تنش آبی گریبان گیر برخی مناطق غرب و جنوب اهواز/ آبرسانی سیار در حال انجام است
تنش آبی گریبان گیر برخی مناطق غرب و جنوب اهواز/ آبرسانی سیار در حال انجام است
 چهار منطقه سکونتی در غرب و جنوب اهواز حدود یک ماه است دچار تنش و قطعی آب آشامیدنی جدی شده‌اند که آبرسانی سیار در این مناطق در حال انجام است.

 چهار منطقه سکونتی در غرب و جنوب اهواز حدود یک ماه است دچار تنش و قطعی آب آشامیدنی جدی شده‌اند که آبرسانی سیار در این مناطق در حال انجام است.

به گزارش کاوش اخبار، در قالب پروژه آبرسانی غدیر قرار بود که مشکل افت ، قطعی و کیفیت آب در شهرستان اهواز برطرف شود که به گفته شرکت آب و فاضلاب خوزستان در حال حاضر بخشی از پروژه غدیر در اهواز عملیاتی شده اما هنوز به طور کامل زیر پوشش این طرح قرار نگرفته است.

آب آشامیدنی این شهرستان از حوضه‌های آبریز کارون، کرخه و دز ( طرح غدیر) تامین می‌شود و فرسودگی خطوط و تصفیه‌ خانه‌های آب اهواز بر قطعی و یا افت فشار آب برخی مناطق این شهرستان به ویژه غرب و جنوب اهواز دامن زده است.

مشکلات و عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا مناطق غرب و جنوب اهواز که از مکان‌های پر جمعیت این شهرستان هستند بیش از یک ماه است که با مشکل تامین آب شرب مواجه شده‌اند.

به نوشته ایرنا، مشکل کم آبی سال‌ها است گریبان گیر برخی مناطق اهواز ،به ویژه مناطق حاشیه‌ای است که در تابستان امسال این مشکل به اوج خود رسیده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پروژه آبرسانی غرب اهواز ادامه داد: پروژه حل مشکل تامین آب مناطق غرب اهواز از جمله پردیس، ملاشیه، شهرک دانشگاه و کوی سیاحی در دست مطالعه است که به زودی به مناقصه گذاشته خواهد شد.

محمد رضا کرمی نژاد ادامه داد: با اجرای این پروژه مناطق مذکور از آب شرب پایدار بهره‌مند خواهند شد و دیگر شاهد افت و یا قطعی آب در این مناطق نخواهیم بود.

وی افزود: ارزش این پروژه ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که بعد از اجرای مناقصه به سرعت وارد فاز اجرایی می‌شود.

مدیر عامل شرکت آبفای خوزستان با اشاره به مشکل افت و قطعی آب در برخی مناطق غرب اهواز در چند روز اخیر افزود: تلاش شده تا مشکل قطعی آب در منطقه ملاشیه اهواز برطرف شود اما تا پایداری کامل آب در این منطقه زمان لازم است.

لزوم ساخت تصفیه خانه و تامین آب در جنوب اهواز

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در جنوب اهواز نیز با مشکل تامین آب شرب مواجه هستیم، در حال حاضر یک تصفیه خانه با ظرفیت بسیار کم در منطقه کوت عبداله وجود دارد که جوابگوی منطقه نیست به همین دلیل در اغلب مواقع با مشکل افت و یا قطعی آب در این مناطق روبه‌رو هستیم.

داوود حسینی گفت: سازمان آب و برق خوزستان عهده دار ساخت تصفیه خانه و تامین آب در این منطقه است که انجام اقدامات لازم در خصوص اجرای این پروژه ضروری است.

تصفیه خانه‌های اهواز فرسوده هستند

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه تصفیه خانه‌های در اختیار شرکت آبفای اهواز بسیار قدیمی هستند افزود: به عنوان مثال ۲ تصفیه خانه اصلی اهواز شامل ملی راه و کیان آباد به سختی کار می‌کنند تا به جنوب اهواز آب برسانند.

وی گفت: منطقه ملاشیه اهواز چندین سال است که دچار تنش آبی است، هر سال با حجم بالای ساخت و ساز در ملاشیه روند قطعی آب در این منطقه افزایش یافته است.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای اهواز اظهار کرد: تولید آب از سوی آبفای استان برای این مناطق با وجود رشد ساخت و سازها و جمعیت، افزایشی نداشته است و به همین دلیل شاهد مشکل قطعی آب در این منطقه هستیم.

حسینی بیان کرد: تصفیه خانه گلستان اهواز نیز ۵۰ هزار مترمکعب آب در شبانه روز پمپاژ می‌کند که جوابگوی این میزان رشد جمعیت در اهواز نیست.

وی گفت: بارها اعلام کردیم که باید تصفیه خانه‌ها در اهواز توسعه یابند اما به دلیل مشکل تامین اعتبار هنوز این اقدام موثری انجام نشده است.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای اهواز با بیان اینکه تلاش داریم مشکلات آب اهواز را با کمک شرکت‌های بزرگ همچون فولاد برطرف کنیم ادامه داد: تعمیر و فیلتراسیون تصفیه خانه گروه ملی در دستور کار است که تا ۲ هفته آینده انجام خواهد شد.

وی گفت: افزایش ظرفیت تصفیه خانه گلستان اهواز نیز انجام خواهد شد تا در تامین آب برخی مناطق غرب اهواز همچون پردیس انجام شود.

حسینی افزود: مشکل قطعی آب منطقه پردیس اهواز با افزایش ظرفیت این تصفیه خانه که تقریبا ۲ ماه زمان می برد حل خواهد شد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای اهواز با اشاره به راهکار دیگری که برای حل مشکل تامین آب اهواز نیاز است افزود: خطوط انتقال آب شرکت گروه ملی موجود است و با افزایش ظرفیت آب این خط تا ۲ هفته دیگر به شبکه آبرسانی اهواز افزوده می‌شود.

وی گفت: این اقدامات به طور موقت مشکل آب مردم اهواز را حل می‌کند اما این چالش باید به طور دائمی حل شود.

حسینی با اشاره به وجود ۶۰ هزار انشعاب غیر مجاز آب در اهواز بیان کرد: ساخت و سازهای زیاد نیز باعث شده تا میزان انشعابات غیر مجاز آب در این مناطق افزایش یابد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای اهواز افزود: به عنوان مثال در منطقه عین‌دو اهواز ۲۰ هزار خانوار و ۷۰ هزار نفر جمعیت تنها ۴۰۰ مشترک مجاز آب دارد، شبکه‌های غیر مجاز آب سبب هدر رفت بیش از ۴۵ درصد آب در اهواز شده است.

آتش نشانی اهواز مسئول آبرسانی به مناطق دچار تنش آبی

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سازمان آتش نشانی اهواز ملزم شده به چهار منطقه اهواز که دچار مشکل آب شده‌اند آبرسانی سیار انجام دهد.

ابراهیم قنبری افزود: حدود یک ماه است که این سازمان با تانکر در مناطق کوی سیاحی، عین‌دو، ملاشیه و شهرک اهواز، آب آشامیدنی توزیع می‌کند و تا زمان نیاز این اقدام ادامه دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان آتش نشانی اهواز همواره در بحران‌های مختلف پای کار بوده است افزود: استفاده از تجهیزات سازمان آتش نشانی در شرایطی که شهر دچار بحران است مورد استفاده قرار می‌گیرد، لذا از شرکت‌ها و دستگاه‌های استان خواستاریم در بروز رسانی و تامین تجهیزات آتش نشانی کمک کنند.