اطلس جغرافیایی تصادفات در خوزستان تهیه شود/ بخش قابل توجهی از تصادفات در جاده‌ها و مسیرهای فرعی است
اطلس جغرافیایی تصادفات در خوزستان تهیه شود/ بخش قابل توجهی از تصادفات در جاده‌ها و مسیرهای فرعی است
طبق آمار اعلام شده در استان، خستگی و خواب آلودگی، عدم توجه به جلو و سرعت غیرمجاز از عمده‌ترین علل تصادفات جاده‌ای است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان گفت: تهیه اطلس جغرافیایی تصادفات و ایجاد بانک اطلاعاتی منسجم از علل و عوامل حوادث جاده‌ای نقش چشم‌گیری در تدوین و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه دارد.

به گزارش کاوش اخبار به نقل از دادگستری خوزستان، صادق جعفری چگنی دوشنبه در جلسه شورای پیشگیری از جرائم استان با موضوع تصادفات جاده‌ای بیان کرد: در کنار توجه به امنیت و ایمن سازی آزادراه‌ها و اتوبان‌های اصلی باید به جاده‌ها و مسیرهای فرعی نیز توجه کرد چرا که بخش قابل توجهی از تصادفات جاده‌ای در این مسیرها اتفاق می‌افتد.

وی گفت: باتوجه به اینکه استان خوزستان در آستانه میزبانی از زائران اربعین حسینی است، احتمال افزایش حجم ترافیک دور از انتظار نیست و باید همه دستگاه‌های مربوطه در این خصوص به تکالیف خود عمل کنند .

دادستان مرکز خوزستان اظهار کرد: دستگاه‌های مربوطه نسبت به رفع نقاط حادثه‌خیز و موانع منجر به حادثه در جاده‌های استان و امکان پایش‌های تصویری، رفع اشکالات هندسی جاده‌ها، نصب علائم راهنمایی و رانندگی و برخورد به موقع با تخلفات به منظور کاهش تصادفات اقدام‌کنند.

وی گفت: طبق آمار اعلام شده در استان، خستگی و خواب آلودگی، عدم توجه به جلو و سرعت غیرمجاز از عمده‌ترین علل تصادفات جاده‌ای است که آگاهی بخشی در این زمینه ضروری است.

در ادامه این نشست رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته در استان، غیرقضایی کردن پرونده‌ها در راستای تسریع در پرداخت خسارات و دیه ناشی از تصادفات است.

علی دهقانی اظهار کرد: پرونده‌هایی که پیچیدگی چندانی نداشته و نیاز به طی کردن فرآیند قضایی ندارند، با اقدامات کارشناسی جهت تشخیص علت حادثه و میزان تقصیر، حل و فصل شده و وارد چرخه رسیدگی قضایی و صدور و اجرای حکم نمی‌شوند.

رئیس شورای قضایی خوزستان گفت: یکی از مواردی که باید به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، پیشگیری از صحنه‌سازی تصادفات است و کارشناسان راهنمایی و رانندگی باید به محض تشخیص این موضوع آن را از فرآیند قضایی قبلی خارج کرده تا به عنوان تحصیل مال از طریق نامشروع و کلاهبرداری با مرتکبان آن برخورد و جلوی خسارت به بیت‌المال گرفته شود.

جرائم ناشی از تصادفات قابل پیشگیری است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان گفت: جرم تصادفات تنها جرم غیرعمدی است که از فراوانی بالایی برخوردار است و از سوی دیگر به راحتی قابل پیشگیری است.

علیرضا باوی افزود: اقدامات پیشگیرانه در سه حوزه ایمنی راه‌ها، وسایل نقیله و کنترل رفتار رانندگان به ویژه رانندگان پرخطر با مدیریت ویژه قابل کنترل است.

وی از بیمه‌ها و صندوق تامین خسارت‌های بدنی خواست تا در راستای اقدامات پیشگیرانه در این خصوص همکاری کنند.