فلرهای نفتی اهالی برخی روستاهای خوزستان را به انواع بیماری دچار کرده است
فلرهای نفتی اهالی برخی روستاهای خوزستان را به انواع بیماری دچار کرده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان هدف صنعت سبز را تحقق عدالت اجتماعی و کاهش مخاطرات محیط زیستی دانست و گفت: توسعه صنعتی در خوزستان این اهداف را دنبال نمی‌کند، به طوریکه در اهواز روستاهایی هستند که ساکنان آن زیر فلرهای نفتی به انواع بیماری‌ها دچار شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان هدف صنعت سبز را تحقق عدالت اجتماعی و کاهش مخاطرات محیط زیستی دانست و گفت: توسعه صنعتی در خوزستان این اهداف را دنبال نمی‌کند، به طوریکه در اهواز روستاهایی هستند که ساکنان آن زیر فلرهای نفتی به انواع بیماری‌ها دچار شده‌اند.

به گزارش کاوش اخبار محمدجواد اشرفی روز یکشنبه در همایش واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز که به صورت ارتباط تصویری با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز برگزار شد، با انتقاد از توسعه صنعتی نامتوازن در خوزستان، بیان کرد: در کشور، به ویژه در خوزستان، توسعه صنعت با رفاه و عدالت اجتماعی همسو نبوده و در راستای کاهش مخاطرات محیط زیستی حرکت نمی‌کند.

وی افزود: شاید در برخی ابعاد موفقیتی بدست آمده اما نمی‌توانیم بگوییم عدالت اجتماعی برقرار شده است؛ بدون شک در خوزستان اینگونه نبوده که صنعت تولید ثروت کند و مردم از جنبه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، روانی و محیط زیستی در رفاه باشند.

اشرفی ادامه داد: در خوزستان با وجودی که بیش از ۵۰ سال است که ارزش افزوده اقتصادی ایجاد شده و بیش از ۵۰ سال از فعالیت نفتی می‌گذرد و ثروت‌های بیکرانی حاصل شده ولی مردمان آن سودی حاصل نکردند.

وی با بیان اینکه در خوزستان مردم در حاشیه مناطق صنعتی و مرکز تولید نفت با فقر زندگی می‌کنند، افزود:  این عدالت اجتماعی نیست که اقتصاد سبز خواهان آن است.

اشرفی بیان کرد: در اهواز روستاهایی هستند که مردم زیر فلرهای نفتی به انواع بیماری‌ها دچار شده‌اند، این متناسب با اقتصاد سبز نیست که خواهان کاهش مخاطرات زیست محیطی است بنابراین برای اینکه آینده خوبی برای مردم رقم بزنیم ناگزیر هستیم به سمت اقتصاد سبز و صنعت سبز برویم.

وی صنعت سبز را صنعتی دانست که فرآیندهای تولید و محصولات تولیدی آن متضمن سلامتی مردم باشد.

اشرفی افزود: مدیران در صنعت سبز باید باور و اطمینان داشته باشند که فعالیت‌هایشان همسو با حفظ محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین گفت: بشر امروز توسعه اقتصادی را به بهای مصرف بی‌رویه و فشار بیش از حد به منابع طبیعی به دست آورده و این فشارها و مصرف نامتوازن باعث چالش‌های محیط زیستی فراوانی شده است.

وی افزود: تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌ها، گرد و غبار و آلودگی‌های محیط زیستی محصول این نبود توازن و رشد نامناسب است و اگر ما اینگونه عمل نمی‌کردیم شاید با مشکلات محیط زیستی روبه رو نبودیم.

اشرفی با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد در توسعه، ادامه داد: اگر می‌خواهیم آینده پایدار و اقتصاد مناسبی داشته باشیم باید به گونه‌ای برای توسعه پایدار برنامه‌ریزی کنیم که نسل‌های آینده ما برای همیشه بتوانند از فعالیت‌های صنعتی بهره ببرند.

وی با بیان اینکه امروزه در دنیا توسعه فعالیت‌های صنعتی مبتنی بر اقتصاد سبز است، افزود: برای رسیدن به اقتصاد سبز باید صنعت سبز ایجاد شود که سعی در افزایش و بهبود رفاه انسان و تحقق عدالت اجتماعی همسو با رعایت مسایل محیط زیست و کاهش مخاطرات محیط زیستی دارد.

اشرفی در ادامه با تقدیر از واحدهایی که به سمت صنعت سبز حرکت می‌کنند، گفت: ۳۰۰ واحد در کشور متقاضی انتخاب واحدهای صنعتی و خدماتی سبز بودند که در این آیین عملکرد سال ۹۹ این واحدها متناسب با شاخص‌های سازمان حفاظت محیط زیست ارزیابی شده است.

وی افزود: پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون از خوزستان جزو واحدهای منتخب ملی معرفی شدند و ۱۲ واحد صنعتی خدماتی سبز نیز به عنوان واحدهای منتخب استانی تقدیر شدند.

اشرفی عمده معیارهای واحدهای برگزیده صنعتی خدماتی سبز را قرار نگرفتن در فهرست صنایع آلاینده سازمان حفاظت محیط زیست در سال انتخاب، بهبود سیستم‌های پایش و کنترل آلاینده‌ها، مدیریت منابع آب، انرژی و پسماند، توسعه فضای سبز، مصرف بهینه حامل‌های انرژی و افزایش بهره‌وری، استقرار دفتر محیط زیست (واحد HSE) ، اخذ گواهینامه‌های مرتبط ملی و بین‌المللی، استقرار سیستم پایش لحظه‌ای، ارتقای سطح دانش و فرهنگ محیط زیستی مدیران و کارکنان، سازگاری با فرآیند تولید پاک و جایگزینی انرژی‌های پاک بیان کرد.

وی ادامه داد: از واحدهایی که به عنوان صنایع سبز انتخاب می‌شوند انتظار می‌رود که روند روبه جلو داشته باشند، این در حالیست که در سال‌های گذشته واحدهای منتخبی بودند که بعد از برگزیده شدن، توجه به محیط زیست را کاهش دادند و در زمره صنایع آلاینده استان قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در همایش واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز از منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و سازمان بنادر و دریانوردی خوزستان (بندر امام) ، مجتمع فولاد روهینا، نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان، کشت و صنعت کارون، پتروشیمی امیرکبیر، پتروشیمی فناوران، شرکت پتروشیمی لاله، سیمان بهبهان، سیمان خوزستان و بیمارستان فاطمه الزهرا(س) اهواز به عنوان واحدهای صنعتی خدماتی سبز تقدیر شد.

 

منبع: ایرنا