تخریب نمای بازار امام اهواز توسط برخی مغازه‌داران+ تصویر
تخریب نمای بازار امام اهواز توسط برخی مغازه‌داران+ تصویر
بیشتر شهرهای ایران یک بازار معروف دارند که همیشه شلوغ و پر رفت و آمد بوده و یکی از نقاطی است که مسافران همیشه در سفرها آن را در برنامه بازدید خود قرار می‌دهند و می‌توان گفت یکی از نمادهای هر شهری است که خاطرات خوبی را برای مسافران می‌تواند رقم بزند.

ایلنا: بازار امام خمینی اهواز یکی از مکان‌های معروف و با ظرفیت‌های گردشگری است که نمای آجری و اسلامی آن از نکات قابل توجه است، اما در سال‌های اخیر برخی مغازه‌داران مشخص نیست با چه مجوز و در چه خلأهای نظارتی برای نمایان شدن ویترین خود اقدام به تخریب آن کرده‌اند، علاوه بر این موضوع ناهماهنگی در نمای آجری جلوه بدی به معروف‌ترین بازار اهواز داده است.

بازارها در طول تاریخ همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده‌ و در حال حاضر نیز یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌ها در طول سفر مردم بازارگردی است.بیشتر شهرهای ایران یک بازار معروف دارند که همیشه شلوغ و پر رفت و آمد بوده و یکی از نقاطی است که مسافران همیشه در سفرها آن را در برنامه بازدید خود قرار می‌دهند و می‌توان گفت یکی از نمادهای هر شهری است که خاطرات خوبی را برای مسافران می‌تواند رقم بزند.

بازار امام خمینی اهواز هم یکی از همین بازارها  است، بازاری سرپوشیده که یک ورودی اصلی آن از خیابان شریعتی و آن دیگری  در خیابان آزادگان است  که  دارای چند چهارراه برای دسترسی و خروج آسان‌تر نیز هست.

بازار امام خمینی کجاست؟

از قدمت و مشخصات این بازار اطلاعات دقیقی حتی در فضای مجازی در دست نیست. برخی قدمت آن را ۱۰۰ و برخی ۷۰ یا ۸۰ سال می‌دانند ولی طبق گفته یکی از فعالان این حوزه به خبرنگار ایلنا،تاریخ ساخت آن به زمان بعد از احداث خانه معین‌التجار در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار برمی‌گردد و به دنبال آن بازارهایی در اطراف آن تشکیل شد و بازار امام خمینی نیز یکی از همان بازارها بود، بازاری که از چندین بازارچه مجزا تشکیل شده و به‌عنوان قلب تجاری اهواز نمایانگر معماری اسلامی است.

در بسیاری از شهرهای ایران بازارهای قدیمی به ثبت ملی می‌رسند ولی بازار امام خمینی اهواز هنوز ثبت ملی نشده، هرچند برای این موضوع باید شرایط و ضوابطی خاص داشته باشد که تشخیص آن برعهده اداره‌ کل میراث فرهنگی استان است. البته تلاش خبرنگار ایلنای خوزستان برای  گفت وگو  با یکی از معاونان این اداره، درباره وضعیت  بازار به جایی نرسید.

از ویژگی‌های این بازار، نمای آجری بوده و در طرفین آن قوس‌های هلالی همراه ستون‌هایی وجود دارد که زیبایی این بازار به همین قوس‌های طاق مانند است که متأسفانه طی سال‌های اخیر شاهد تخریب این قوس‌ها توسط برخی از کاسبان بازار  برای نمایان شدن ویترین و تابلوی فروشگاه‌ها هستیم.

3

2

ناهماهنگی در نمای آجری

موضوع دیگری که این بازار قدیمی را از چهره انداخته و ناهماهنگی را به آن تحمیل کرده پنج نوع نمای آجری در سرتاسر بازار است که بر ناهماهنگی آن افزوده و مشخص نیست که چه کسانی با چه اجازه و مجوزی اقدام به تخریب نمای بازار کرده‌اند.

اینکه این بازار هنوز ثبت ملی نشده از اهمیت موضوع نمی‌کاهد چرا که این بازار یکی از نمادهای این شهر بوده و همین نمای آجری، بسیاری از مسافران را به سمت خود می‌کشاند، خبرنگار ایلنا برای پیگیری موضوع با چند تن از اعضای شورای شهر اهواز تماس گرفت که متأسفانه این تماس‌ها نیز مانند پیگیری موضوع از اداره کل میراث فرهنگی استان  بی‌نتیجه ماند.

یک  کارشناس تاریخ به خبرنگار ایلنا گفت: این ناهمگونی و کج‌سلیقگی به دستگاه‌های نظارتی، شهرداری، شورای شهر و دیگر دستگاه‌های مربوطه برمی‌گردد که در انجام کار فرهنگی کم‌کاری کرده و باعث شده شهروندان و بازاریان به این بازار که پیشینه ۷۰ تا ۸۰ ساله دارد احساس یک دستی و وابستگی نداشته باشند.

اشکان زارعی افزود: در شهرهای دیگر هرچه شهر پاکیزه‌تر باشد جدا از اینکه سود آن به مردم می‌رسد نمای شهر را زیباتر و گردشگر بیشتر لذت خواهد برد و همه از آن منتفع خواهند شد.

5

او با بیان اینکه ضوابط و شرایطی در ثبت ملی کردن بناها وجود دارد که باید دید آیا بازار امام خمینی این شرایط را دارد، بیان کرد: نزدیک به ۲۰۰ خانه تاریخی در اهواز مربوط به زمان قاجار به بعد وجود دارد که بخشی ثبت ملی، رها و تخریب شده‌اند که نشانه این است که در مسئولین استنباط درستی از میراث فرهنگی وجود ندارد.

این پژوهشگر تاریخ اظهار کرد: از وظایف بسیاری از ادارات این است که اگر بنایی در قلمرو آن‌ها وجود دارد باید نسبت به مرمت آن اقدام کنند، در اهواز نیز برخی نهادهای پربرخوردار مانند راه آهن، مسکن و شهرسازی، سازمان آب و برق و شرکت نفت وجود دارد که بناهای تاریخی در محدوده قلمرو آن‌ها حضور دارند ولی نسبت به آن بی‌توجه هستند.

6

4

وی با اشاره به اینکه دانشکده سه گوش (ادبیات) اهواز می‌تواند به موزه مردم شناسی تبدیل شود ولی به حال خود رها شده است، گفت: خانه‌های قدیمی اهواز می‌توانند هرکدام به بخش مختلفی اختصاص یابند و باعث ایجاد رونق، نشاط بین مردم و حتی اشتغال شوند.

7

تخریب نمای بازار امام خمینی اهواز توسط مغازه‌داران تنها برای نمایان شدن ویترین موضوعی است که در دوره‌های قبلی شورای شهر اتفاق افتاد ؛حال باید دید شورای شهر فعلی در رابطه با این موضوع چه واکنشی نشان خواهد داد و آیا با این افراد برخورد قانونی کرده و آن‌ها را ملزم به ترمیم این بخش‌ها خواهند کرد یا خیر؟

شاید ثبت ملی کردن این بازار به‌عنوان یک بنای ملی آن را از این حال و روز دربیاورد.

8

خبرنگار: سروش یوسفی