گزارشی از روز دوم جشنواره «شکرستان»/ از آموزش جوامع محلی تا هوش گردشگری
گزارشی از روز دوم جشنواره «شکرستان»/ از آموزش جوامع محلی تا هوش گردشگری
وسعت نیشکر خوزستان در خاورمیانه منحصر به فرد است و می‌تواند در شناسایی بیشتر این استان از نظر گردشگری سهیم باشد.

دومین روز از جشنواره ملی برداشت نیشکر «شکرستان ۱۴۰۱»، امروز سه شنبه ۲۴ آبان ماه با برگزاری دو کارگاه آموزشی شامل آموزش جوامع محلی و بازاریابی نیشکر با حضور استاد محسن عاشوری و هوش گردشگری با حضور استاد حسن ناصر برگزار شد.

به گزارش دبیرخانه «شکرستان»، تأثیر گردشگری محیط زیست، ترویج گردشگری فرهنگی – اجتماعی، ویژگی‌های ایونت‌ها و جشنواره‌های موضوعی، طبقه‌بندی مناسب در حوزه گردشگری، اهمیت آموزش در این حوزه و… از جمله موضوعاتی بودند که در کارگاه «آموزش جوامع محلی و بازاریابی نیشکر» در سالن ساکارا کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر مطرح شدند.

محسن عاشوری در ابتدای این کارگاه گفت: بعد از شروع همه‌گیری کرونا صنایع مختلف به خصوص صنعت گردشگری بیشترین آسیب را از بحران کووید-۱۹ شاهد بود که اکنون فرصت بسیار خوبی است که گردشگری رویداد محور را نشر بدهیم و تأثیرات سه‌گانه اقتصادی اجتماعی فرهنگی و زیست‌محیطی و برای مخاطب روشن کنیم.

این استاد دانشگاه با تأکید بر ضرورت نشان دادن تأثیرات اقتصادی نیشکر در منطقه و جوامع اطراف مزارع نیشکر گفت: برگزاری این رویداد فرصت بسیار خوبی است که تأثیرات اقتصادی نیشکر برای مناطق همجوار و بهره جوامع اطراف مزارع نیشکر به واسطه گردشگری را برای مخاطب آشکار کنیم.

عاشوری معتقد است، وسعت نیشکر خوزستان در خاورمیانه منحصر به فرد است و می‌تواند در شناسایی بیشتر این استان از نظر گردشگری سهیم باشد.

وی افزود: گردشگری نیشکر و بازدید از مزارع نیشکر اثرات فرهنگی – اجتماعی بر روستاهای مجاور آن دارد، گردشگر پس از حضور در مزارع نیشکر یقیناً از روستاهای مجاور بازدید می‌کند و با آداب و رسوم آن منطقه آشنا می‌شود.

این پژوهشگر با بیان این که گردشگری رویداد، عنصر مهم رشد اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و زیست‌محیطی مقاصد گردشگری است، ابراز امیدواری کرد که رویدادها باعث آگاهی بیشتر شود، زیرا رویدادها منجر به بازسازی منابع، ارائه محصولات نوآورانه و ایجاد رویکردهای خلاقانه بازاریابی می‌شود.

دومین جشنواره ملی برداشت نیشکر «شکرستان» به مدیریت منصور همدان نژاد و دبیری ولید البوناصر در کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر در حال برگزاری است.