افزایش درجه حرارت عامل مرگ ماهی‌ها در ماهشهر/ مجوز محیط زیستی پتروپالایش ملل صادر نشده است/ طرح نهال کاری در کانون‌های ریزگرد موفق نبود/ پایان شهریور ماه جاری؛ آخرین مهلت انتقال کارخانه کربن اهواز به خارج شهر/ عملکرد تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری رضایت بخش نیست
افزایش درجه حرارت عامل مرگ ماهی‌ها در ماهشهر/ مجوز محیط زیستی پتروپالایش ملل صادر نشده است/ طرح نهال کاری در کانون‌های ریزگرد موفق نبود/ پایان شهریور ماه جاری؛ آخرین مهلت انتقال کارخانه کربن اهواز به خارج شهر/ عملکرد تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری رضایت بخش نیست
در طرح‌هایی که برای مقابله با گرد و غبار در کانون‌ها اجرایی می‌شوند باید متناسب با اقلیم استان و شرایط بازنگری صورت گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اشاره به مراحل بررسی گزارش ارزیابی زیست محیطی طرح توسعه میدان نفتی سهراب در اداره کل محیط زیست خوزستان گفت: پس از انجام بررسی های مربوطه، گزارش زیست محیطی این میدان نفتی برای تصمیم گیری به سازمان محیط زیست کشور ارسال می شود.

به گزارش کاوش اخبار داود میرشکارروز دوشنبه در نشست خبری در اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اشاره به طرح توسعه میدان نفتی سهراب بیان کرد: همه پروژه‌های بزرگ صنعتی از جمله توسعه میادین نفتی مشمول ارزیابی زیست محیطی هستند در این پروژه‌ها امکان سنجی اجرای پروژه‌ها و ارایه راهکارها بررسی می‌شود.

وی افزود: میدان نفتی سهراب براساس استعلام صورت گرفته در محدوده تالاب هورالعظیم است که به دلیل حساسیت‌ این موضوع و ضرورت حفظ تالاب، تاکنون با انجام عملیات های نفتی در این میدان مخالفت‌هایی صورت گرفته است.

میرشکار در بخش دیگری از این نشست به مشترک بودن این میدان نفتی بین ایران و عراق اشاره کرد و گفت: فعالیت میدان سهراب برای کشور با هدف حفظ سرمایه های ملی از اهمیت بالایی در حوزه اقتصادی برخوردار است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه ما اعتقاد داریم گزارش ارزیابی این میدان نفتی، به سمت گزارش ارزیابی استراتژیک برود ادامه داد: دیده شدن اثرات تجمیعی فعالیت همه پروژه ها و میادین نفتی بر تالاب و پیش بینی خسارت‌های وارده به آن در گزارش‌ ارزیابی ها ضروری است که در حال حاضر رویکرد ارزیابی میدان نفتی سهراب بر این اساس است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که اداره کل حفاظ محیط زیست استان نسبت به جلوگیری از آسیب‌ها اطمینان حاصل نکند مجوزی صادر نخواهد شد.

افزایش درجه حرارت عامل مرگ ماهی‌ها در ماهشهر

میرشکار با اشاره به مرگ و میر ماهیان در دریاچه نمک ماهشهر گفت: در این زمینه بررسی کامل در زمینه آلاینده‌های آب، درجه حرارت آب و میزان شوری آب انجام شد که افزایش درجه حرارت آب عامل این اتفاق اعلام شد.

وی افزود: اکسیژن آب مناسب بوده و مساله آمونیاک نیز رد شد. با توجه به اینکه پهنه از نوع جذر و مدی است در زمان جذر با توجه به مدت زمان ماندآب درجه حرات به شدت بالا رفته و یک گونه ماهی حساس به افزایش درجه حرارت با نام “گامبوزیا” از بین رفته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان به وقوع مرگ و میر ماهیان دریاچه نمک در سال گذشته اشاره کرد و گفت: همان موقع نشست‌هایی پیرامون این موضوع با پتروشیمی مربوطه، موسسه تحقیقاتی شیلات و اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد، پروپزالی نیز از سوی این سه ارگان تهیه شد اما مرکز تحقیقات می‌بایست راهکارهای متناسب را ارایه می‌داد که این موضوع با تاخیر انجام شد.

مجوز محیط زیستی پتروپالایش ملل صادر نشده است

وی در خصوص احداث پتروپالایش ملل در تالاب شادگان توضیح داد: برای احداث پتروپالایش هنوز هیچ مجوزی از سوی محیط زیست صادر نشده است زیرا در حریم و بستر تالاب قرار دارد. از آنجایی که وزارت نیرو متولی حریم و بستر تالاب‌ها است از طرف وزارت نیرو نیز مجوزی به این پتروشیمی داده نشده است.

میرشکار ادامه داد: همچنین بنا بود وزارت نیرو در زمینه حریم و بستر اصلاح و بازنگری انجام دهد که تا این لحظه چیزی اعلام نشده است.

وی با اشاره به حقابه تالاب هورالعظیم بیان کرد: براساس مطالعاتی که دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز انجام داده است میزان حقابه تالاب‌ها در سه سناریو ترسالی، خشسالی و نرمال مشخص و به تصویب سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو رسیده است. بر این اساس وزارت نیرو ملزم است حقابه را متناسب با وضعیت آبی به تالاب‌ها بدهد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان دادن حقابه را منوط به شرایط آبی و حوضه‌های بالادست تالاب‌ها دانست و گفت: متاسفانه امسال در حوضه کرخه آورد ضعیف و نگران کننده است. میزان آبی که باید به تالاب می‌رسید حداقل بوده و میزان آب لازم وارد تالاب نشده است.

وی با اشاره به رهاسازی موجی آب به تالاب هورالعظیم گفت: از ابتدای سال آبی جاری وزارت نیرو حدود چهار مرحله، یک میلیون تا یک میلیون و ۸۰۰ متر مکعب آب از سد کرخه رهاسازی شده است که این آب برای مصارف شرب، دام و تالاب بوده است. اما با توجه به برداشت‌های غیرمجاز در بالادست و به ویژه شلتوک کاری آب آنطور که باید به تالاب نرسیده است.

آتشسوزی هورالعظیم در بخش عراقی

میرشکار با بیان اینکه امسال آتشسوزی در تالاب هورالعظیم نبوده بیان کرد: الان یک آتشسوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم به وقوع پیوسته که موجب ایجاد آلودگی هوا شده و دود غلیظی نیز در مناطق جنوبی استان را فراگرفته است که پیگیر هستیم بتوانیم وسعت و نقاط دقیق آن را بررسی کنیم. البته کشور عراق نیز در حال مهار حریق هستند ولی آتشسوزی گسترده است و هنوز اطفا نشده است.

ضرورت بررسی نتیجه بخش بودن پروژه های مقابله با گرد و غبار در خوزستان

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در بخش دیگری از این نشست با اشاره به آخرین وضعیت کانون‌های گرد و غبار توضیح داد: در ستاد ملی مقابله با گرد و غبار تمامی کانون‌های داخل و خارج از کشور شناسایی شده‌اند. در استان خوزستان پروژه‌های مختلفی برای مقابله با ریزگرد اجرایی شد که میزان موفقیت یا عدم موفقیت آن‌ها قابل بررسی است.

به گفته وی با توجه به تجربیات قبلی در اجرای پروژه‌های مقابله با گرد و غبار طرح ملی آن نیز مورد بازنگری قرار گرفت و برای هر استان پروژه‌ای متناسب با آن ارایه شده است که پروژه‌های تعریف شده برای خوزستان به دستگاه‌ اجرایی مربوطه ارسال شده و تا پایان شهریور ماه باید همه اشکالات طرح رفع شود.

میرشکار بیان کرد: خوشبختانه بیشتر پروژه‌های تعریف شده مذکور از پروژه‌هایی همچون درختکاری که نتیجه خوبی از آن در استان به دست نیامد به سمت حقابه و تامین رطوبت خاک و اقدامات سازگار با اقلیم خوزستان حرکت کرده است.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست در حوزه دیپلماسی نیز توانسته ارتباط خوبی با کشور عراق در بحث طرح‌های مشترک و تبادل تجربیات داشته باشد. استان خوزستان در این زمینه نیز برنامه‌های خوبی دارد اما به طور کلی با توجه به تغییرات اقلیمی در کل دنیا، باید پروژه‌ها به سمت سازگاری با پدیده‌ها و ارتقای سطح آگاهی مردم بروند.

طرح نهال کاری در کانون‌های ریزگرد موفق نبود

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اشاره به میزان تاثیرگذاری طرح نهال‌کاری در کانون‌های ریزگرد گفت: نهال‌کاری طرح کاملا موفقی نبود و بازخوردی مورد انتظار از این طرح به دست نیامد. در طرح‌هایی که برای مقابله با گرد و غبار در کانون‌ها اجرایی می‌شوند باید متناسب با اقلیم استان و شرایط بازنگری صورت گیرد.

 وی تصریح کرد: در سال آبی جاری با توجه به بارندگی‌ها، تعداد روزهای گرد و غباری کمتر بود با توجه به پیش‌بینی‌ها در خصوص بهتر شدن میزان بارندگی‌ها در پاییز پیش‌رو انتظار می‌رود شاهد کاهش روزهای گرد و غباری در استان باشیم البته میزان بارش در خاورمیانه برای کشور ما مهم و تاثیرگذار است.

میرشکار در خصوص  انتقال صنایع واقع در شهرها توضیح داد: در حال حاضر مهمترین اولویت برای جابجایی صنایع  به خارج از محدوده شهر اهواز ابتدا کارخانه کربن بلک اهواز و سپس کارخانه نورد لوله اهواز است.

پایان شهریور ماه جاری؛ آخرین مهلت انتقال کارخانه کربن اهواز به خارج شهر

وی با بیان اینکه جابجایی کارخانه کربن اهواز به خارج از محدود شهر مصوب شده است افزود: برای جابجایی به این کارخانه تا پایان ماه جاری مهلت داده شده است که مهلت آن نیز رو به اتمام است و اگر در این زمینه اقدام نشود با توجه به تاکید شورای حفظ حقوق عامه، قطعا نسبت به پیگیری قضایی و حقوقی برای اعمال الزامات حقوقی و قانونی که پیش‌بینی شده اقدام خواهیم کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان ادامه داد: مکان‌هایی برای جابجایی شرکت کربن مطرح شده است که هنوز هیچکدام از این نقاط قطعی نشده است.

وی ادامه داد: کارخانه کربن قبلا در خارج از محدوده شهر بود اما با توجه به توسعه شهری و افزایش ناآگاهانه محدوده شهر، در مناطق مسکونی قرار گرفته و مشکلاتی برای مردم شهر اهواز پدید آورده است.

میرشکار ادامه داد: موضوع دیگر مربوط به صنایع کوچکی است که در شهرها با ایجاد آلودگی صوتی یا دیگر مخاطرات، آرامش مردم را به خطر می‌اندازند. در این زمینه با توجه به مصوبه هیات وزیران در حال پیگیری هستیم و به شهرداری‌های  استان برای تشکیل شهرک صنوف مکاتبه شده است تا با شکل‌گیری این شهرک‌ها از استقرار صنایع آلاینده در شهرها جلوگیری شود.

وی وضعیت تالاب بامدژ را با توجه به آوردی که از رودخانه شاوور دریافت می‌کند خوب عنوان کرد و گفت: این تالاب در زمره تالاب‌هایی است که برای مدیریت ورودی آب به آن برنامه‌ریزی شده و بنا است با ایجاد سازه در تالاب از خروج زیاد آب جلوگیری شود تا ماندگاری آب افزایش یابد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در خصوص ثبت تالاب هورالعظیم در کنوانسیون رامسر گفت: در این زمینه گزارش‌های لازم  ارسال شده و مراحل اولیه انجام شده است اما تا ثبت نهایی آن با توجه به روند مطالعات و بررسی‌ها زمان‌بر است.

عدم ورود به موقع خوزستان نسبت به اقدامات بالادست

وی با اشاره به احداث برخی سدها در خارج استان که بر میزان آورد آب به استان تاثیر دارند گفت: براساس  صدهایی هفته اخیر، اداره کل محیط زیست استان نتوانسته نسبت به احداث بسیاری از سدهای خارج از استان که بر استان تاثیرگذار هستند به موقع  ورود کند هر چند دفاعیاتی صورت گرفته اما کامل نبوده است.

میرشکار ادامه داد: با پیگیری‌های جدید صورت گرفته به سازمان اعلام شده در همه سدهای در حال ساخت در خارج از استان به ویژه حوزه زاگرس، استان خوزستان در فرآیندهای بررسی و گزارش‌های ارزیابی زیست محیطی به عنوان استان آسیب‌پذیر حضور داشته باشد.

وی بیان کرد: جلسه سد خرسان فردا برگزار می‌شود که از استان خوزستان نیز دعوت به عمل آمده است، در  مطالعات این سد، استان خوزستان به عنوان استان تاثیرپذیر مد نظر قرار گرفته است اما نیاز به توجه بیشتر دارد چراکه با توجه به تغییرات اقلیمی شرایط آبی استان تغییراتی داشته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان تاکید کرد: تلاش می‌کنیم حضور فعالی در زمینه اتفاقات بالادست منابع آبی در استان خوزستان داشته باشیم و همه مواردی که استان خوزستان را تحت تاثیر قرار می‎دهد را پیگیری کنیم. قطعا حقابه استان خوزستان در زمینه‌های مختلف کشاورزی و زیست محیطی مد نظر است و معتقدیم باید در مطالعه حقابه هم مجددا بازنگری شود.

وی با بیان اینکه آوردها و برداشت‌ها از رودخانه‌ها با توجه به وضعیت اقلیمی و خشکسالی‌ها نیز تغییرات زیادی داشته است توضیح داد: رویکرد استان نسبت به مدیریت منابع آبی خوب است و روند خوبی در این زمینه شروع شده است.همچنین تاکید شده صنایع به جای استفاده از آب رودخانه‌، از سیستم‌های بازچرخانی آب یا آب شیرین‌کن‌ها استفاده کنند تا فشار کمتری به رودخانه‌ها و تالاب‌های استان وارد شود.

میرشکار افزود: به عنوان مثال بخش قابل توجهی از آب مصرفی صنعت در ماهشهر از رودخانه کارون تامین می‌شود که قطعا باید این فشار را با توجه به کم آبی‌ها و حفاظت از تالاب‌ها کمتر کنیم و به سمت استفاده از پساب شهرها برویم.

وی یادآور شد: در شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون طرح علاج بخشی رودخانه کارون که به خوبی تدوین و نیازسنجی شده را در دست اجرا داریم. البته  اجرای این طرح طی چند سال گذشته متوقف شده بود که موجب  بی‌توجهی به بخشی از مسایل رودخانه دز و کارون شد.

عملکرد تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری رضایت بخش نیست

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان این که در حال به روز رسانی طرح علاج‌بخشی رودخانه کارون هستند گفت: در این طرح وظایف دستگاه‌ها دیده شده و مهم‌ترین پروژه در این طرح، تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری استان هستند. در حال حاضر بنا بر ارزیابی‌های صورت گرفته، روند احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری کند است و عملکرد آن‌هارضایت بخش نیست که این مساله باید در شورای حفاظت کیفی کارون جدی گرفته شود.

وی در خصوص تصویب طرح های جامع شهری و احداث منازلی در مجاورت شرکت فولاد خوزستان افزود: قبلا که مجوز بنکداران صادر شد گفتیم باید محدوده ۵۰۰ مترمربعی را به عنوان حریم صنعت فولاد خوزستان حفظ کند تا از آلودگی های احتمالی تاثیر نپذیرد اما اکنون خارج از این حریم ساخت و سازهای غیرقانونی در حال انجام است که تاکنون اداره کل راه و شهرسازی خوزستان نیز این ساخت و سازها را برعهده نگرفته است. ما تنها هشدار دادیم که ساخت و ساز در این حریم ۵۰۰ متر مربع، تبعاتی از نظر آلودگی برای این افراد خواهد داشت اما ما نمی توانیم از این کار ممانعت کنیم.

میرشکار افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تنها در مورد جانمایی و کاربری های شهری مانند استقرار واحدهای تجاری و صنعتی مورد نیاز شهر یا واحدهای خدماتی نظر می دهد. از طرفی باید توجه شود اداره کل حفاظت محیط زیست، حق رای در تصویب طرح های جامع شهری ندارد.

به گفته وی در ۲ سال اخیر پنج هزار و ۳۵ مورد پایش از ۸۷۶ صنعت آلاینده در استان خوزستان انجام و یک هزار و ۴۳۹ نمونه‌برداری نیز انجام شده است. ۱۴ هزار و ۶۴۵ آنالیز نیز روی نمونه‌ها انجام شده که منجر به صدور یک هزار و هفت مورد اخطاریه شده است.

وی با اشاره به انجام هشت هزار و ۳۸۴ مورد پایش وضعیت پسماند در خوزستان افزود: یک هزار و ۴۱۴ مورد استعلام وارده در بحث ضوابط استقرار واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی نیز بررسی و با احداث و بهره‌برداری یک هزار و ۱۲۷ مورد از این تعداد موافقت شده است.

میرشکار با اشاره به وضعیت اجرای قانون حفاظت از خاک گفت: در ۲ سال اخیر ۳۱۵ مورد پایش خاک‌های آلوده، شناسایی مواد آلاینده خاک و اشخاص آلوده‌کننده، ۷۶۵ مورد اخطاریه و اقدامات قضایی در زمینه آلودگی خاک، شناسایی ۳۱ حادثه منجر به آلودگی خاک، ۱۶۵ مورد محاسبه و ابلاغ جریمه ناشی از آلودگی خاک، ۱۳۵ گزارش نظارتی و مدیریتی در زمینه خاک و ۲ مورد دریافت جرایم مرتبط با آلودگی خاک به میزان بیش از پنج میلیارد ریال انجام شده است.

وی افزود: بررسی ۲۸ طرح و پروژه مشمول مطالعات ارزیابی آثار زیست محیطی و تصمیم‌گیری در استان خوزستان، صدور مجوز مشروط محیط زیست برای ۳۱ طرح و پروژه مشمول مطالعات ارزیابی آثار زیست محیطی، بررسی ۳۳ طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ماده ۲۳ و موافقت با ۲۶ عنوان از آن‌ها، نظارت و بازرسی پروژه‌های دارای مجوز ارزیابی آثار محیط زیستی برخی دیگر از اقدامات در این راستا هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت محیط زیست طبیعی استان بیان کرد: خوزستان دغدغه‌های بیشمار زیست محیطی دارد و فعالیت یک ارگان با تعداد محدود همکار و تعداد بسیار زیاد عرصه‌های غنی، منافات دارد.

وی گفت: ۱۳.۸ درصد از سطح استان خوزستان با مساحتی بالغ بر ۸۸۸ هزار و ۴۶۶ هکتار جزو مناطق تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان است که شامل منطقه حفاظت شده، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، اثر طبیعی ملی و شکار ممنوع است.

میرشکار با اشاره به تاکید رئیس جمهور در خصوص تدوین سند گردشگری تالاب شادگان گفت: تدوین سند “طرح اجرایی گردشگری پایدار تالاب شادگان” به دستور رئیس جمهور در سفر به استان خوزستان انجام شد و به دست رئیس جمهور رسید که باید پس از تامین اعتبار کار اجرایی آن آغاز شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: عملیات احیاء، آبگیری و ساماندهی ۳۱۵ هکتار از مناطق خشک شرق مخزن شماره چهار تالاب هورالعظیم از طریق شیب‌بندی و حفر کانال، احداث سازه کنترل آب جهت احیای تالاب‌های شادگان و شیمبار، زنده‌گیری و انتقال  ۲۲راس گوزن زرد از سایت ایلام به سایت‌های تکثیر دز و کرخه برای احیای گونه در زیستگاه طبیعی، نصب و ساخت ۵۰ عدد تابلوهای بتنی با شعار زیست محیطی و اطلاعات مناطق در مناطق تحت مدیریت، کنترل آتش‌سوزی‌ها در مناطق تحت مدیریت به مساحت ۲ هزار و ۹۸۸ هکتار، نصب دروازه فولادی و تابلوهای بتنی و اعمال مدیریت در حفاظت فیزیکی از غار سرجوشر تشان بهبهان با سه گونه جانوری در خطر انقراض جهانی و اندمیک ایران، جمع‌آوری و ساماندهی نمونه‌های بیولوژیک و اخذ ۷۶ نمونه بافت از بافت پوست و ماهیچه، سرگین، خون و پلاسما از حیات وحش مناطق استان خوزستان در حوزه محیط زیست طبیعی انجام شده است.

وی افزود: همچنین پایش مشارکتی کیفیت آب تالاب شادگان و بارگذاری اطلاعات در سامانه آنلاین پایش تالاب‌های کشور، پایش و واکسیناسیون دام‌های اطراف مناطق تحت مدیریت و کنترل بیماری‌ها مانند PPR و همچنین تیمار و درمان حیات وحش مصدوم و رهاسازی پس از درمان در بیش از ۵۰ مورد، پیگیری و اجرای برنامه عمل حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض استان خوزستان شامل گوزن زرد ایرانی، پلنگ، خرس، غاز پیشانی سفید کوچک، سمندر و لاک پشت فراتی، جلوگیری از  ۳۲ مورد تخریب و تصرف اراضی در مناطق حفاظت شده استان و گشت و کنترل مستمر در مناطق و جلوگیری از هر گونه خاک‌برداری و تهیه و توزیع علوفه برای حیات وحش به میزان حدود ۸۰ تن برای مناطق در معرض تنش خشکسالی از دیگر فعالیت‌ها در این راستا بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: اجرای برنامه سرشماری وحوش استان خوزستان و پرندگان آبزی و کنار آبزی در بهمن‌ماه و سرشماری و تعیین روش‌های برآورد جمعیت سمندر کوهستانی لرستان و هوبره در استان، مطالعه و بررسی محل‌های تخمگذاری لاک پشت فراتی در تالاب هورالعظیم، اجرای پروژه فنس‌کشی سایت گوزن زرد در پارک ملی کرخه و پیمایش ۱۰ غار و تدوین شناسنامه و رده‌بندی حفاظتی آن‌هانیز انجام شده است.

میرشکار در خصوص عملکرد یگان حفاظت محیط زیست استان در ۲ سال گذشته بیان کرد: در این مدت ۳۰۳ سلاح مجاز، ۷۴ سلاح غیر مجاز و همچنین ۲ هزار و ۳۸ قطعه ادوات غیر مجاز شکار در استان خوزستان کشف و برای یک هزار و ۶۶۴ متخلف، یک هزار و ۵۶۶ پرونده قضایی تشکیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به عملکرد حوزه دریایی و تالاب‌ها در سال گذشته گفت: وصول جریمه بیش از ۵۰ میلیارد ریالی ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست توسط دستگاه‌ها و افراد حقیقی و حقوقی در حوزه فعالیت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها در این خصوص انجام شده است.

وی افزود: همچنین پایش‌ها و پیمایش‌های سواحل و جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر دریا و تالاب در ۵۷۶ کیلومتر، ایجاد، بازسازی و احیای زیستگاه‌های دریایی در مساحتی بالغ بر ۱۲۰۰ هکتار، پایش ۱۲ مورد تاسیسات، بنادر تجاری و بنادر شیلاتی و ۳۱۴ مورد پایش منابع آلاینده و صنایع شامل پساب و پسماند مستقر در نوار ساحلی استان خوزستان انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به عملکرد اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی گفت: راه‌اندازی دیپلم محیط‌بانی برای اولین بار به صورت پایلوت در سطح کشور در هنرستان کشاورزی شهید باهنر شوشتر برای ۱۸ نفر، ایجاد ۸۰ خانه محیط زیستی آماده افتتاح در سطح استان، همکاری در اجرای ۲۵ طرح آموزشی و اجرای طرح ظرفیت‌سازی و آموزش جوامع محلی حاشیه بیشه‌زارهای دز در استان خوزستان برای احیاء و حفاظت مشارکتی گوزن زرد برخی از کارها در این حوزه هستند.

میرشکار در خصوص عملکرد روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در یک سال گذشته نیز بیان کرد: انتشار و اطلاع‌رسانی بیش از یک هزار و ۲۰۰ گزارش خبری محیط زیستی در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی اداره‌کل، ساخت مستندهای محیط زیستی و برنامه‌های آموزشی با بیش از ۹۰۰ دقیقه برنامه تلویزیونی، تهیه برنامه‌های محیط زیستی و برنامه‌های آموزشی در بیش از ۵۴۰ دقیقه برنامه رادیویی و همکاری در تهیه بیش۶ مستند تلویزیونی با شبکه‌های مختلف صدا و سیمای ملی برخی از اقدامات در این حوزه هستند.

  • منبع خبر : ایرنا