اهواز به دلیل مسطح بودن دچار آبگرفتگی بوده است و نمی‌توانیم از این مساله گریزی داشته باشیم اما باید از حداکثر امکانات برای کاهش آبگرفتگی‌ها و ایجاد حداقل زحمت برای مردم استفاده شود.

به گزارش کاوش اخبار، رضا امینی در یکصد و بیست و هشتمین جلسه شورای شهر اهواز که روز دوشنبه (۲۰ شهریورماه) برگزار شد، در توضیح دستورکار “بررسی نحوه آمادگی شهرداری و آبفا برای بارندگی‌های پیش رو” اظهار کرد: طرح فاضلاب اهواز جراحی عمیق و بزرگی است که تبعات و عوارضی دارد. همان طور که کار شرکت آب و فاضلاب زنجیره‌ای و مداوم است، شهرداری هم بیش از ۳۰۰ وظیفه بر عهده دارد و روزانه با موضوعات مرتبط با مردم درگیر است بنابراین باید مراقبت شود تا به همه وظایف رسیدگی شود.

وی افزود: در حال حاضر بخش مهمی از توان سازمان عمران شهرداری اهواز برای ترمیم و آسفالت حفاری‌های شرکت آبفا صرف می‌شود این در حالی است که هیچ پیمانکاری حاضر نیست بدون دریافت طلب، کار کند اما سازمان عمران در حال کار است.

شهردار اهواز گفت: نقطه کور این مساله این است که قول و قراری که برای انجام طرح فاضلاب اهواز داده می‌شود، متناسب با شهر و ابعاد قضیه نیست. این طرح بزرگ تبعات، هزینه‌ها و همکاری‌های بزرگ می‌طلبد. چنین طرحی نمی‌تواند بدون همکاری یا بدون سکته‌هایی در پرداخت اعتبارات مواجه شود.

امینی تصریح کرد: زندگی مردم اهواز از نظر اقلیمی سخت است زیرا در تابستان با هوای گرم و زمستان با آب‌های سطحی مواجه هستند. در دیگر روزها هم شهر از نظر خدمات ضعیف است و مردم دچار محنت می‌شوند.

وی عنوان کرد: بنابراین باید صفر تا صد پروژه فاضلاب اهواز دیده شود یعنی از زمان صدور مجوز تا برگشت شرایط به حالت قبل با هم مورد توجه قرار بگیرد.

شهردار اهواز در خصوص وضعیت آمادگی شهرداری برای مدیریت بارندگی‌های پیش رو گفت: در سال ۹۷، ۳۴۶.۲ میلیمتر بارندگی با ۳۰۰ نقطه آبگیر در اهواز وجود داشت و در سال ۹۸ میزان بارندگی ۳۴۱ میلیمتر با ۲۹۰ نقطه آبگیر بوده است. در سال ۹۹ که طرح ضربتی اول دفع آب‌های سطحی انجام شد، با ۱۹۰ میلیمتر بارندگی ۱۴۸ نقطه آبگیر داشتیم و مدت زمان ماندآب ۷۲ ساعت بوده است.

امینی افزود: در سال ۱۴۰۰ طرح ضربتی دوم جمع‌آوری آب‌های سطحی اجرا شد که با ۹۳ میلیمتر بارندگی، ۶۸ نقطه آبگیر در سطح شهر وجود داشت و در سال گذشته با ۲۴۸ میلیمتر بارندگی ۲۰ نقطه آبگیر با مدت زمان ۱۶ ساعت ماندآب داشتیم.

شهردار اهواز گفت: در طرح ضربتی یک و دو، ۴۳ پروژه توسط شهرداری، ۴۴ مورد توسط آبفا و ۱۰ پروژه به صورت مشترک اجرا شده‌اند.

وی با اشاره به برخی پروژه‌های اجرایی شده، عنوان کرد: در طرح علاج‌بخشی آب‌های سطحی، ۲۱ میلیارد تومان لوله خریداری شده و کار مشترک با آبفا در حال انجام است و بخش مهمی از کار انجام شده است.

شهردار اهواز گفت: پروژه اجرای خط انتقال از کوی علوی به سمت رودخانه کارون، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. برای اینکه امسال امکان استفاده از این پروژه وجود داشته باشد، در اختیار آبفا قرار می‌گیرد تا با لوله‌گذاری برای تخلیه آب‌های سطحی مناطق چهار و شش راهگشا باشد.

امینی با اشاره به خرید تجهیزات به ارزش ۳۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در یک سال و نیم اخیر برای حوزه دفع آب‌های سطحی، بیان کرد: تعدادی پمپ نیز خریداری شده که بخشی از آن‌ها در مناطق مورد نیاز نصب و برخی به عنوان پشتیبان در سه نقطه شهر پیش‌بینی شده‌اند. ۱۰ میلیارد تومان نیز در زمینه خرید ماشین‌آلات جمع‌آوری و انتقال آب هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در زمان وقوع بارش‌های حجیم با یک لحظه غفلت در یک منطقه آبگرفتگی رخ می‌دهد و مردم دچار زحمت می‌شوند، عنوان کرد: یکی از مشکلات سال‌های گذشته نگرانی در مورد ترمیم و تعمیر برخی از تجهیزات و استفاده نکردن بهنگام از آن‌ها بود اما امسال این تمهیدات لازم برای رفع این مشکلات اندیشیده شده است.

شهردار اهواز گفت: باید توجه شود لایروبی شبکه تقریبا به اندازه احداث شبکه دفع آب‌های سطحی اهمیت دارد زیرا در بسیاری از نقاط آبگیر به دلیل انجام نشدن لایروبی مناسب و بعضا ریختن زباله در کانال‌ها و محل عبور آب‌های سطحی رخ می‌دهد. برای انجام لایروبی، بین شهرداری و آبفا تقسیم کار انجام شده است؛ سال گذشته لایروبی مقداری دیر انجام شد اما امسال زودتر آغاز شده است.

امینی بیان کرد: در طول تاریخ، اهواز به دلیل مسطح بودن دچار آبگرفتگی بوده است و نمی‌توانیم از این مساله گریزی داشته باشیم اما باید از حداکثر امکانات برای کاهش آبگرفتگی‌ها و ایجاد حداقل زحمت برای مردم استفاده شود.

شهردار اهواز گفت: به نظر می‌رسد این که به مردم قول بدهیم جایی از اهواز دچار آبگرفتگی نمی‌شود، یک رویا است. زیرا اگر حجم بارندگی بالا باشد ممکن است آبگرفتگی برای مدت کوتاهی رخ دهد. سال گذشته در یک بارندگی در فاصله بین ایستگاه فرودگاه تا دانشکده نفت کارون و فرهنگ شهر، ۴۱ میلیمتر تفاوت میزان بارندگی داشتیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه برخی مواقع پراکندگی بارندگی در شهر تغییر می‌کند، نمی‌توان قول داد که هیچ نقطه‌ای دچار آبگرفتگی نشود. ممکن است در جایی که خیلی کار شده هم بارندگی سنگینی رخ دهد و چند ساعت ماندآب داشته باشیم.

امینی با تاکید بر انجام کارها بر اساس نقاط اولویت‌دار، گفت: آنچه مهم است و مردم از ما انتظار دارند این است که از همه امکانات و توان استفاده شود تا کمترین زحمت برای مردم ایجاد شود.

  • منبع خبر : ایسنا