شکرستان؛ بهشت گردشگری خوزستان
شکرستان؛ بهشت گردشگری خوزستان
خوزستان با اقلیمی متنوّع، نسبت به سایر مناطق دیگر، طبیعتی گیرا و دلربا دارد و از لب کارون و اروندش تا نخلستان‌ها و شکرستان سرسبزش، همگی، صحنه‌ای چشم‌نواز و بهشتی خلق کرده است.

دیرزمانی است که دیار خوزستان، نعمت‌های خود را به این سرزمین ارزانی داشته و هیچ کدام از تنگناها، آن را از فرّ و شکوه نینداخته و همچنان نامش در همه عرصه‌ها، مزیّن به افتخارات کوچک و بزرگ است.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، این استان با اقلیمی متنوّع، نسبت به سایر مناطق دیگر، طبیعتی گیرا و دلربا دارد و از لب کارون و اروندش تا نخلستان‌ها و شکرستان سرسبزش، همگی، صحنه‌ای چشم‌نواز و بهشتی خلق کرده است.

یکی از این صحنه‌های دلربا، شکرستان است که با مسیری مملو از مزارع سرسبز نیشکر، همچون یک صحنه‌ نقاشی زنده طبیعت است؛ مزارعی که مانند یک بوم بزرگ، آسمان، دشت، پرندگان و در انتهایش تصویر یک کارخانه را در خود بازتاب داده و زیبایی آن‌ها را به شیوه‌ مسحورکننده‌ای به رخ کشیده و آن را بهشت گردشگری خوزستان کرده است.

طبیعت زیبای شکرشکن در بهاری پرطراوت

این طبیعت زیبای شکرشکن در بهار پرطراوت خوزستان، محلی شگف‌انگیز برای طبیعت‌گردها است که آمار و ارقام سطح سبز و زیستگاهای حیات وحش آن، هر گردشگری را متعجب می‌کند.

حتما شما هم تعجب می‌کنید اگر بدانید در دل خوزستان، نیشکر، «سطح سبزی» معادل ۲۵ برابر مساحت سومین شهر وسیع کشور، ایجاد کرده و هر هکتارش سالانه ۴۰ تن اکسیژن به طبیعت پمپاژ می‌کند.

این طبیعت سرسبز، در کنار شیرین کردن کام مردم با تولید شکر، مثل ریه‌های خوزستان عمل کرده و سالانه اکسیژن ۱۴ میلیون نفر را تامین و دی‌اکسید‌کربن ناشی از بازدمِ ۲۳ میلیون نفر را جذب می‌کند.

اهمیت این رقم‌ها، با یک مقایسه‌ی سرانگشتی، بیشتر مشخص می‌شود: هر یک از ما در سال، ۲۰۰ کیلوگرم اکسیژن نیاز داریم و در عین حال، ۱۸۰ کیلوگرم دی‌اکسید‌کربن با بازدم خود، پس می‌دهیم. به اعجازِ این گیاهِ طبیعت‌دوست، بیشتر پی می‌بریم اگر بدانیم هر هکتار زراعت نیشکر به طور متوسط در سال، ۶۰ تن دی‌اکسید‌کربن از محیط می‌گیرد که این رقم در سال چیزی حدود یک میلیون و پانصد هزار تن می‌شود.

مزارع زیبای نیشکر حکم یک کمربندِ سبز و یک دیواره‌ی دفاعی بزرگ در مقابل ریزگردها دارد و با گستره‌ی سبز در زمین‌های بایر و کانون‌های ریزگرد، نقش بسزایی در تلطیف هوای منطقه و مهار گرد و غبار ایفا کرده و زیستگاهی امن برای حیات وحش به وجود آورده است.

زیستگاهی برای جانوارن و پرندگان

در بین مزارع که حرکت می‌کنید انواع پرندگان ریز و درشت مثل دیدمک، حواصیل، گاوچرانک، دراج و شبگرد مصری را که همیشه میهمان نیشکرها هستند خواهید دید و اگر کمی خوش شانس باشید خرگوش، خارپشت، شغال‌ها، گرازها و گربه‌های وحشی را هم می‌توانید ببینید.

مزارع و کشت‌زارهای عظیم و زیبای نیشکر و آبراهه‌ها، برکه‌ها و آبگیرهایی که در مجاورت این صنعت به وجود آمده، امروز به زیست‌گاه طبیعی هزاران موجود زنده تبدیل شده و مناظری زیبا از چرخه طبیعت ایجاد کرده‌ است.

این‌ها فقط چند نمونه از صحنه‌های چشم‌نوازی‌ست که طبیعت زیبای نیشکر در دل خوزستان ایجاد کرده است.