هشدار سطح نارنجی نسبت به تشدید بارش در خوزستان
هشدار سطح نارنجی نسبت به تشدید بارش در خوزستان
اداره کل مدیریت بحران خوزستان با توجه به هشدار هواشناسی درخصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی در این استان از پنجشنبه تا شنبه آینده هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

اداره کل مدیریت بحران خوزستان با توجه به هشدار هواشناسی درخصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی در این استان از پنجشنبه تا شنبه آینده هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش کاوش اخبار، بر اساس این هشدار، تشدید سامانه بارشی و تداوم این مخاطره با بارش باران و برف، وزش باد شدید موقتی، در نواحی گرمسیر رعد و برق ، در دامنه و ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف همراه است.

آبگرفتگی معابر عمومی ، بارش سنگین برف به ویژه در نواحی سردسیر و گذرگاه های کوهستانی، مسدود شدن جاده‌های روستایی مناطق سردسیر، پدیده صاعقه در نقاط گرمسیر،خسارت به زیر ساخت ها به ویژه قطع برق در روستاهای سخت گذر، اختلال در سفرهای بین شهری، سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل ها، اختلال در فعالیت عمرانی، خسارت به بخش کشاورزی، تاخیر و احتمال لغو پرواز، افزایش مصرف حامل های انرژی و افت فشار گاز از جمله اثرات مخاطره این هشدار است.

براساس این هشدار، انجام تمهید لازم برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از رعدوبرق، تگرگ، وزش باد شدید، صاعقه و گرد و غبار همرفتی، احتیاط در صعود به ارتفاعات و پرهیز از سفرهای غیرضروری توصیه شده است.

تداوم آماده باش و برقراری کشیک شبانه روزی و حضور در محل کار اعضای ستاد پیشگری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران و مراکز خدماتی و عملیاتی و بهداشتی و درمانی و دستگاه های مورد نیاز شهرستان‌ها، ابلاغ به شرکت های برق برای بازدید و بررسی مستمر پست ها و خطوط انتقال برق و اتخاذ تدابیر لازم برای پایداری شبکه برقرسانی ، بازدید و بررسی مستمر شبکه های آبرسانی و آماده کردن سیستم ها و تاسیسات دفع فاضلاب و آب‌های سطحی، بررسی مستمر سیل بندها و پل ها و راه ها در مناطق شهری و روستایی از توصیه های مدیریت بحران برای پیشگیری از حوادث احتمالی در این مناطق بیان شده است.

اداره کل مدیریت بحران خوزستان در این اخطاریه همچنین بر ارایه توصیه های مورد نیاز به کشاورزان برای پیشگیری از وارد آمدن خسارت احتمالی به اراضی و کشت های زراعی و باغی، دام و طیور و آبزیان ، گلخانه ها ، تاسیسات ، محصولات برداشت شده و آماده برداشت و سایر بخش های کشاورزی، و نیز آمادگی کامل اداره های راه و شهرسازی و راهداری شهرستان‌ها به منظور انجام اقدام مورد نیاز، آمادگی کامل شعب هلال احمر برای فراهم ساختن امکانات لازم برای امداد رسانی به موقع درصورت لزوم، و اطلاع رسانی به افراد ساکن در مناطق در معرض خطر وقوع سیل، صاعقه، تگرگ، تندباد و گرد و غبار و استقرار مراکز درمانی سیار و اورژانس ۱۱۵ در مناطق درمعرض آلودگی هوا تاکید کرده است.

تدابیر و تمهید لازم توسط شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی برای پایداری شبکه های ارتباطی و مخابراتی و آماده کردن مولدهای برق اضطراری و سایر تجهیزات اضطراری برای استفاده در مواقع مورد نیاز درنظر گرفته شود.

همچنین امور عشایر تدابیر لازم از جمله ذخیره سازی سوخت و مواد غذایی مورد نیاز به ویژه در مناطق سخت گذر و کوهستانی و اتخاذ تمهید مورد نیاز به منظور حفظ ایمنی عشایر و پیشگیری از وارد آمدن خسارت احتمالی به لوازم، دام و طیور و سایر وسایل آنها و جمع آوری وسایل و تجهیزات آنها از حاشیه رودخانه ها، و ارایه توصیه ایمنی لازم به آنها مانند صعود نکردن به ارتفاعات و مناطق پرخطر به ویژه محل های با خطر جاری شدن سیلاب ، برخورد صاعقه ، طغیان رودخانه ها و مسیل ها و ریزش کوه و سایر مناطق در معرض خطر و چرا نکردن و تعلیف دام در مناطق مذکور در این خصوص اندیشیده شود.

تدابیر لازم و در صورت لزوم اعمال محدودیت یا ممانعت از پرواز بالگرد و هواپیماهای سبک طبق ضوابط از جمله موارد نیاز برای پیشگیری یا کاهـش آثار حوادث احتمالی است.