زوجین نابارور برای جلوگیری از پرداخت آزاد هزینه‌ها، “نشان‌دار” شوند
زوجین نابارور برای جلوگیری از پرداخت آزاد هزینه‌ها، “نشان‌دار” شوند
طبق قانون جوانی جمعیت، زنان باردار فاقد بیمه، می‌توانند به صورت رایگان بیمه شوند.

ایسنا: مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با اشاره به رفع محدودیت خدمات ناباروری این بیمه، بر لزوم نشان‌دار زوجین به منظور دریافت دارو و خدمات به قیمت مصوب تاکید کرد.

محمدرضا رضایی با اشاره به حمایت‌های بیمه سلامت از زنان باردار اظهار کرد: طبق قانون جوانی جمعیت، زنان باردار فاقد بیمه، می‌توانند به صورت رایگان بیمه شوند.

وی افزود: مادران باردار از شرط خانوار (بیمه اجباری همه افراد خانواده) مستثنی هستند و حتی یک روز مانده به زایمان و یا همان روز زایمان می‌توانند با مراجعه به ادارات بیمه سلامت و ارائه مدارک مربوطه یعنی آزمایش خون یا سونوگرافی و معرفی پزشک مربوطه و یا ماما، به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت: نوزاد این زنان نیز تا پنج سالگی می‌تواند از خدمات بیمه‌ای رایگان استفاده کند. مادران شیرده نیز تا دو سال می‌توانند از بیمه رایگان استفاده کنند.

رضایی بیان کرد: در سال‌های گذشته هزینه‌های ناباروری در تعهد بیمه‌ها نبود اما با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در بحث افزایش جمعیت از سال گذشته هزینه‌های نازایی و ناباروری در تعهد بیمه سلامت قرار گرفته است. بنابراین ۹۰ درصد تعرفه دولتی بابت دریافت خدمات مراکز درمانی دولتی، ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی در مراکز درمانی و عمومی غیر دولتی و ۷۰ درصد تعرفه‌های ناباروری در بخش خصوصی و خیریه قابل پرداخت است این در حالی است که قبلا تا سه دوره انجام خدمات ناباروری در تعهد بود اما اکنون این محدودیت نیز برداشته شده است.

وی ادامه داد: در این راستا باید زوجین در سامانه‌های بیمه‌گری بیمه سلامت نشان‌دار شوند تا هر جا که برای دریافت دارو و خدمات مراجعه می‌کنند، با قیمت‌های مصوب خدمات مورد نیاز را دریافت کنند و به صورت آزاد هزینه را پرداخت نکنند.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان افزود: در این خصوص از دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست شده که اطلاعات زوجین نابارور در اختیار بیمه سلامت قرار داده شود تا این اداره‌کل بتواند نسبت به برقراری ارتباط با زوجینی که فاقد هر گونه پوشش بیمه‌ای هستند اقدام کند و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد. در این زمینه اطلاع‌رسانی از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده تا متخصصان زنان دوره دیده، فلوشیپ ناباروری و متخصصان اورولوژی بتوانند از طریق نشان‌دار کردن زوج نابارور، دریافت خدمات را تسهیل کنند