ضرورت توجه به عدالت تامین آب در حوضه پایین دست سد کرخه/ خشکسالی در این حوضه از ۳ سال گذشته تا کنون استمرار دارد
ضرورت توجه به عدالت تامین آب در حوضه پایین دست سد کرخه/ خشکسالی در این حوضه از ۳ سال گذشته تا کنون استمرار دارد
مجموع ورودی های سد کرخه ۲ میلیارد و ۲۵۰‌میلیون متر مکعب بوده است که نشان دهنده این است که از‌ نظر هیدرولوژیکی همچنان در خشکسالی قرار دارد.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در نشست هم اندیشی مدیریت تنش آبی با کشاورزان، نخبگان و معتمدین حوضه آبریز کرخه گفت: بحث عدالت تامین و توزیع آب در حوضه پایین دست سد کرخه برای همه ذینفعان بسیار مهم است.

به گزارش کاوش اخبار، علی شهبازی یکشنبه (۲۱ خرداد ) در نشست هم اندیشی مدیریت تنش آبی با کشاورزان، نخبگان و معتمدین حوضه آبریز کرخه که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، معاونت مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب، معاون حفاظت و بهره برداری از‌منابع آب و مدیر روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان و جمعی از کشاورزان و نخبگان استان در سالن جلسات سد کرخه برگزار شد، اظهار کرد: حوضه آبریز کرخه حدود ۵۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که حدود ۴۳ هزار کیلومتر مربع آن بالای سد کرخه قرار گرفته است.

وی افزود: از نظر هیدرولوژیکی نوسانات منابع آب قابل بهره برداری در حوضه آبریز کرخه بسیار قابل توجه است؛ منابع آب ورودی به استان در طول دوره ثبت آمار، میانگین یک میلیارد تا ۱۵ میلیارد متر مکعب متغیر بوده است.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اثر خشک سالی ها و نوسانات قابل توجه در این حوضه آبریز، خاطر نشان کرد: با افزایش انعطاف پذیری در بخش مصرف می توانیم‌ با شرایط سازگار شده و اثرات این خشکسالی در بخش کشاورزی را با افزایش بهره وری به حداقل برسانیم‌.

شهبازی افزود: خشکسالی در این حوضه از ۳ سال گذشته تا کنون استمرار داشته است.

وی ادامه داد: در آذر ماه سال ۱۴۰۱ به منظور تامین آب کشت پاییزه کشاورزان، از حداکثر ذخایر ممکن سد کرخه و همچنین ظرفیتهای تامین آب از حوضه دز به منظور بهره برداری گرفته شد.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: در سال آبی جاری که از‌ مهر ۱۴۰۱ آغاز شده است، مجموع ورودی های سد کرخه ۲ میلیارد و ۲۵۰‌میلیون متر مکعب بوده است که نشان دهنده این است که از‌ نظر هیدرولوژیکی همچنان در خشکسالی قرار دارد.

شهبازی با تاکید بر اینکه ما همه ما باید در قبال این ذخایر محدود آبی در حوضه آبریز سد کرخه مسئول باشیم، خاطر نشان کرد: بحث عدالت تامین و توزیع آب در حوضه پایین دست سد کرخه برای همه ۶ شهرستان، ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، کشت های دائم، دام های سنگین و حق آبه تالاب هورالعظیم که ذینفعان‌ این حوضه هستند بسیار مهم است.